2347
Sök

fk/ft?oljekylda kolvar?Budgetbygge...

81 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Som sagt jag har införskaffat mig en b230 botten med oljekylda kolvar,(står bara b230 på den??)vad heter den mer??den kommer från en 940 turbo 96a,att det är oljekylda kolvar rer man väll på bulorna som sticker ut på sidan av blocket?
Skulle vilja ha lite info om hur mkt efekt jag kan få ut på detta(obs budgetbygge),kommer inte lägga hela min lön på detta..
Vad jag har är alltså botten från en 940 turbo 96a ,405 topp (lite portad) orginalturbo + grenrör, mekaniska sprutet, intercooler, dump, 2,5" hela vägen bak, kanske 3" downpipe
Kommer att sättas in i en 240 alt en 740??

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 januari 2009
#2
-96 har jag för mig att både FK och FT hade denna kylning, dock inte säker...


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 januari 2009
#3
Ges skrev:
Som sagt jag har införskaffat mig en b230 botten med oljekylda kolvar,(står bara b230 på den??)vad heter den mer??den kommer från en 940 turbo 96a,att det är oljekylda kolvar rer man väll på bulorna som sticker ut på sidan av blocket?
Skulle vilja ha lite info om hur mkt efekt jag kan få ut på detta(obs budgetbygge),kommer inte lägga hela min lön på detta..
Vad jag har är alltså botten från en 940 turbo 96a ,405 topp (lite portad) orginalturbo + grenrör, mekaniska sprutet, intercooler, dump, 2,5" hela vägen bak, kanske 3" downpipe
Kommer att sättas in i en 240 alt en 740??

Om du vill vara säker på vilket block det är så står det instämplat på blocket, på insugssidan under ettans insugsrör ungefär kan vara svårt å se.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 januari 2009
#4
Xoff skrev:
-96 har jag för mig att både FK och FT hade denna kylning, dock inte säker...

stämmer bra

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
10 januari 2009
#5
Xoff skrev:
-96 har jag för mig att både FK och FT hade denna kylning, dock inte säker...

fkn har oljekylda kolvar..

~Andy~

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2009
#6
Alla rödblock efter ca 93-94 har kolvkylningen....
Släng de mekaniska sprutet på närmsta sophög å köp dig antingen eftermarknads eller ett begagnat 940 sprut å skruva i om du ska få lite effekt billigt...mekaniska sprutet går hänger väl med till 200hk eller nått å blir lite väl mycke jobb å skruva ihop en hel maskin för dom hästarna....

vet inte hur pass budget de är men b230fk/ft botten orkar standard med runt 300 hk utan några problem
å med h-profil så kommer du ännu längre, kolvarna i dom blocket är sen den svagaste länken å har du bara soppa till de så ska 400hk inte vara något problem..


sen ska du bara slänga orginalturbon också :p


Sprut
Turbo
H-profil?
spridare
bränslepump
koppling
växelåda


du har inte skrivit vilken effekt som e ditt mål
Men byta motor å hålla på så tror jag du vill ha 250-300hk i alla fall å då får du nog räkna med ovanstående i ditt bygge..


92 Inlägg
10 januari 2009
#7
Xuri skrev:
Alla rödblock efter ca 93-94 har kolvkylningen....
Släng de mekaniska sprutet på närmsta sophög å köp dig antingen eftermarknads eller ett begagnat 940 sprut å skruva i om du ska få lite effekt billigt...mekaniska sprutet går hänger väl med till 200hk eller nått å blir lite väl mycke jobb å skruva ihop en hel maskin för dom hästarna....

vet inte hur pass budget de är men b230fk/ft botten orkar standard med runt 300 hk utan några problem
å med h-profil så kommer du ännu längre, kolvarna i dom blocket är sen den svagaste länken å har du bara soppa till de så ska 400hk inte vara något problem..


sen ska du bara slänga orginalturbon också :p


Sprut
Turbo
H-profil?
spridare
bränslepump
koppling
växelåda


du har inte skrivit vilken effekt som e ditt mål
Men byta motor å hålla på så tror jag du vill ha 250-300hk i alla fall å då får du nog räkna med ovanstående i ditt bygge..

kan va bra oxå att sätta i en diff oxå, om du ska ha över 200hk, för då håller bakaxeln

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

81 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#8
Diff löser jag genom att aga den!!
Jag har inget mål med hästar, bilen ska gå lite bättre än orginal;)
Tänkte börja med detta iaf, man måste ju börja nånstans. Det kommer garanterat utveklas till det bättre framöver men som det är nu så får jag hålla mig till det jag har + lite smågrejer..
Men 200 hk går väll rätt så bra ändå....


Sök