har införskaffat mig en 900 turbo 97:a steg 1 trimmad... nått specielt man ska ta hänsyn till med turbo bilar o tänka på ? vill inte att den ska paja så tänkte här finns massa kunnigt folk tack på förhand för tips o råd ..
Dom är ganska stryktåliga dom bilarna oxå. Du bör dock växla ganska nogrannt på en sån bil. Inte som med hondan som man kan skyffla i dom som man känner för hondor älskar ju stryk
Stressa den inte för hårt innan oljan blivit varm. Och som tidigare sagts. Stå upp till nån minut på tomgång innan du stänger av bilen efter ett körpass. Växellådorna är väl en akilleshäl på 900an, så ge dig inte på några "crossväxlingar". I övrigt är det väl att hålla koll på så det inte kommer blårök ur avgassystemet när du släpper gasen. Då är det dags att byta turbo. Tag som vana att kolla oljan lite då o då. I övrigt är det väl inget direkt speciellt. Saab 900 är bra bilar. Lycka till!
Det är bara att ta för vana att den får stå en stund efter att man har kört, jag gör så att om jag hör att elfläckten går när jag stannar så låter jag motorn gå minst tills fläckten stannat sen brukar jag även försöka köra lungt den sista sträckan just för att slippa stå så länge.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hur många är som faktiskt har testat hur mycket lådan klarar som uttalar sig? eller lever dom på ryktet om att "saab har kassa lådor"... jag har kört skiten ur ett antal 9-3'or och dom håller hur fint som helst... under förutsättning att man växlar rätt... om man pressar i varenda växel spelar det föga roll vilken bil man kör...
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Hur många är som faktiskt har testat hur mycket lådan klarar som uttalar sig? eller lever dom på ryktet om att "saab har kassa lådor"... jag har kört skiten ur ett antal 9-3'or och dom håller hur fint som helst... under förutsättning att man växlar rätt... om man pressar i varenda växel spelar det föga roll vilken bil man kör...
Precis, og900 hade väl inga lådor som var av världsklass direkt, ng900 / 9-3 / 9-5 osv är det dock absolut inget fel på. Men heller ingen låda som klarar 1ms växlingar, så ptja en hyfsad låda men finns klart bättre.
Hur många är som faktiskt har testat hur mycket lådan klarar som uttalar sig? eller lever dom på ryktet om att "saab har kassa lådor"... jag har kört skiten ur ett antal 9-3'or och dom håller hur fint som helst... under förutsättning att man växlar rätt... om man pressar i varenda växel spelar det föga roll vilken bil man kör...
Precis, og900 hade väl inga lådor som var av världsklass direkt, ng900 / 9-3 / 9-5 osv är det dock absolut inget fel på. Men heller ingen låda som klarar 1ms växlingar, så ptja en hyfsad låda men finns klart bättre.
Mvh
Det är inte meningen heller, SAAB 900/9-3/9-5/9000 är inga rallybilar original och således finns det ingen anledning att anpassa utrustningen som sådan. Detta gäller alla biltillverkare - ingen anledning att lägga extra pengar där de inte behövs. Visst kan man förstärka diffen på lådorna men det kostar ju en slant oxå, runt 30 000.
tänk alla äldre typ päronen å så inte fan tänker dom på att låta bilen stå en stund efter körning... och om man har brådis???
Köp en turbotimer. Underbar liten sak.
vad innebär den då???
Att motorn går en viss tid efter att man har stängt av den med andra ord du stänger av bilen som vanligt och låser bilen men bilen går fortfarande och sen efter en stund så stänger den av sig själv, ser välldigt skumt ut när man ser dom som har det.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
har haft lite mailkontakt med speedparts i veckan, eftersom jag själv planerar att införskaffa en NG900T och ett Speedparts steg3. Rekommendationen blev då att sätta dit en låda från en 9-3, ska passa rakt av enligt dom, plus en Viggen-koppling. Möjligtvis med carbon-lameller...