3073
Sök

Varför är grundlack alltid vit?

FreddeK
20 januari 2009
Trådstartare
Jo hej jag har funderat ett tag på varför grunden alltid är vit. alltid när man få stenskott på en bil så kommer ju skottet ner till grunden och där är den vit...

Nu är jag ingen världsmästare på lack och sånt men det var bara en fundering jag har.

Ha det fint och bespara mig onödiga inlägg tack.

Blyfot
829 Inlägg
20 januari 2009
Grundfärg finns i olika färger och är beroende av vilken täck färg man ska använda. Dom bilar som har lackats i min bekantskaps krets har fått en ljus gul grund färg

"bara en mor kan älska en sån son"

457 Inlägg
20 januari 2009
Är det... röd grundfärg, så lyser den ju igenom om bilen ska vara... vit! Bilen är väl grundad innan man vet vilken färg bilen ska ha, och vit är väl den färg som lyser igenom minst!

REN gissning, men antar att det är så! smile

Random Hero
4 047 Inlägg
20 januari 2009
färgerna syns bättre o får sin rätta färg när den kommer på en ljusbakgrund fick jag höra när ja undra de tongue vet inte om de stämmer till 100% men de låter rimligt

Dog food lid. Backwards

FreddeK
20 januari 2009
Trådstartare
volvokrille12 skrev:
Grundfärg finns i olika färger och är beroende av vilken täck färg man ska använda. Dom bilar som har lackats i min bekantskaps krets har fått en ljus gul grund färg

Har det med att återge djup/nyans eller liknande på lacken  som läggs?

* Klåpare
1 718 Inlägg
20 januari 2009
Jag har åxå funderat på det faktiskt. Att det finns olika färger som grund är ju allmänt känt, men alla fabrikslackade bilar jag stött på har haft vit grund.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

FreddeK
20 januari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
färgerna syns bättre o får sin rätta färg när den kommer på en ljusbakgrund fick jag höra när ja undra de tongue vet inte om de stämmer till 100% men de låter rimligt

Jo det låter ju rimligt men det är ju 2009 så utvecklingen borde ha kommit lite längre tycker jag nog..hehe
Senast redigerat av Freddeponken (20 januari 2009)

36 Inlägg
20 januari 2009
Finns i en mängd kulörer och som sagt så är ju vitt den neutralaste färgen (är det ens en färg?) men sen kan man ju med fördel blanda i den kulör bilen ska vara i grundfärgen för att få det att täcka bättre osv!

Blyfot
829 Inlägg
20 januari 2009
Man vill ju inte att grunden ska lysa igenom täckfärgen och olika täckfärger täcker ju olika bra. Och vit är en väldigt neutral färg. Sen finns de massa annat som ja inte är ju insatt i med att lägger olika färger över  varandra för att få ett visst resultat.

"bara en mor kan älska en sån son"

3 650 Inlägg
20 januari 2009
Min grundfärg som ska på fiestan är Brun/röd

FreddeK
20 januari 2009
Trådstartare
Kesler skrev:

Jag hade rekomenderat att skrapa alt slipa bort all rost innan lackning. big_smile

www.maniacracing.se
494 Inlägg
20 januari 2009
det är inte vit utan grå.. Och man kan bland till vilken färg men vill på grundfärgen men oftast så är den grå bara för att få rätt nyans på lacken men dom nyare bilarna så är det oftast en färgad grundfärg
ta typ Volvo ocean race v70 den ska man ha en blå grundfärg och det beror lite på vilken lack typ man har om det är sikkens eller standox eller dabeer osv.. Och jag tror att du tänker på slipgrund nu och den kan vara vit eller grå

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

www.maniacracing.se
494 Inlägg
20 januari 2009
Ottosson79 skrev:
Finns i en mängd kulörer och som sagt så är ju vitt den neutralaste färgen (är det ens en färg?) men sen kan man ju med fördel blanda i den kulör bilen ska vara i grundfärgen för att få det att täcka bättre osv!

japp det är det men svart är ingen färg

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
21 januari 2009
DusanMandick skrev:

Låter märkligt, för basen ska alltid läggas täckande. Sp grunden ska inte spela någon roll vid basläggning på det viset. Däremot sparar man material p.g.a bättre täckning med rätt grund.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

128 Inlägg
21 januari 2009
ToBe skrev:
det är inte vit utan grå.. Och man kan bland till vilken färg men vill på grundfärgen men oftast så är den grå bara för att få rätt nyans på lacken men dom nyare bilarna så är det oftast en färgad grundfärg
ta typ Volvo ocean race v70 den ska man ha en blå grundfärg och det beror lite på vilken lack typ man har om det är sikkens eller standox eller dabeer osv.. Och jag tror att du tänker på slipgrund nu och den kan vara vit eller grå

Finns även svart slipgrund. det använde jag till min förra volvo för att få se så inga bulor är missade.
Men kan tillägga att jag fick lägga en ljusare vanlig grund efter det för att få candyn att täcka(silver).

Mvh Mattias

12 086 Inlägg
21 januari 2009
Grundfärg finns i ljus och mörk färg tongue
Helt beroende på topplacken.

2 283 Inlägg
21 januari 2009
Freddeponken skrev:
Kesler skrev:

Jag hade rekomenderat att skrapa alt slipa bort all rost innan lackning. big_smile

Hahahaha

R.I.P. Michael Jackson!

3 650 Inlägg
22 januari 2009
Pikey skrev:
Freddeponken skrev:
Kesler skrev:

Hahahaha

hah faktiskt helt rostfri å frisk i karossen. Om det var det ni tänkte på? cool

Sök