ska köpa en bmw 520i -89.som rullat ca: 20.000mil.finns inga direkta skavanker på den och den ser jätte fin ut under,mycket slitdelar är bytt på den.kamremmen är bytt vid 18.000milkvitto finns.fungerar felfritt. dom vill ha 14.000:- för den.är det rätt pris tycker ni?kan inte så där jätte mycket om bmw.finns det några kända fel för den här modellen.tacksam för svar.
520i/525i M20 88-90 (Rak 6:a 12 ventiler) Motorn har kamrem som skall bytas med ca 6000 mils intervall. Kamaxeln kan slitas ned i förtid vilket hörs som knack från motorn. -88 och i viss mån -89 kan ha felaktiga topplocksbultar. Om bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln med påföljd att kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom topplocket vilket givetvis blir mycket dyrt att åtgärda! Kontrollera topplocksbultarna genom att skruva av oljepåfyllningslocket och se efter om skallarna är av vanlig sexkantstyp. I så fall bör man snarast byta till de hållbara torxbultar som BMW tagit fram. En sådan bultsats kostar 335:- och det tar cirka en timme att byta.
satsa på en nyare 525 ist mkt mera drag plus en skottsäker motor.. kostar ungefär samma kr..