2949
Sök

Dumpventil på saab 9-3 Aero

Lastbilschaufför
196 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena...va e de för dump som gäller på en Aero??? Återcirkulerande eller öppen??? för på saab så sa dom att de ente skulle vara några problem o köra me öppen dump...så jag provade de o då börja bilen misstända o kunde ente ligga över 3-4000 varv för då började motorlampan blinka...så nu undrar jag för er som vet!!!!!! Vill ju helst ha öppen för de låter ju mer även om man har annat luftfilter till åter...
Vad kan man ha?? Öppen eller återcirkulerande???

tack för svar!!

MVH

Diamond
540 Inlägg
4 februari 2008
#2
det ska väl vara öppen dump på saab..  tror det bara är Audi som kör med återcirkulerande

I'm Rick James Bitch!

111 Inlägg
4 februari 2008
#3
Är ganska säker på att det inte ska vara öppen avlastnings ventil på T7....

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."

52 Inlägg
4 februari 2008
#4
Definitivt inte öppen på T7 motorerna, satt en öppen på min bil när ja köpte så det var bara att byta till återcirkulerande.
Senast redigerat av Simon_J (4 februari 2008)

1 174 Inlägg
4 februari 2008
#5
Nej t7 motorn ska absolut INTE ha öppen dumpventil.. Om det är pys-ljud du är ute efter så skaffa en hybrid dump.. Den fungerar som både en öppen och återcirkulerande, då får du det så kallade dump ljudet.. Men öppen är inte att rekomendera då du har luftmassemätare.

"If you're in control, you're not going fast enough"

76 Inlägg
4 februari 2008
#6
jag har half öppen och half återcirkulerande... funkar hur bra som helst..har t7ans motor

den här har jag... Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

står ej till aero men den funkar bra på min... jag har inte aero men 200hk motor i SE
Senast redigerat av Patric_87 (4 februari 2008)

2 164 Inlägg
4 februari 2008
#7
Patric_87 skrev:
jag har half öppen och half återcirkulerande... funkar hur bra som helst..har t7ans motor

den här har jag... Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

står ej till aero men den funkar bra på min... jag har inte aero men 200hk motor i SE

T7 motorn finns inte med 200hk men 205hk samma som Aeron. Innan dess va de ju 200hk med T5.
Skillnaden är att en T7 motor kan få allvarliga motorskador även med hybrid dump.
Mitt tips är att skippa öppen dump och hybrid och satsa på orginal eller nått kraftigare än orginal.

MVH

F
Senast redigerat av Fredrik-79 (4 februari 2008)


1 174 Inlägg
4 februari 2008
#8
Patric_87 skrev:
jag har half öppen och half återcirkulerande... funkar hur bra som helst..har t7ans motor

den här har jag... Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

står ej till aero men den funkar bra på min... jag har inte aero men 200hk motor i SE

Också kallad, hybrid dump.. wink

"If you're in control, you're not going fast enough"

Konsult
1 247 Inlägg
4 februari 2008
#9
Som sagt, T7 motorerna ska ej köras med öppen AvlastningsVentil (AV). Man får ju visst "dumpljud" med öppet filter om man har återcirkulerande. Men man ska akta sig för inoljade filter då det kan skada LuftMasseMätaren(LMM) och katen.

Du kan hitta mycket information på STCS då du har just Saab. Sök och du skall finna.
Senast redigerat av Tagg3N (4 februari 2008)


76 Inlägg
5 februari 2008
#10
-Blomman- skrev:
Patric_87 skrev:
jag har half öppen och half återcirkulerande... funkar hur bra som helst..har t7ans motor

den här har jag... Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

står ej till aero men den funkar bra på min... jag har inte aero men 200hk motor i SE

Också kallad, hybrid dump.. wink

okeej.... men det funkar bra på min:D va den än heter:P

109 Inlägg
2 februari 2009
#11
fan då jag vill få väck dumpljudet ifrån mitt luftfilter :S har du nån bra lösning på det blomman?tongue
Senast redigerat av santas_bitch (2 februari 2009)

3 295 Inlägg
2 februari 2009
#12
sätt tillbaka din gamla luftburk då roll
BTW , tråden är bara 1 år gammal wink


1 174 Inlägg
2 februari 2009
#13
Slave_joe skrev:
sätt tillbaka din gamla luftburk då roll
BTW , tråden är bara 1 år gammal wink

Word..

"If you're in control, you're not going fast enough"

109 Inlägg
3 februari 2009
#14
-Blomman- skrev:
Slave_joe skrev:
sätt tillbaka din gamla luftburk då roll
BTW , tråden är bara 1 år gammal wink

Word..

hade jag gärna gjort om den luften räckt :S.
och eftersom tråden fortfarande är öppen så är det väll inte förbjudet att skriva?. antog direkt att tråden fortfarande vart öppen för diskussion eftersom den inte vart låst ;P
Senast redigerat av santas_bitch (3 februari 2009)

7 275 Inlägg
3 februari 2009
#15
santas_bitch skrev:
-Blomman- skrev:
Slave_joe skrev:
sätt tillbaka din gamla luftburk då roll
BTW , tråden är bara 1 år gammal wink

Word..

hade jag gärna gjort om den luften räckt :S.
och eftersom tråden fortfarande är öppen så är det väll inte förbjudet att skriva?. antog direkt att tråden fortfarande vart öppen för diskussion eftersom den inte vart låst ;P

Rätt säker på att orginal burken med ett riktigt filter i räcker för dig.


109 Inlägg
3 februari 2009
#16
Brains skrev:
santas_bitch skrev:
-Blomman- skrev:

Word..

hade jag gärna gjort om den luften räckt :S.
och eftersom tråden fortfarande är öppen så är det väll inte förbjudet att skriva?. antog direkt att tråden fortfarande vart öppen för diskussion eftersom den inte vart låst ;P

Rätt säker på att orginal burken med ett riktigt filter i räcker för dig.

ah thx. fick höra annat de va därför jag fråga. provar med det då smile.

och till alla som gnäller om att man skriver i gamla trådar. har man en fråga så bör ni först söka efter en tråd som redan ligger uppe så ni slipper starta en ny. för startar man en ny så får man genast svaret *lär dig söka i forumet de e ju jävligt onödigt att starta en ny tråd när det redan finns en topic om det*. *out

Konsult
1 247 Inlägg
3 februari 2009
#17
Håller med dig där santas_bitch..
På det här forumet finns de bästa av de bästa på precis allt som går att vara bra på! rolllol


109 Inlägg
3 februari 2009
#18
moderator rensa tråden eller något.
Senast redigerat av santas_bitch (3 februari 2009)

7 275 Inlägg
3 februari 2009
#19
Enklare att säga dump bara wink
"Hörru! Jag köpte en ny avlastare igår."

Låter som att man har köpt en pallyftare eller typ en truck, haha tongue


109 Inlägg
3 februari 2009
#20
Brains skrev:
Enklare att säga dump bara wink
"Hörru! Jag köpte en ny avlastare igår."

Låter som att man har köpt en pallyftare eller typ en truck, haha tongue

e de inte de de e ?tongue


Sök