2555
Sök

Har problem med gasspjället på min V70R

5 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Min motorlampa lyser lite då o då. Sista besöket hos Bilia uppdaterade de styrboxen och sa att ev behöver jag byta gasspjället...cool

Det jag undrar över är om det går att rengöra spjället?? har läst det nånstans att det skulle gå men vet inte?
Problemet är egentliggen en långdragen historia men saken är den att turbo pajja och olja läckte in i motorn och då funderade jag på om oljan kan ha kommit in i gasspjället??smile

Om någon vänlig själ har lust och försöka svara på min fråga TACK tongue

Refinement

4 822 Inlägg
20 januari 2009
Klart att det går att göra rent det, sen om du väljer att göra det när den sitter på biler eller om du tar bort den är upp till dig men ska ta bort den så tänk på att skaffa ny packning först.
Gjorde det på en bil engång och det tog mig knappt en timma totalt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

849 Inlägg
20 januari 2009
Vet att v70 har haft problem med gasspjällen, styrningen i dom har pajjat. Därför finns det "uppdaterad" version på gasspjällen till dom som man brukar rekomendera att sätta dit ist, fast så länge du inte hittar en begagnad sådan så är det inget du kan byta ut själv då en ny måste programeras.

sen vet man ju aldrig, men ett tips iaf smile Lycka till!

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

1 878 Inlägg
20 januari 2009
Spexarn skrev:
Vet att v70 har haft problem med gasspjällen, styrningen i dom har pajjat. Därför finns det "uppdaterad" version på gasspjällen till dom som man brukar rekomendera att sätta dit ist, fast så länge du inte hittar en begagnad sådan så är det inget du kan byta ut själv då en ny måste programeras.

Detta gäller väl bara års: 99-00?

5 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
tack så mycket för svaren wink

Refinement

849 Inlägg
20 januari 2009
Frozen1985 skrev:
Spexarn skrev:

Jo, det är möjligt, men hon råkar ju ha en -99 så wink

5 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Spexarn skrev:
Frozen1985 skrev:
Spexarn skrev:

Precis big_smile har en 99:a... har fått den uppdaterad men strular fortfarande... ska testa att få den rengjord.. få se om det hjälper.

Refinement

849 Inlägg
20 januari 2009
zitronmuphin skrev:
Spexarn skrev:
Frozen1985 skrev:

Precis big_smile har en 99:a... har fått den uppdaterad men strular fortfarande... ska testa att få den rengjord.. få se om det hjälper.

Uppdaterat gasspjället? tongue

För det är så att om den börjar krångla så slutar det oftast med att man får byta en den nyare gasspjället.
Men man vet ju aldrig, testa att rengör så får du meddela oss här om det hjälpte eller inte wink

5 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
Byta gasspjället är nog ett måst den närmsta framtiden men har nu lite andra akuta saker som måste fixas först så testar att rengöra till en början smile

Refinement

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
Spexarn skrev:
zitronmuphin skrev:
Spexarn skrev:

Uppdaterat gasspjället? tongue

För det är så att om den börjar krångla så slutar det oftast med att man får byta en den nyare gasspjället.
Men man vet ju aldrig, testa att rengör så får du meddela oss här om det hjälpte eller inte wink

Volvo gjorde det förr på goodwill.
Nu vet jag dock inte.

Det gasspjället som satt på bilarna mellan -99 och -02 går inte att byta ut mot det nyare spjället från Bosch som kom sent -02, tyvärr, men uppdatera programvara och sätta dit ett nytt spjäll av samma sort går ju.

När man rengör gasspjället, rengör man det med aceton eller dyl. och rengör det helt enkelt bara invändigt.

Spjället fungerar som en potentiometer, så man tycker det borde gå att bygga om till det nyare spjället, men det kanske är en helt ny styrning?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
Dansken- skrev:
Det nya gasspjället (Bosch) är bara en potentiometer och en motor till att flytta spjället med. Hela styrningen finns i motorstyrlådan-
Det gamla gasspjället (MM) innehåller all elektroniken till att styra gasspjället med och även en CAN controller för kommunikationen med motorstyrlådan. Motorstyrlådan skickar bara en begäran om en spjällvinkel och sen fixar gasspjället resten.

Till alla som har strul med den gamla typen av gasspjäll och tycker att det är för jävligt, kan ju tänka på Lamborghini Murcilago ägarne, för de har 4 stycken MM gasspjäll, så nu kanske tillvaron känns lite bättre, hihi?

Aha, då var det jag som råkat vända på det. tongue

Därför skulle det bli en sjujäkla operation för att få ett Bosch-gasspjäll att fungera?

Man skulle väl i princip bli tvungen att byta motorstyrningsenheten, tillsammans med spjället?
Och få motorstyrningsenheten att fungera med motorn, som antagligen inte har samma givare och funktioner som de nyare motorerna. tongue
Senast redigerat av TurbOla (20 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök