3544
Sök

Repration aluminium motoblock

749 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Hej.
Jag håller på att renorvera en PRV6 och har nu demonterat itur hela motorn.
Vid inspektion av motorblocket upptäckte jag en skada i tätningsytan där foten för cyl foder 6 är monterat.
En bit av ytan är bortoxiderad.
Tätningen mellan cylinderfodrets fot och motorblocket skiljer kylvattnet ifrån vevhuset. Så utan att reparera denna skada på något sätt går det ej andvända motorblocket.
Någon som vet hur man bäst reparerar en sådan skada för att få det hållbart och lång livslängd?
Blocket är tillverkat i en aluminiumlegering.

Snälla diskutera inte om PRV6 är en bra eller dålig motor som de brukar bli diskussion om när man skriver nåt om dem. Vill bara veta ifall och hur det är möjligt att reparera motorblocket.
MVH Bjornn.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84021/547194_d5krs7.jpg
Här är skadan i motorblocket.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 januari 2009
Är det stor påfrestning - svetsa
Är det inte stor påfrestning - kemisk metall

749 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Tack för förslaget, vet inget om påfrestningen men kemisk metall verkar inte som en långvarig lösning, har funderat på det. Svetsning är att föredra i så fall:)

80 Inlägg
18 januari 2009
Är det lösa foder?

749 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Ja det är lösa foder som monteras på ytan i blocket man ser på bilden:)

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
18 januari 2009
Hör med någon som svetsar båtpropellrar ! Brukar kunna vara duktiga på såna metaller.

Schipperke rules !

297 Inlägg
18 januari 2009
Är det en sådan med typ vanlig packning? Kom det inte ån senare model med en bättre lösning på tätning? Kanske är värt lite extra att hitta ett sådant block?

948 Inlägg
18 januari 2009
sten parner kanske har lösa foder?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 januari 2009
loop skrev:
Är det en sådan med typ vanlig packning? Kom det inte ån senare model med en bättre lösning på tätning? Kanske är värt lite extra att hitta ett sådant block?

det är ett av de senare blocken...

749 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Jo de stämmer de är det senare blocket. Har rensat bort dåligt matrial runt skadan nu och ska åka till en motorslipare med blocket och se vad de säger.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84021/547810_bfh6af.jpg
Har rensat bort dåligt matrial runt skadan nu och ska åka till en motorslipare med blocket och se vad de säger.

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 januari 2009
Bjornn skrev:
Jo de stämmer de är det senare blocket. Har rensat bort dåligt matrial runt skadan nu och ska åka till en motorslipare med blocket och se vad de säger.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/84021/547810_bfh6af.jpg
Har rensat bort dåligt matrial runt skadan nu och ska åka till en motorslipare med blocket och se vad de säger.

Måste bara fråga: har F-motorn också lösa foder....? de trodde inte jag...

12 086 Inlägg
18 januari 2009
Jag hade då aldrig i livet vågat laga något med kemisk metall i motorn.

749 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Bjornn skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/84021/547810_bfh6af.jpg

Måste bara fråga: har F-motorn också lösa foder....? de trodde inte jag...

Jo det stämmer att B280F motorn också har lösa foder. Fast problemet med B28 tex var inte att den hade lösa foder utan hur de var monterade i blocket.
Den skottsäkra lösningen på tidigare problem och som F motorn har är att fodren är noggrant inshimsade med stålringar/shims i botten.
Man kan tex göra en äldre motor lika driftsäker som F motorn genom att andvända stålshims från F motorn istället för papper.
Volvo kom med förbättringen med stålshims och demonterbara vevstakar mm på F motorn. Tidigare motorer som inte funkade så bra är det Peugeot/Renault konstruktion i.
Problemet med min motor beror inte på fodren utan på att man inte rensat kylsystemet som man ska göra. Därför hade det samlats skit på ett ställe som frätit hål i aluminiumen, vilket kan hända på vilken aluminium motor somhelst.

749 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:

Nej inte jag heller, absolut inte om det ska avskillja kylsystemet ifrån vevhuset under.
Har andvänt kemisk metall en del å det är inget man kan lita på inuti ett motorblock.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 januari 2009
JapMax skrev:

Går kanonbra, har lagat en del med kemisk metall. Naturligtvis inte kolvar eller andra delar som ror sig/under hög påfrestning...

12 086 Inlägg
18 januari 2009
bumpe skrev:
JapMax skrev:

Går kanonbra, har lagat en del med kemisk metall. Naturligtvis inte kolvar eller andra delar som ror sig/under hög påfrestning...

Ok, det får stå för dig.

297 Inlägg
18 januari 2009
JapMax skrev:
bumpe skrev:
JapMax skrev:

Ok, det får stå för dig.

JB weld har man ju för att plasta i topplock.

Men jag hade nog föredragit att svetsa eller möjligen skruva fast nåt extra stöd där. Men jag skulle faktiskt tro att det inte gör så mycket heller. Bara fodret inte rör sig så borde den där lilla skadan inte göra nåt.
Du har ingen möjlighet att hitta ett annat block?

Tack för upplysningen om F-motorn osv, hade fått för mig att fodren inte shimsades i de nya utan att blockett maskinbearbetades till rätt passform. Papperspackningen var väl ingen topp ide, konstigt at Renault mflö plockat ut så pass mycket som de gjort ur de där motorerna

749 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
loop skrev:
JapMax skrev:
bumpe skrev:

Ok, det får stå för dig.

JB weld har man ju för att plasta i topplock.

Men jag hade nog föredragit att svetsa eller möjligen skruva fast nåt extra stöd där. Men jag skulle faktiskt tro att det inte gör så mycket heller. Bara fodret inte rör sig så borde den där lilla skadan inte göra nåt.
Du har ingen möjlighet att hitta ett annat block?

Tack för upplysningen om F-motorn osv, hade fått för mig att fodren inte shimsades i de nya utan att blockett maskinbearbetades till rätt passform. Papperspackningen var väl ingen topp ide, konstigt at Renault mflö plockat ut så pass mycket som de gjort ur de där motorerna

Jo blir tvungen att svetsa eftersom ytan där fodret vilar mot blocket också tätar mellan kylvattet runt cylindrarna och vevhuset som är mitt under.
Hmm har aldrig hört att de med att blocket maskinarbetats in till rätt passform men det är fullt möjligt att det är så eftersom alla mina shims ett till vardera cylinder är uppmätta till 0,15mm allihop.
De motorerna med extra effekt var säkert särskillt bygga för att klara av belastningarna.

Sök