3178
Sök

Osynk i växellåda på Saab 900?

32 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#1
Jag har ett problem med min växellåda till min Saab 900. När man växlar från 2:an till 3:ans växel kan man ibland höra att det skrapar till lite. Tar man det lugnt och "väntar lite" innan man petar in 3:an går det bra, men kör man lite hårdare och växlar snabbt så skrapar det till.

Vad kan detta bero på? Synkringarna som är dåliga?
Senast redigerat av Nocz (17 maj 2006)

355 Inlägg
17 maj 2006
#2
Det är  inget som bromsar upp dreven i växelådan när du kopplar
och när du kopplar och  lägger i en växel  är som att inte koppla alls och  skicka i  en växel

Du säger att om du väntar lite så kan du lägga i växlen
Ja då har dreven hunnit stanna

Jag kommer dok inte i håg va det heter

Det enda jag får fram i mitt höve är pakboxen
Men har för mig att det var nå annat

Om det hadde varti sybkringarna så  hadde det varit svårt att få i växlarna

Så är det på min sierra på 1an i bland
Men min  låter konstigt när man  lägger i  2an och 3an om man har drivning


Har det alltid varit så eller  har det kommit  på det sista ?
lite och mer o mer ?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 maj 2006
#3
Synkringarna bestämmer "Lättehet" och "Smidigheten" att få i växlarna är dom sletna brukar det oftast gå trögt att få i växlarna eller kännas som om växellådan skulle vara från 1800-talet smile

Dom kan orsaka skrapandet eller så kan det vara finjusteringar med växelförare som behöver göras......Det är mkt jobb att byta ringar/Drev eller annat i lådan....bättre att byta hela lådan ifall det blir värre såvida du inte ska "Race" preppa lådan.


Avstängd
1 106 Inlägg
18 maj 2006
#4
Nocz skrev:
Jag har ett problem med min växellåda till min Saab 900. När man växlar från 2:an till 3:ans växel kan man ibland höra att det skrapar till lite. Tar man det lugnt och "väntar lite" innan man petar in 3:an går det bra, men kör man lite hårdare och växlar snabbt så skrapar det till.

Vad kan detta bero på? Synkringarna som är dåliga?
Det kan va synkringarna som är dåliga. Jag var tvungen att byta ut min låda på 9-3 då det började skrapa. Sedan rasade lådan totalt. Åk till skroten o hitta en bra begagnad låda.

Livet startar vid 220 km/h

460 Inlägg
18 maj 2006
#5
Nocz skrev:
Jag har ett problem med min växellåda till min Saab 900. När man växlar från 2:an till 3:ans växel kan man ibland höra att det skrapar till lite. Tar man det lugnt och "väntar lite" innan man petar in 3:an går det bra, men kör man lite hårdare och växlar snabbt så skrapar det till.

Vad kan detta bero på? Synkringarna som är dåliga?
Du har dåliga synkringar i lådan.

Det ger bara missljud vid växling och orsakar inte följdfel vid NORMAL körning.
växlar du försiktigt kan du klara dig i flera år.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
18 maj 2006
#6
dåliga synkringar, växla mjukt så har du inga problem, samma problem i min gammla mondeo från 2:an till 3:an, blev inte värre om man körde normalt.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

32 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
#7
Så det är inte lönt att be en Saab-verkstad att fixa nya synkringar? Kostar det för mycket? Bättre att köpa ny/begagnad växellåda då? Vad kan det kosta ungefär?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 maj 2006
#8
Nocz skrev:
Så det är inte lönt att be en Saab-verkstad att fixa nya synkringar? Kostar det för mycket? Bättre att köpa ny/begagnad växellåda då? Vad kan det kosta ungefär?
själva synkringarna är inte dyra men ska du låta en verkstad byta synkringarna kan du lika gärna köpa en helt ny saab wink....näää skaffa en begangnad låda istället.


Avstängd
1 106 Inlägg
18 maj 2006
#9
Om du bor i Västra götaland så rekommenderar jag att du åker till SDCC. De har en massa delar till Saab. Gå in på www.sdcc.se o kolla om det finns en bra låda till 900. 9-3:ans låda från(Trionic 5 motorn) bör oxå passa till 900.
Senast redigerat av Saabare (18 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h

32 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
#10
Saabare skrev:
Om du bor i Västra götaland så rekommenderar jag att du åker till SDCC. De har en massa delar till Saab. Gå in på www.sdcc.se o kolla om det finns en bra låda till 900. 9-3:ans låda från(Trionic 5 motorn) bör oxå passa till 900.
Tack för tipset, stod dock inga priser där. Men vad tror ni en begagnad låda kan kosta, typ 5000kr eller nåt?

Avstängd
1 106 Inlägg
18 maj 2006
#11
Nocz skrev:
Saabare skrev:
Om du bor i Västra götaland så rekommenderar jag att du åker till SDCC. De har en massa delar till Saab. Gå in på www.sdcc.se o kolla om det finns en bra låda till 900. 9-3:ans låda från(Trionic 5 motorn) bör oxå passa till 900.
Tack för tipset, stod dock inga priser där. Men vad tror ni en begagnad låda kan kosta, typ 5000kr eller nåt?
Ungefär 4000 eller mer. Priset är beroende på växellådans skick. Den nya 900 hade dyrare reservdelar än den gamla modellen. Åk hellre till SDCC. Då är man säker på att man hittar en massa Saab te.x 900/9-3. Nu har jag en fråga till dig. Hur demonterar jag högtalarlocket på min 9-3 i framdörrarna? Jag menar den gamla modellen. Det bör väl vara samma som i 900(den nya modellen).
Senast redigerat av Saabare (18 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h

32 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
#12
Nu har jag en fråga till dig. Hur demonterar jag högtalarlocket på min 9-3 i framdörrarna? Jag menar den gamla modellen. Det bör väl vara samma som i 900(den nya modellen).
Du måste plocka ner hela dörrsidan för att komma åt. Kolla på någon av dessa sidorna.
http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
http://particlesalad.com/saab/

Angående min växellåda så tror jag nog att jag väntar med att byta låda.
Får passa på att tacka alla som svarat och försökt hjälpa till!

Avstängd
1 106 Inlägg
18 maj 2006
#13
Nocz skrev:
Nu har jag en fråga till dig. Hur demonterar jag högtalarlocket på min 9-3 i framdörrarna? Jag menar den gamla modellen. Det bör väl vara samma som i 900(den nya modellen).
Du måste plocka ner hela dörrsidan för att komma åt. Kolla på någon av dessa sidorna.
http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
http://particlesalad.com/saab/

Angående min växellåda så tror jag nog att jag väntar med att byta låda.
Får passa på att tacka alla som svarat och försökt hjälpa till!
Jättebra sidor. Tack för hjälpen. Men min kompis får nog hjälpa mig.

Livet startar vid 220 km/h

Snål gnällspik
402 Inlägg
10 juni 2006
#14
Det finns också nån specialolja för ca 400:-/liter som saab häller i ibland om synkringarna är dåliga. Hade de gjort på min 9000. Men jag fick renovera lådan ändå sen...och det var mkt dyrt, ångrar att jag inte köpte en låda på skroten.

Fundera oxo på om en annan utväxling skulle vara bättre på din bil när du ändå byter låda. Sugisarna varvar ju så förbannat mycket på motorvägen, sabbar bränslekonomin direkt.... :-)

Volvo S80 2,9.


Sök