4048
Sök

får dåligt ladddtryck volvo 850 vad kan vara fel?

191 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Min bil laddar bara 0,5 iställett för 1,2 typ som den gjorde innan. Efter jag satte på 3tum hela vägen så laddade den bra men helt plötsligt en dag kort efter så laddade den bara 0,5, kan  3tumet spöka?

vissa tror att turbon kan vara slut föör bilen har gått 25 000 mil och vet inte om turbon är bytt, han innan mig körde en hel de utan dump sså de gick genom turbon så det lär ha slitit en del.

Vakumlekage annars? alla tips är väldig välkommna

MVH Emil

Man måste våga dö för att kunna leva

982 Inlägg
12 januari 2009
#2
magnetventilen ?

Med lem
1 127 Inlägg
12 januari 2009
#3
Låter ju som den går på grundladdtryck, kolla magnetventilen?


8 252 Inlägg
12 januari 2009
#4
Kolla alla slangar så de är hela och sitter där de ska, använd startgas och spraya så hör du om den går upp i varv, kan va svårt att se läckage ibland. Annars så kan det va wastegaten som är dålig eller magnetventilen.


2 452 Inlägg
12 januari 2009
#5
kolla slangen vid spjällhuset den som går till tomgångsmotorn,min gjorde med så bara en dag inget ladd alls,sen kollade jag slangen o den var av....

döden kommer tillbaka

264 Inlägg
12 januari 2009
#6
turbodeath skrev:
kolla slangen vid spjällhuset den som går till tomgångsmotorn,min gjorde med så bara en dag inget ladd alls,sen kollade jag slangen o den var av....

Är typ 100% säker på att de e detta felet!!


xcOOb
388 Inlägg
12 januari 2009
#7
precis nå slangar som gått pga de högre laddet är ganska troligt.. sen lmm kan göra att den går på grundladd men de brukar indikeras i bilen.. men som du säger turbon ger upp och jag tappa 0,7 i ladd på min gamla 850 o de va pga att turbon inte orka..


1 878 Inlägg
12 januari 2009
#8
Gå över alla vaccum slangar! startgas hjälper i de mesta fallen. men det låter som bilen går på grundladd ca: 0,3bar?. vilket kan vara magnetventilen som spökar för dig.


206 Inlägg
12 januari 2009
#9
Jag fick samma problem i dag. Min dump vill inte stänga den står lite öppen hela tiden tills jag stryper vaccum slangen till dumpen sad
Är det någom som vet vad det kan vara??


191 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#10
okej, tack för tipsen ska kolla upp det, ombilen går likadant  utan magnetventilen så är det de felet?

Man måste våga dö för att kunna leva

1 878 Inlägg
17 januari 2009
#11
mrbad skrev:
Jag fick samma problem i dag. Min dump vill inte stänga den står lite öppen hela tiden tills jag stryper vaccum slangen till dumpen sad
Är det någom som vet vad det kan vara??

Är den ställbar så dra åt den. så fjädern inte är slapp


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 januari 2009
#12
EmilErik skrev:
okej, tack för tipsen ska kolla upp det, ombilen går likadant  utan magnetventilen så är det de felet?

var noga med att koppla förbi magnetventilen med ett litet plåtrör eller liknande, för ifall du bara kopplar bort alla slangar på magnetventilen å ger dig ut på fullgas repa så kan det i värsta fall sluta med att du inte komeer hem med bilen mer å att när du väl har bogserat hem bilen så kan du kasta motorn å köpa ny... så illa är det...

så koppla förbi den isåfall! eller prova ifall den beter sig lika dant ifall du drar ut strömkontakten ifrån den! (strömkontakten kommer inte döda din motor men vakumslangarna kan)


191 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#13
Xoff skrev:
EmilErik skrev:
okej, tack för tipsen ska kolla upp det, ombilen går likadant  utan magnetventilen så är det de felet?

var noga med att koppla förbi magnetventilen med ett litet plåtrör eller liknande, för ifall du bara kopplar bort alla slangar på magnetventilen å ger dig ut på fullgas repa så kan det i värsta fall sluta med att du inte komeer hem med bilen mer å att när du väl har bogserat hem bilen så kan du kasta motorn å köpa ny... så illa är det...

så koppla förbi den isåfall! eller prova ifall den beter sig lika dant ifall du drar ut strömkontakten ifrån den! (strömkontakten kommer inte döda din motor men vakumslangarna kan)

okej tack då får jag testa dra ut den då. var in på volvo och skulle fråga vad en magnetventil till min kostade, han hade ingen aning om vad det var för något, han trodde de var "tryckregulatorn"
är det ett annat ord?

till det hela hör att laddet har sjunkit med, sakta men säkert, nu laddar den 0,25 bar typ, men den gr inte ryckigt utan bara laddet så, är det magnetventil som styr laddet mellan grundlad och upp? tacksam för svar för är nog helt ute och cyklar smile

Man måste våga dö för att kunna leva

4 824 Inlägg
18 januari 2009
#14
ja magnetventilen (TCV:n) ökar laddtrycket genom att pysa upp det en viss mängd som bestäms i programvaran.

Ja dom kallar den tryckregulator i vadis/vida och har artnr 1271630

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök