3014
Sök

b230ET startar ej (tändsystemsproblem) hjälp fortast möjligt!!!

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#1
ja har som sagt problem att få igång den nya motorn. har satt i en b230 med ET sprutet i en 740 som suttit en b230E i innan. motorn satt i en vanlig tic innan, och har tagit elsystemet därifrån. har ström till spole (ca10-11 volt) och ca 10 volt när man vrider runt motorn. har testat att ha tändstift i den kabeln som går mellan spole och fördelare, och vet att den inte ska ge riktiga impulser där men ska iaf ge en gnista när man slår på och av. och när jag slår mellan "radioläge" och "körläge" på tändningslåset kommer stuntals en liten klen gnista där, men inget framme vid stiften. har redan kollat/bytt fördelare och rotor, så vad kan vara fel? har som sagt kopplat in systemet från tic:en i denna bilen. har kopplat spolen enligt följande: +: från säkring nr13 (15R) till spole, -: från motronicbox till spole. är även en avvikelse på denna sladd som egentligen ska gå till varvräknare, men sitter nu stomansluten, men det ska väl inte spela någon roll? batterit sitter numera i bagaget, men kan inte tänka mig att det kan bli sånt spänningsfall bara för det? tacksam för svar snabbast möjligt!!!

//Martin M
Senast redigerat av DP_RACING (20 december 2008)

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#2
måste ju vara någon som vet? för mina idéer börjar ta slut:P har även provat med ett flertal olika spolar

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

F.d Yrkeschafför. Numera Magister.
154 Inlägg
21 december 2008
#3
Köp en riktig turbo eller köp ett eftermarknadsprut. Inte lönt o hålla på med Motronic. Mitt är bottnat.....
O då kör jag ändå inte ens med laddtrycket som Viking rekomenderar för sitt chip.



Mvh Tomas


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
21 december 2008
#4
du har för lite kräm låter det som. måste väl ha minst 12 volt för att få rätt gnista? eller? typ 10-11 volt låter dåligt. kanske din spole som är slut

-den satt som en fläskläpp-

21 761 Inlägg
21 december 2008
#5
Nja, spänningen vid tändspolen beror bla på vilken yttertemperatur det är när man vrider runt startmotorn. Jag har mätt batterispänningen på min 240 med B230E när startmotorn går i 15 sekunder, dels vid ca 10-15 plusgrader och dels vid ca 18-20 minusgrader.

Vid 10-15 plusgrader så var spänningen strax över 11 V, vid 18-20 minusgrader så var spänningen omkring ca 10-10,2 V. Batteriet var ett Exide Maxxima 900 som var hyffsat bra laddat, inte fulladdat.

Med tanke på att det dessutom kan bli någon extra tiondels spänningsfall från tändlåset till tändspolen så tycker inte jag att trådskaparens låga spänning vid tändspolen är så ruskigt otänkbart egentligen. Det ska orka ge gnista med endast 10 V matningsspänning på tändspolen, så tycker jag iaf. smile

Det skadar ju inte att göra flera mätningar för att se om det ändå finns någon kopplingspunkt som har onödigt högt spänningsfall, men 10 V ska som sagt räcka till för att ge en tändgnista. Annars skulle ju inte min bil starta vid 20-25 minusgrader utan motorvärmare inkopplad, vilket den gör utan problem.

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#6
har försökt och försökt få gnista men utan resultat. vad i hela he**ete kan vara fel? blir snart att lägga ner hela projektet då inget fel har uppkommit. så är det nån som kan motronic-systemen eller vet nån som kan ha en aning vad som spökar så är det guld värt!!! för så länge ja har ork kvar att leta fel så fortsätter projektet!

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

344 Inlägg
9 januari 2009
#7
har du satt dem där två givarna som sitter under fördelarlocket rätt? vet inte exakt va dem givarna gör men dem går på svänghjulet iaf. när jag bytte motor så råkade jag skifta dem och den hosta inte ens. sen så skifta jag dem då gick bilen igång direkt. kan ju vara värt att kolla iaf
Senast redigerat av sunkmaster (9 januari 2009)


TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#8
det är varvtals och impuls/positionsgivare. har försökt att skifta dom å den ger inte ifrån sig någonting:P
men tack ändå!
mer förslag är välkomna!

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE


Sök