4425
Sök

Kamremsbyte passat 1,8t -99....hjälp!?

58 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#1
Nån som vet när kamrem ska bytas på passat 1,8t -99?
Min har passerat 13300 mil nu...den va bytt vid 2500 mil (VAG gjorde detta gratis på alla tydligen)
Sen bytte dem ett löphjul vid 12000 på atteviks när förra ägren hade den...men inte remmen??....dem påstod att den såg fin ut då (ca ett år sen, vilket den gör utvändigt om man kollar) men det ser man väl genom att ta bort den helt och viker den ut och in och kollar efter sprickor?
Menar dem då att dom tog bort den kollade och sen sket i att byta när dem kunde satt på en helt ny och tjänat en extra hacka (vilket jag tror dom gärna gör)????????????
Har hört 2 versioner.....antingen vid 12000 mil och vid 18000 mil... på samma årsmodell....finns det olika remmar eller vad?

Känns onödigt att lägga nån tusenlapp på det nu om den håller 4-5 tusen mil till utan problem

Nån som vet detta???????

Alla säger olika!!!!!!!

993 Inlägg
18 januari 2009
#2
byt den, viktigt, min gick i sönder på 139xx mil, och då hade dom bytt min vid 6400mil..
fick köpa ny topp osv


832 Inlägg
18 januari 2009
#3
12000 mil upp till års 99 och 18000 från års 00 är rekommenderade intervaller.
Senast redigerat av Lurken_85 (18 januari 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

58 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#4
va lite som jag misstänkte då....tack för hjälpen....

272 Inlägg
19 januari 2009
#5
Plättlätt att byta wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36238/156723_3b9ds6.jpg

Åker helst på is =)

58 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#6
hahaha.......mmmm....fast fick ett bra pris på helsevice med alla filter och vätskor alla remmar löphjul spännare och vattenpump för 5400 kr.....så får man den där illa fina stämpeln i boken me....hahaha......

832 Inlägg
19 januari 2009
#7
Alltså jag har hört att man måste riva mycket men är det verkligen nödvändigt att riva såå mycket? Är det stört omöjligt att göra det med fronten där?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

117 Inlägg
19 januari 2009
#8
måste bytas vid 12000  inte så svårt o göra själv:P

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
19 januari 2009
#9
Lurken_85 skrev:
Alltså jag har hört att man måste riva mycket men är det verkligen nödvändigt att riva såå mycket? Är det stört omöjligt att göra det med fronten där?

Ingenting är omöjligt men det är ca bara 10cm man har att jobba på om fronten sitter där.. tar 15-30min att ställa fronten i serviceläge..


Administratör
2 980 Inlägg
19 januari 2009
#10
Det handlar om vilken spännrulle det sitter på bilen om det är 12 eller 18tusen mil den på bilden ser ut att vara den ombyggda så den går 18k mil då ju.... Man behöver inte ställa fronten i serviceläge tar för lång tid det går ändå... tar det 20 att ställa ut den tar det minst 40 att ljustera in den perfekt igen.... bättre att byta utan att röra fronten....

En kopp av den svarta såsen...

832 Inlägg
19 januari 2009
#11
Goffen skrev:
Det handlar om vilken spännrulle det sitter på bilen om det är 12 eller 18tusen mil den på bilden ser ut att vara den ombyggda så den går 18k mil då ju.... Man behöver inte ställa fronten i serviceläge tar för lång tid det går ändå... tar det 20 att ställa ut den tar det minst 40 att ljustera in den perfekt igen.... bättre att byta utan att röra fronten....

Tänkte det brukar ju funka ändå även fast det brukar vara trångt som fasiken.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

58 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#12
fasst känns som det är värt att lämna in den.....dem tar 5400 för alla remmar inte bara kemmremen och löphjul vatten pump spännare + att dem kör en vanlig service me olja filter.....faan bara delarna för allt går på 4000 så dem tar 1400 för arbetet....de tycker jag är snuskigt bra pris.....atteviks ville ha 12000 för bara rem löphjul och spännare utan olje, filter byte oh vatten pump......
tack för alla svar me.....skit skysst

832 Inlägg
19 januari 2009
#13
Ja dä priset kan man ju inte klaga på iaf smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

58 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#14
nä.....hehe....känns inte så

1 785 Inlägg
20 januari 2009
#15
pinnoshk skrev:
Nån som vet när kamrem ska bytas på passat 1,8t -99?
Min har passerat 13300 mil nu...den va bytt vid 2500 mil (VAG gjorde detta gratis på alla tydligen)
Sen bytte dem ett löphjul vid 12000 på atteviks när förra ägren hade den...men inte remmen??....dem påstod att den såg fin ut då (ca ett år sen, vilket den gör utvändigt om man kollar) men det ser man väl genom att ta bort den helt och viker den ut och in och kollar efter sprickor?
Menar dem då att dom tog bort den kollade och sen sket i att byta när dem kunde satt på en helt ny och tjänat en extra hacka (vilket jag tror dom gärna gör)????????????
Har hört 2 versioner.....antingen vid 12000 mil och vid 18000 mil... på samma årsmodell....finns det olika remmar eller vad?

Känns onödigt att lägga nån tusenlapp på det nu om den håller 4-5 tusen mil till utan problem

Nån som vet detta???????

Alla säger olika!!!!!!!

Tänk på att det har gått 10år också. Det är inte enbart milen utan tiden som sliter på materialen i kamremmen.

Jag tycker du ska byta löprullen också. Delarna är riktigt billiga till bilen så det blir inte dyrt att byta, det dyra är arbetskostnaden om man inte har möjlighet eller kan göra arbetet själv.

Det är 12 000mil som gäller men jag tycker att när det har gått 10år utan byte så är det dags oavsett om du har kört 3000mil eller 12 000mil

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök