4561
Sök

Kalluftsintag Inkl. Sportluftfilter

57 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Jag tänkte köpa kalluftsintag till min s40 t4 o har en ganska dum fråga. Hur och var monterar man kalluftsintaget?

Är den sammanbunden med filtret?

Gör den luften automatisk kall vid intag o spottar ut den ti motorn?

Behöver man någon extra utrustning för o montera in kalluftsintaget?


tacksam för alla svar

/D
Senast redigerat av king_david (1 juni 2006)

279 Inlägg
2 juni 2006
#2
kallufts intaget är ett rör som tar in kalluft direkt utifrån(monteras ofta i nederkant av fronten) till skildnad från org som ofta är skyddat för damm o vatten, så att motorn slits minemalt, fast med nackdelen att luften blir lite varmare..
finns lite olika sätt o koppla in det på..
1 sätt är att ha det direktkopplat till filtret"förmodligen det bästa effektmässigt men med mest slitage", fast ett gått råd då är att ha ett "vattenlås" så det inte kommer en vattenpust direkt in om du råkar köra i en vattenpöl(kan bli dyra skador)..
1 annat sätt är att ha det en bit ifrån(öppet filter) då finns det ingen risk för vatten, men blir inte samma sjuts av kalluften så tappas lite effekt..
fast o andra sidan har du inte en ganska trimmad bil så blir det knappast nån direkt märbar skilldnad skulle jag tro?
smile

two lies don´t cancel each other out

57 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
#3
Givande!

Tackr för svaret. En följdfråga:

Det första alternativet om att man ska direktkoppla kalluftsintaget till filtret låter intressant, men "vattenås", vart kan man få tag på en sån, o kallas detta för vattenlås ute i butikerna?

/David

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 juni 2006
#4
menar du inte avskärmning?

Edit: Du kommer bara få känsla av att bilen är snabbare pga av insugsljudet du kommer inte märka nån prestanda skillnad....(Har sett tester där bilar till och med förlorar hästkrafter) så hoppas inte på annat än grymmare ljud och mer slitage...
Senast redigerat av MeloveGolf (2 juni 2006)


57 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
#5
Så du menar att jag ska skippa kalluftsintaget och enbart köra med sportfiltret?

mvh

/D

57 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
#6
Jag behöver verkligen hjälp med detta av någon erfaren person och vill få konkreta svar. Har funderat på kalluftsintag inkl. sportluftfilter av bra kvalite. Ska jag ha hela kitten lr enbart luftfiltret?


Tacksam för alla svar och tackar för alla tidigare svar!!

mvh

/D

279 Inlägg
2 juni 2006
#7
"vattenlås" borde en firma förstå vad du menar, annars heter det väl "bypassventil" el nått sånt..
är en liten grej som man sätter på röret till filtret som ska öppna sej om filtret blir vattendränkt o dyl..
annars finns det "avkärmningar" som man trär över filter regniga dagar..

sen vet jag inte riktigt hur bra det funkar med allt för bra kalluftsintag på vintern? visst ska luften vara kall o så innan den förbränns men inte allt för kall antar jag?? (lånar tråden lite) wink ..
jag har kört med det på lite äldre bilar (med direktkopplad till filtret utan skydd) (trimmade) men dom är ju inte lika kännsliga som lite nyare, och det har funkat bra men?..

sen är det väldigt olika på respektive biltyp om vad som är bäst.. o jag kan tyvär inte ge nåra goda råd om s40 (har kört en 1 gång- aldrig vart närmare än så*s*)..
men om du inte har planer (el redan gjort) med trimmning på den är det nog bäst o inte ha intaget direkt till filtret skulle jag tippa på, utan bara ha det en bit ifrån( 10cm kke)

men om du ringer nån tuningfirma el återfölsäljare borde du få rätt bra hjälp där:)

two lies don´t cancel each other out

279 Inlägg
3 juni 2006
#8
MeloveGolf skrev:
menar du inte avskärmning?

Edit: Du kommer bara få känsla av att bilen är snabbare pga av insugsljudet du kommer inte märka nån prestanda skillnad....(Har sett tester där bilar till och med förlorar hästkrafter) så hoppas inte på annat än grymmare ljud och mer slitage...

visst finns det tester där det gett motsatt effekt, men många med förbätttrad, allt e ju upp till biltyp o var man testar;) dvs väder temp osv el? wink

two lies don´t cancel each other out

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 juni 2006
#9
diforce skrev:
MeloveGolf skrev:
menar du inte avskärmning?

Edit: Du kommer bara få känsla av att bilen är snabbare pga av insugsljudet du kommer inte märka nån prestanda skillnad....(Har sett tester där bilar till och med förlorar hästkrafter) så hoppas inte på annat än grymmare ljud och mer slitage...

visst finns det tester där det gett motsatt effekt, men många med förbätttrad, allt e ju upp till biltyp o var man testar;) dvs väder temp osv el? wink

självklart det jag menade är att man inte ska inbilla sig att man tjänar något som man känner på det...du får nytta av öppet filter först vid vråltrimmning...


säg att du tjänar 5Hk på det sen tar du drivline förlusten då fick du 3hk och 3hk känner man ingen skillnad av annat än att man får ett skönt insugsljud smile


279 Inlägg
4 juni 2006
#10
MeloveGolf skrev:
diforce skrev:
MeloveGolf skrev:
menar du inte avskärmning?

Edit: Du kommer bara få känsla av att bilen är snabbare pga av insugsljudet du kommer inte märka nån prestanda skillnad....(Har sett tester där bilar till och med förlorar hästkrafter) så hoppas inte på annat än grymmare ljud och mer slitage...

visst finns det tester där det gett motsatt effekt, men många med förbätttrad, allt e ju upp till biltyp o var man testar;) dvs väder temp osv el? wink

självklart det jag menade är att man inte ska inbilla sig att man tjänar något som man känner på det...du får nytta av öppet filter först vid vråltrimmning...


säg att du tjänar 5Hk på det sen tar du drivline förlusten då fick du 3hk och 3hk känner man ingen skillnad av annat än att man får ett skönt insugsljud smile

sant:)

two lies don´t cancel each other out


Sök