2746
Sök

Biltvätt, vad kan det vara?

dARKiE
5 031 Inlägg
29 januari 2009
skutte skrev:
Som bilrekondare kan jag svara för hur man bör tvätta en skitig bil.

1. Lägg på avfettning över hela bilen, spola ej av bilen innan. Vänta ngn minut så smutsen löser sig.
2. Spola med högtryck nedifrån och upp med VARMT vatten. Håll ej munstycket för nära bilens lack.
3. Schamponera med ett vaxschampo och spola av med kallt vatten.
4. Torka tort med MF duk eller sämskinn.

Håller med föregående.
(gammal bilrekondare även jag)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 januari 2009
Merca-Hakan skrev:
jag bruk spola bilen ordentligt med högtrycken, sen ta jag å he på avfettning.. låter det ligga på litegrand.
sen ta jag en hink med vatten å en svamp å blöter svampen lite för att sen svampa avfettningen.
sen spola grundligt och hårt igen för att senare tvätta bilen med ett riktigt vaxshampo.

jag har då inte upptäckt några repor osv som inte ha funnits sen förut efter jag har tvättat på det viset många gånger om å om igen.
att bara blaska på avfettning å sen spola med högtrycken tycker inte jag fungerar någe vidare iaf, det är ju bara att jämföra framdörren me bakdörren eller nått, svampa en å svampa inte den andra med avfettningen så får du se vilken dörr som blir renast från asfaltsfläckar å salt efter du ha spolat.

använd avfettning du innan du börjar med att tvätta bilen med nått schampo och sådär..
saltet biter sig verkligen fast oavsett om du har rekondat den med mr.cap eller vare nu ska vara som lovar dyrt å heligt skydd, visst håller det.. ett tag, men inte hur länge som helst.. beror ju ifs på hur man använder bilen å hur ofta man tvättar osv.

aja, lycka till.

Stolle. Hoppas du inte misshandlar din lack sådär om du så småningom köper dig en fin nyare bil.

// Niklas Johansson

R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
30 januari 2009
skutte skrev:
Som bilrekondare kan jag svara för hur man bör tvätta en skitig bil.

1. Lägg på avfettning över hela bilen, spola ej av bilen innan. Vänta ngn minut så smutsen löser sig.
2. Spola med högtryck nedifrån och upp med VARMT vatten. Håll ej munstycket för nära bilens lack.
3. Schamponera med ett vaxschampo och spola av med kallt vatten.
4. Torka tort med MF duk eller sämskinn.

Mazdakillen skrev:
Det kan oxå varit så att du har varit för långsam på att spola av bilen när du har schamponerat den.
Med supertvätt ska du max tvätta en 4e del åt gången och direkt sen spola av.
Annars blir medlet kvar för att det torkar in och det ger fläckar.

Där har du svaren på vad som var felet och hur du ska göra smile

Gött å se en annan rekis ta orden ur mun på mig hahaha wink
Håll dig du till Turtles supertvätt.. Kör sj med det emellanåt och jag tycker det funkar riktigt bra!
Inte medlet det är fel på, utan hur du använt det. wink

Mvh

Stefan
Senast redigerat av RallySaaben85 (30 januari 2009)

Sök