2718
Sök

Volvo 855 -94 starar endast om vänster framdörr och höger bakdörr är öppna

10 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Hej.
Ny här, men har fått hjälp tidigare från detta forumet. Tänkte att det var rätt forum att ställa en så pass komplicerad fråga i.
Jag har en Volvo 850-94 som för ett halvår sedan började stanna helt sporadiskt. Efter ett tag fungerade den igen, för att stanna igen. Ibland fungerade den i dagar, ibland inte alls. Jag läste då på lite på nätet och konstaterade att bränslepumpsrelät brukar gå sönder och felet brukar visa sig så här. Jag bytte det men felet kvarstog. Jag fick då beskedet av en reparatör att ett vanligt fel var också att rotor och lock var utslitet, för de bytade man inte nu för tiden vid vanlig service utan det bytas när problem börjar visa sig.
Jag bytte även detta, men samma problem fanns kvar. Jag mätte då om det gick fram ström till bensinpumpen när nyckeln vreds om till startläget och fick konstiga resultat.
Om kabeln var kopplad till bensinpumpen så kom ingen ström fram, kopplade jag loss kabeln från pumpen kom det ström i kabeln. Detta skulle ju kunna vara kortslutning i pumpen, men jag provade koppla ström direkt från batteri till pump och då surrade den som vanligt, så den var det inget fel på.
Jag lämnade in den på en verkstad för felsökning med deras instrument, men när de skulle mäta på pumpen nådde de inte från bakluckan utan öppnade höger bakdör för att komma åt ordentligt, och då startade bilen. De stängde då bakdörren och bilen stannade igen. detta upprepade sig några gånger tills den höll sig igång trots stängd dörr. När jag skulle köra hem stannade bilen plötsligt, jag öppnade hö bakdörr och den startade igen. Jag lämnade då in den till en bilelektriker som aldrig hade hört något liknande och inte heller hittade några fel, mer än några kontakter i motorrummet som hade ärgat, vilka de rengjorde, men det löste inte problemet. Detta kunde jag stå ut med, men nu har det blivit värre. Nu måste jag öppna både höger bakdörr och vänster framdörr och för att bilen inte skall stanna ha dessa öppna när jag kör, dvs en person måste åka med och hålla höger bakdörr öppen, medan jag själv håller förardörren öppen under tiden jag kör. Jag misstänker att det har något med centrallåset att göra eftersom det är det enda som har med elektricitet i dörrarna att göra. Innerbelysning och allt annat sitter väl i låsanordingen på 850.
Finns det någon som vet vad det kan vara eller hört något liknande tidigare?
Snälla hjälp mig innan jag fryser sönder hand och knä. smile

Överladdad!
530 Inlägg
15 januari 2009
Sitter de nå larm eller centrallås som du kan låsa upp med dosa?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

10 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Nej, inget larm alls och ingen fjärrstyrning till låsen.

38 Inlägg
15 januari 2009
Felet bör ju ligga i något som har med knapparna i dörrarna att göra, de som fixar så att takbelysningen tänds när du öppnar en dörr.

Det känns ju som att man borde fixa ett kopplingschema och börja felsöka.
Finns i Haynesböckerna bla.

Om det funnits larm med immobilizer eller liknande hade ju förmodligen felet varit där.
Men nu vettefan. hmm

Roligt fel hur som helst!
smile

10 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
EyEr0n skrev:
Felet bör ju ligga i något som har med knapparna i dörrarna att göra, de som fixar så att takbelysningen tänds när du öppnar en dörr.

Jo, precis och vad jag kunde hitta i Hayneshandboken så satt all elektronik i låsanordningen. Har jag dörren öppen men stänger låskolven/anordningen i dörren släcks den röda possitionslampan i dörrgaveln också stannar bilen. Men att det skulle bli exakt samma fel i både förardörr och höger bak samtidigt tycker jag är osannolikt, tycker själv att det känns som om det är i någon central knutpunkt för centrallåset/innerbelysning, m.m.

355 Inlägg
15 januari 2009
Brusquini skrev:
EyEr0n skrev:

Jo, precis och vad jag kunde hitta i Hayneshandboken så satt all elektronik i låsanordningen. Har jag dörren öppen men stänger låskolven/anordningen i dörren släcks den röda possitionslampan i dörrgaveln också stannar bilen. Men att det skulle bli exakt samma fel i både förardörr och höger bak samtidigt tycker jag är osannolikt, tycker själv att det känns som om det är i någon central knutpunkt för centrallåset/innerbelysning, m.m.

prova plocka ur centrallås relät och säkringen till inerbelysningen o se om de funkar då då måste de ju av fel på de ..

10 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
anderssonboy skrev:
prova plocka ur centrallås relät och säkringen till inerbelysningen o se om de funkar då då måste de ju av fel på de ..

Ok, får testa relät, visste inte att det sitter ett relä som styr centrallåset, får leta fram var det sitter...
Min tanke var precis tvärt om ang. säkringen till innerbelysningen eftersom bilen fungerar endast när innerbelysning får ström, stannar när strömmen bryts.

355 Inlägg
15 januari 2009
Brusquini skrev:
anderssonboy skrev:

Ok, får testa relät, visste inte att det sitter ett relä som styr centrallåset, får leta fram var det sitter...
Min tanke var precis tvärt om ang. säkringen till innerbelysningen eftersom bilen fungerar endast när innerbelysning får ström, stannar när strömmen bryts.

är ett enkelt jobb så är ju altid värt o testa tongue

10 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Tackar för tips ska testa senare ikväll, någon annan som har några fler så skriv gärna.

1 878 Inlägg
15 januari 2009
om jag inte minns fel så är det ett rött relä du ska testa plocka ur. tror de står "circut alarm" på det eller nåt i den stilen. det är det som styr låsningen. men felet låter som en kortslutning någonstans.

Sök