2412
Sök

Passaten drar olja

29 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Har en Passat 1.8T av 2001 års modell. Den har gått 11 000 mil. Nu drar den motorolja mer än den gjort tidigare. Var 14:e dag måste jag fylla på olja så att varningslampan inte tänds.

Senaste gången drog den en halv liter dyr Mobil 1 olja efter att ha kört 100 mil lugn körning på en motorväg.

Vad ska jag göra för att åtgärda problemet?

Forummoderator
26 325 Inlägg
9 januari 2009
Har du stått i en smörjgrop eller hissat upp bilen och undersökt undertill om
det droppar nånstans? Eller kollat visuellt uppifrån..över huvudtaget?
Drar den så mycket så låter det ju som att nåt är galet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
512 Inlägg
9 januari 2009
Fyll på billig olja, tvätta den, gå in på blocket och klicka på "lägg in annons", problemet löst...

Forummoderator
26 325 Inlägg
9 januari 2009
Crozzfire skrev:
Fyll på billig olja, tvätta den, gå in på blocket och klicka på "lägg in annons", problemet löst...

Jaa..men det var ju ett oerhört bra tips.
Ge problemen till nästa ägare. Det är skottpengar på sådana ägare.

Lämna in bilen om du inte hittar problemet och inte vill skruva själv.
Ett vänligt tips från en till en annan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Häst
1 099 Inlägg
9 januari 2009
Crozzfire skrev:

Påminn mig om att aldrig köpa en bil av dig.. smile

Än är inte den sista idioten född..

29 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
jag ska köra in bilen på verkstad. Kan inte se att det droppar någonstans, men ska ta en närmare titt.

263 Inlägg
9 januari 2009
toppackningen? vevhusventen, kolvringarna insprutet som låst sig i kallstart läge, lekage?

Bjuuuu han!!

29 Inlägg
10 januari 2009
_Jacob_ skrev:
toppackningen? vevhusventen, kolvringarna insprutet som låst sig i kallstart läge, lekage?

Pluspoäng till dig för så smarta tips. Läckage va ju oväntat att det kan vara. Skulle spridarna dra olja om dom är i "kallstartläge"?

...roll

1 785 Inlägg
10 januari 2009
kebabturken skrev:
Har en Passat 1.8T av 2001 års modell. Den har gått 11 000 mil. Nu drar den motorolja mer än den gjort tidigare. Var 14:e dag måste jag fylla på olja så att varningslampan inte tänds.

Senaste gången drog den en halv liter dyr Mobil 1 olja efter att ha kört 100 mil lugn körning på en motorväg.

Vad ska jag göra för att åtgärda problemet?

Med den förbrukningen av olja borde den ryka sot svart!

Parkera bilen på en ren wellpapp skiva så ser du var ifrån läckaget kommer. Men det kan även bero på andra defekter, du gör nog klokt i att åka in och kolla avgasvärdena, då ser du direkt om oljan läcker ut i motorn på något sätt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

263 Inlägg
10 januari 2009
Nikk0 skrev:
_Jacob_ skrev:

Pluspoäng till dig för så smarta tips. Läckage va ju oväntat att det kan vara. Skulle spridarna dra olja om dom är i "kallstartläge"?

...roll

det är inte omöjligt att det kan dra mer olja om sprutet har låst sig i det läget. En sak till som kan muppa sig totalt är ju att oljepumpen får frispel och trycker olja åt alla håll å hörn.

Bjuuuu han!!

Sök