2483
Sök

850 GLT kamaxlar i 850 2.0T ?

17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej hopp!

Hörde någonstans att 850 GLT kamaxlar skulle passa bra i 850 2.0T och därmed öka effekten? Någon som vet något om detta?
Håller på att renovera min lillturbo maskin och tänkte passa på att ev öka effekten lite lite.. Ge gärna tips om vad man kan göra smile

Mvh Tommy

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 januari 2009
#2
blir inte mer effekt du flytttar effekt kurvan så du har mer drag i toppen av registret
Senast redigerat av azid (11 januari 2009)

2slow

17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#3
Blir den starkare på låga varv? hmm

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 januari 2009
#4
nej har för mig att du får mer drag på högre varv

2slow

17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#5
Okej! Men dom verkar passa då iaf big_smile Då får jag fynda ett par sådana och kasta dit kanske smile

8 253 Inlägg
11 januari 2009
#6
2 liters med glt-kammar blir gärna klen på lägre varv, men det gåt att leva med. Att byta kammar ger inget positivt under 4000 rpm.

Saker att göra i övrigt är att byta grenrör / turbo / downpipe och gärna bränslepumpen med om bilen har gått långt.

EDIT: Men allt det bör vägas mot att bygga om till 2,3 vilket är vettigast i längden.
Senast redigerat av Marlboroman (11 januari 2009)


17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#7
Turbon är riktigt fräsh, men finns det färdiga fräsiga grenrör att köpa eller är det bara att dra fram svetsen och bygga eget som gäller?

mvh

8 253 Inlägg
11 januari 2009
#8
Jo, men är det ett original 13C så är det inte mycket att hänga i julgran, ett sånt klarar inte av så mycket mer än originaleffekten.

Ingen ide att bygga ett nytt grenrör om man ska köra med så liten turbo. Utan det finns en nyare variant av originalgrenröret som är mycket bättre. Det går iofs att ports upp kollektorn på originalgrenröret om man har ork och grejjer för det. Annars så letar man på ett s.k "japangrenrör" från T5 modeller efter 00. Delnumret slutar på 688 på ett sådant.
Senast redigerat av Marlboroman (11 januari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
11 januari 2009
#9
mcmuppo skrev:
Turbon är riktigt fräsh, men finns det färdiga fräsiga grenrör att köpa eller är det bara att dra fram svetsen och bygga eget som gäller?

mvh

Ska du ha extraktorgrenrör får du bygga själv eller höra efter om någon redan har byggt ett.

Men ska du ha gjutjärnsgrenrören, finns det både japan-grenrören och S60R/V70R-grenrören, även om jag har hört att de ska vara sämre på 850-motorerna i och med att toppen på S60R fungerar på ett annat vis. Variabla kammar tror det kallas, kan inte det där riktigt...

Så sikta isåfall på ett japan-grenrör om du får tag på ett.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 januari 2009
#10
mcmuppo skrev:
Okej! Vet inte om jag är så sugen på att sätta dit en större turbo nu men ifall den jag har kapitulerar så kanske det blir så.
Men är ett trimchip ett alternativ? Det är min första turbobil så jag är inte så hemma på den biten..

Jag hade tänkt åka ifrån en 740 med b230FT motor bara tongue Kanske jag gör original?

Jag vet inte hur många kusar en b230ft ger, om det är 180hk eller så, men du har ju 211hk original i din, med chip har du väl runt 250. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
11 januari 2009
#11
Chip gör skillnad, och i kombination med en 3" downpipe så blir det ett helt annat drag i den.


17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#12
Okej då får det bli ett 3" downpipe och ett chip. Mest effekt för de småpengarna det kostar smile

17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#13
Förresten var köper man 3" downpipe? smile

8 253 Inlägg
11 januari 2009
#14
Hos JT eller Ferrita beroende på vad man anser sig ha råd med.


17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#15
hittade ett på blocket, ska höra nu om det finns kvar, super price!

17 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#16
Jo just ja, ifall jag sätter på 3" downpipe bör jag då byta ut katalysatorn till en 3" sportkat? + det resterande efter det?

Mvh T

8 253 Inlägg
11 januari 2009
#17
Ja, det är ingen dum ide att byta katalysatorn i samma veva. Resten av systemet behöver du inte byta, om du inte är ute efter ljudet då, men rent prestandamässigt tillför det inget.



Sök