3742
Sök

Får felkod 1-2-1 och 2-3-1 på b230f -90

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena.

Har haft problem med bilen nu i en vecka.
Den går skitskumt emellanåt. Den dör av på cylindrarna tills den bara går på en. Så fortsätter det ett tag, tillslut brukar den gå igång på alla fyra igen, och går då helt normalt. Ibland så blir tomgången för hög, den fastnar kring 1500 varv.

Får felkod 2-3-1 och 1-2-1. Har bytt fördelarlock (var en spricka i det gamla), har startat utan lmm (bilen går märkvärt mkt sämre), har bytt till en annan lmm, har mätt upp båda LMM och de enda ja har märkt som verkar lite konstigt är att mellan stift 1 och jord så ska de vara 0 ohm, men ja har 1.5. Antar att de är kabeln som har lite motstånd i sej. I övrigt stämde alla värden. Har även kollat så att främre bensinpumpen funkar, och det gör den.

Som sagt, de är bara emellanåt den dummar sej, längre sträckor går den jättefint. Sen inbillar ja mej att den går sämre ju kallare de blir, men de kan vara slumpen likaväl..

Nollade boxen igår, vilket resulterade i att koderna försvann men problemet kvarstår.

Ska tilläggas att toppackningen inte är i bästa skicket men den vitryker inte och de är inte vatten i oljan. Däremot pressar den ut vatten och olja längs blockets kanter. Detta ska åtgärdas bara ja får hem mitt andra topplock.

Sen har ja även fått felkod 1-4-4 för nån månad sen, inga problem uppstod, men motorlampan lyste ändå.
Batterispänningen är också lite låg, 11.47 V med tändningen på men motorn av, om det spelar nån roll?

Nån idé på vad ja ska se över?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

13 Inlägg
30 december 2008
#2
2-3-1 = Adaptiv lambdareglering mager eller fetanslag i dellastområdet.
1-2-1 =Luftmassemätarsignal saknas eller är felaktig.
1-4-4 =Lastsignal från bränslesystemet saknas.

Detta säger ju boken iaf. Men en dålig toppackning är ju inte så bra, men kolla även relät till bränslesystemet det är ju inte helt ovanligt att det ger upp.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#3
Relät funkar, har prövat med tre olika glömde att skriva det. 2 beggade, och ett nytt tillslut..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

14 Inlägg
30 december 2008
#4
kan ju vara databoxen som j*vlas


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#5
Ja, man börjar ju bli orolig för det. Sen så har ju alla kompisar endera LH 2.2 styrsystem eller så körde 16v så ja har ju ingen ja kan låna en box utav heller. Men ja ska leta rätt på nån.

Under tiden så är alla välkomna att överösa mej med förslag på vad som kan vara fel.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

908 Inlägg
30 december 2008
#6
hur i helvete får man fram felkoderna ? (jag är en idiot, så färklara inte me svåra krumelur ord.. tack smile )
Senast redigerat av Beckstroem (30 december 2008)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#7
Beckstroem skrev:
hur i helvete får man fram felkoderna ? (jag är en idiot, så färklara inte me svåra krumelur ord.. tack smile )

Du måste ha LH 2.4 i bilen till att börja med. Har du LH 2.2 så finns ingen diagnostikbox. Har du LH 2.4 så sitter boxen på fjäderbenstornet på förarsidan.

För att läsa ut koderna så stoppar du in pinnen som finns på locket i hålet för den del i bilen du vill läsa fel på. Sedan trycker du på knappen i en sekund typ och då börjar en lysdiod blinka i omgångar, för att få en kod så ska den blinka i 3 omgångar.

Exempelvis i mitt fall:

231: blink, blink - blink, blink, blink - blink

Eller 121: blink - blink, blink - blink


Angående mitt eget problem så ska ja nu köra utan tomgångsventilen och lambdasonden inkopplad och se ifall de ordnar sej.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#8
Väcker tråden ännu en gång i hopp om att nån kan nånting om problemet.
Har nu kört utan tomgångsventil och lambdasond ikopplad, bilen har gått bra ett tag, men har också enbart kört längre turer. Men nu är problemet tillbaka efter en kvälls körning inne i Övik. Angående att den varnade om LMM berodde nog på att ja tog lös den ja hade i för att byta till en annan med motorn igång, för att se om de blev nån skillnad på gången i motorn. Vilket de också vart, så de kan vi utesluta.

De är alltså så att motorn går magert emellanåt, åtminstone om man ska tro på lambdasonden och diagnostikuttaget. De känns precis som att motorn inte får bränsle eller får för mkt bränsle vid gaspådrag. Problemet uppstår vid s.k. stadskörning, och kan sen kvarstå även om man åker ut på landsväg.

Nån som har nått förslag?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (9 januari 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök