2390
Sök

utbilda sig till billackerare

BECE
147 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
behöver seriös hjälp nu alltså. tongue Det är såhär att jag går ut gymnasiet till sommaren, bageri7konditori linjen. Och det är absolut ingenting jag vill arbeta med. Jag är som sagt intresserad av bilar, och skulle vilja bli billackerare. Men finns det NÅGON som helst möjlighet att utbilda sig till det om man inte gått fordonsprogrammet? neutral Om någon vet isf vart man kan utbilda sig till billackerare och hur man söker sig in dit får gärna svara. big_smile

Ingen minns en fegis.

Livsnjutare
155 Inlägg
12 januari 2009
Gå som lärling hos någon billackerare och gå den vägen eller så får du helt enkelt göra det seriöst = Gå Fordonsprogramet ? vet ej vilken inrikning man går för det. Mvh

1 723 Inlägg
12 januari 2009
inte helt omöjligt att få via Lernia om man står som arbetssökande. det blir som en lärlingsplats. ring dem.
Senast redigerat av falloutboy (12 januari 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2009
falloutboy skrev:
inte helt omöjligt att få via Lernia om man står som arbetssökande. det blir som en lärlingsplats. ring dem.

Verkar rätt omöjligt då jag frågat samma sak hos AF, de erbjuder max 16 veckors utbildningstid..
Vilket är på tok för lite för att man ska hinna med något överhuvudtaget.

Går man via Lernia kostar det 3000-5000kr i veckan, om du inte får kommunen som sponsor, och hur ofta händer det?

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

274 Inlägg
12 januari 2009
Skulle inte rekomendera dig det. Jag sj är inte bil lackerare men farsan är det, och man har varit med här och där ett antal ggr. Det är inte så enkelt som det verkar. Jag menar du ska bocka plåt slipa som bara f*n och massa grejer ska göras innan du ens kan tänka på lackering. Så gå lite praktik och prova på hos en lackerare innan du gör nått större.

Kan också säga att det var mitt drömyrke när jag var liten men nu är jag industrielektriker istället smile

Avstängd
1 714 Inlägg
12 januari 2009
Bossni skrev:
Skulle inte rekomendera dig det. Jag sj är inte bil lackerare men farsan är det, och man har varit med här och där ett antal ggr. Det är inte så enkelt som det verkar. Jag menar du ska bocka plåt slipa som bara f*n och massa grejer ska göras innan du ens kan tänka på lackering. Så gå lite praktik och prova på hos en lackerare innan du gör nått större.

Kan också säga att det var mitt drömyrke när jag var liten men nu är jag industrielektriker istället smile

så mycket bocka plåt är det inte på lack om man arbetar på ett stort riktigt företag,
på företag finns det oftast en plåt och en lacksida, lacksidan har inget att göra med knacka plåt eller svetsa, bocka, eller liknande.
lackerare ska egentligen bara sudda av/göra sista spacklingen, slipa och förbereda för lack och lacka.
kan tänka mig att på småföretag med ett par anställda så är nog många allt i allo,
men det är väl inte nåt litet familjeföretag man vill jobba hos om man utbildar sig till lackerare heller.

BECE
147 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
falloutboy skrev:

Verkar rätt omöjligt då jag frågat samma sak hos AF, de erbjuder max 16 veckors utbildningstid..

Går man via Lernia kostar det 3000-5000kr i veckan, om du inte får kommunen som sponsor, och hur ofta händer det?

Mvh Tommy

Okej, så det kostar alltså att gå hos Lernia ? hmm
Ja, detta verkar ju som ett störtomöjligt yrke... kanske finns något annat som har med bilar att göra som man kan utbilda sig till ? Annars verkar det ju rätt kört för mig i framtiden. big_smile

Ingen minns en fegis.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2009
ellert skrev:
te_wik skrev:
falloutboy skrev:

Mvh Tommy

Okej, så det kostar alltså att gå hos Lernia ? hmm
Ja, detta verkar ju som ett störtomöjligt yrke... kanske finns något annat som har med bilar att göra som man kan utbilda sig till ? Annars verkar det ju rätt kört för mig i framtiden. big_smile

Kanske inte i din kommun.. Men här i Kalix verkar det omöjligt att gå någon som helst utbildning.
Hör med AF eller kommunen, de kanske finns vettigare alternativ hos dig.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

998 Inlägg
12 januari 2009
Har gått en lackutbildning på lernia men då via komvux, kostade mig inget men tog ju studielån så det kostar om man tar det. Men annars inte.
Gick här i Göteborg men inte f*n har man något jobb ändå, alla säger bara samma sak på alla interjuver och även när jag bara går ditt och frågar, jasså Lernia *hmm* nej tack. Hade jag vetat det så hade jag fan inte gått där. Med lån och inget jobb.  Man får ju hoppas att det inte är så överallt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

61 Inlägg
13 januari 2009
Var ska man utbilda sig isåfall om nu lernia är så värdelösa?
jag har själv blivit varslad, så har tittat på att utbilda mig som lackerare, men nu vet jag inte.

998 Inlägg
13 januari 2009
Ch1n skrev:
Var ska man utbilda sig isåfall om nu lernia är så värdelösa?
jag har själv blivit varslad, så har tittat på att utbilda mig som lackerare, men nu vet jag inte.

Sök på utbildningar på google, skit svårt att hitta lack utbildning.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

61 Inlägg
13 januari 2009
ja jag har bara hittat en utbildning eller ja 2st men bara av Lernia, och dom vill jag ju inte gå nu.
men jaja får ta mig ner och snacka med arbertsförm. och centralen.

Sök