3193
Sök

Håller växellådan på att paja?

18 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
En bekant har en BMW där han har varit med om vid hårdkörning när han har lagt in växeln och släppt upp kopplingen ahr växeln hoppat ur..

Innebär det att växellådan håller på att rasa?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 maj 2006
Oftast leder det till ras (3 vxl lådor har varit så för mig alla rasat inom en månad) På mina är det Synkringarna som går i bitar och slår sönder dreven.

18 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
Nått som går att rädda? Vad ska man kolla/byta?

18 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
En annan incident som har hänt var en gång vid hårdkörning, när han gasade med växeln i så varavade motorn mer än vad kraften överfördes.

Vad detta felet oxå pga växellådan eller kopplingen?

27 Inlägg
12 maj 2006
Om den drog över huvud taget så borde den ju slira på kopplingen.
För övrigt så håller våran 523i e39 på å hoppar ur i 1ans växel och det har den gjort i många år. Fast det är inte vid hårdkörning direkt så det är nog inte samma problem...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 maj 2006
vissa kan åka med det problemet i många år ja om man nu orkar med att den hoppar ur hela tiden + att man kör försiktigt osv. Kör du hårt när växlarna hoppar ur resulterar det ofta i Drev rensning wink.
Ja det lät som om kopplingen skulle slira.det är dyrare att renovera lådan än att fixa en från skroten men en renoverad låda vet man ju håller smile

Edit: Kollat spakställ/Vajrar så att växlarna glider in helt 100? Annars byt olja och kolla växel/motor fästen.
Senast redigerat av MeloveGolf (12 maj 2006)

18 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Väcker tråden, har märkt att det runt växellådan har det läckt olja, Märkte dte för några månader sen men antog att det bara var smuts så jag avfettade den och spolade av.

Ser nu att dte har kommit tillbaka. Om det ä'r nu för lite olja till växellådan så borde ju det vara probelmet till att Växellådan är svårväxlad?

Har kopplingen en olja?

225 Inlägg
2 juni 2006
G-unit skrev:
En annan incident som har hänt var en gång vid hårdkörning, när han gasade med växeln i så varavade motorn mer än vad kraften överfördes.

Vad detta felet oxå pga växellådan eller kopplingen?

kopplingen är dålig!!

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

18 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Jo, men inte fan kan växlarna hoppar ur om kopplingen är dålig?

225 Inlägg
2 juni 2006
G-unit skrev:
Jo, men inte fan kan växlarna hoppar ur om kopplingen är dålig?

nej men läs vad jag citerade från hans inlägg...

225 Inlägg
2 juni 2006
du skriver juh att motorn varvar mer än bilen går..kopplingen börjar bli kass

225 Inlägg
2 juni 2006
sen att dina växlar hoppar ut kan synkringarna eller drev va dåliga som behövs bytas

18 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
SieRRa_WeeD skrev:

Detta hände en gång vid lek med 0-100 i ett x antal ggr. Dock så är växellådan trög, har ett hack mellan 1 och 2an, sedan ett litet mellan 3 och 4an.

I vissa fall får jag inte i 1an. då blir jag tvungen att lyfta på kopplingen, trycka ner den igen och sen får jag i den.

MEn är det inte logiskt att de oljeläckaget jag har sett kommer från lådan och är boven på detta problem?

225 Inlägg
2 juni 2006
G-unit skrev:
SieRRa_WeeD skrev:

Detta hände en gång vid lek med 0-100 i ett x antal ggr. Dock så är växellådan trög, har ett hack mellan 1 och 2an, sedan ett litet mellan 3 och 4an.

I vissa fall får jag inte i 1an. då blir jag tvungen att lyfta på kopplingen, trycka ner den igen och sen får jag i den.

MEn är det inte logiskt att de oljeläckaget jag har sett kommer från lådan och är boven på detta problem?

har du kollat så oljan inte kommer ifrån oljetråget?
tror inte riktigt att de e oljeläckaget det är som är boven det kan vara ett drev som är skadat så vare på min sierra när ja inte fick i växeln

18 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Menar du precis under motorn?

Jag pratar under växellådan

225 Inlägg
2 juni 2006
du har pm!!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 juni 2006
man kan köpa pack/Synkrings satser till din växellåda om det kommer olja från växellådan...vet du när oljan är bytt senast?

Sök