Mäter så klart med en multimeter. Men vad skall man hålla "pinnen" på. Det går ju inte komma längst ner i kontakten, utan bara mot den invändiga metallhylsan. Exakt vad ska man mäta mot?
Fick ett värde på ca 3,6kOhm och ett på en annan på ngn Mohm. Enl manual skall de ligga på ca 10 kOhm. Misstänker fel utförande av mig.
Mäter så klart med en multimeter. Men vad skall man hålla "pinnen" på. Det går ju inte komma längst ner i kontakten, utan bara mot den invändiga metallhylsan. Exakt vad ska man mäta mot?
Fick ett värde på ca 3,6kOhm och ett på en annan på ngn Mohm. Enl manual skall de ligga på ca 10 kOhm. Misstänker fel utförande av mig.
Mät på de ställen som tänddelarna har kontakt emot, dvs det som anslute mot tändstiftet och de som ansluter mot t ex fördelaren, och ett värde på 3.6 är okej.
Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Hej! Det lättaste är att mäta med en gammeldags analog mätare med visare. Själva mätvärdet är inte så intressant utan det viktiga är att se om det blir avbrott (högt motstånd) om man ruskar lite i kabeln. Även om man mäter fina värden kan man inte vara säker på hur kablarna fungerar i verkligheten dvs med ca 30000 volt. Titta på kablarna i mörker när motorn går, syns gnistor är det bara att slänga dom.
Hej! Det lättaste är att mäta med en gammeldags analog mätare med visare. Själva mätvärdet är inte så intressant utan det viktiga är att se om det blir avbrott (högt motstånd) om man ruskar lite i kabeln. Även om man mäter fina värden kan man inte vara säker på hur kablarna fungerar i verkligheten dvs med ca 30000 volt. Titta på kablarna i mörker när motorn går, syns gnistor är det bara att slänga dom.
Det är ju just därför man gärna byter kablar istället. För hur man än mäter så finns en liten osäkerhetsfaktor kvar...!
Jo, det där om gnistor i mörker har jag läst om. På en fick jag ett värde som gick i taket och då sket jag i att kolla övriga 2 då jag trodde jag mätte fel. Om det är ok att mäta på hylsan så verkar iaf en vara kass. Ska kolla övriga 2. Får bli byte nästa lön i så fall. Tack för hjälpen!