4459
Sök

VOLVO 240 problem... TÄNDSPOLEN går sönder hela tiden

194 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Min vinterbil strejkar.

Den bränner tändspolar varannan timme ungerfär.Bytt den 4 gånger på 3 dagar nu.

Vad kan de bero på?Kan det vara att batteriet är trasigt så de inte tar imot laddning?För de har vart dåligt i några månader nu.Måste starta med start hjälp om den står mer än 12 timmar och generatorn funkar bra.  tongue

VAD KAN DE BERO PÅ?

//JH
Senast redigerat av Joodu_6 (25 januari 2009)

Joodu_6

194 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Nån måse ju nästan veta? big_smile

Joodu_6

143 Inlägg
25 januari 2009
Hej!  Sitter det ett seriekopplat motstånd vid spolen?  Om det är kortslutning i detta, bränns spolen pga för hög ström. Har du brytarspetsar? I så fall, kan, om spetsarna inte öppnar tillräckligt, strömmen till spolen bli för hög. (konstig svenska).

194 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Okey jag vet tyvär inget om denna bil förutom att de sitter en B230 förgasarmotor från 86 i den smile

Joodu_6

21 761 Inlägg
25 januari 2009
Då har du inga brytarspetsar iaf, det är elektronisk tändning på den bilen. Om batteriet är så där dåligt så borde du antingen ladda upp det eller fixa dit ett annat. Det kan ju vara någon form av kortslutning i en cell eller så. smile

Jag är inte absolut säker, men jag tror att på de Volvo med elektronisk tändning så finns det inte något förkopplingsmotstånd till tändspolens plusmatning. Jag har iaf inte ett sånt på min 240-86 med B230E.
Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2009)

Tottis_vbg
25 januari 2009
mät hur mycket bilen laddar. har hänt för mig att dom laddat för mycket å då tar tändspolen stryk. se även till så generatorn e jordad i motorn riktigt som den ska och jorden ifrån motorn till karossen

194 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Okey tack så mkt då vet jag de iaf tongue ska kika på bilen nu i veckan å testa ett annat batteri smile Jag har testat ladda de som sitter i men efter 12 timmar så är de sopslut igen smile

Joodu_6

7 277 Inlägg
26 januari 2009
Ja det där batteriet är totalt slut.
Går inte ens få den att hålla någon vidare laddning även efter ett rekondprogram från en c-tek laddare.

Sök