3713
Sök

Klent slutsteg?

21 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Har ett slutsteg märke GAS med baslåda dubbel 12" märke GAS. Dock så blir det väldigt klent om jag har båda basarna inkopplade. När jag drar ur ena basen så oj, vilken skillnad det blev..

Slutsteg 900ALPHAX2501: 1x125W RMS 4ohm, 1x200W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. RCA-in/utgång. Subsonicfilter 20-55Hz (12db/okt). LP-filter 50-250Hz (20dB/okt). Bass boost 0-12dB (45Hz). Känslighet 0,3-8V

Baslåda 900ALPHA212
: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter. Dubbla terminaler.

Är det slutsteget som inte klarar driva båda basarna samtidigt? Köpte dessa i paket tillsammans. Något annat tjafs som bråkar?
Senast redigerat av Nomble (30 januari 2009)

Med-lem
129 Inlägg
30 januari 2009
HAr du dom kopplat paralellt eller serie?? Du kanske har kopplat en basen + till - och - till plus +. Gjorde jag på någon och undra ungefär som dej men när ja kom på de... HOPPLA vicket dunka dunk jag fick...

// Jocke

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

1 058 Inlägg
30 januari 2009
det ska spela MKT högre med båda basarna inkopplade. dels blir impedansen hälften så hög, vilket gör att steget lämnar mkt mer effekt, och du får dubbelt så stor konarea. jag tror antingen du har seriekopplat högtalarna, eller att dom spelar i olika fas, alltså den ena högtalaren är "felkopplad".

koppla basarna parallellt, och i rätt fas, så ska du se på andra bullar... ^^

PoLoud =D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2009
Nomble skrev:
vw_performance skrev:
det ska spela MKT högre med båda basarna inkopplade. dels blir impedansen hälften så hög, vilket gör att steget lämnar mkt mer effekt, och du får dubbelt så stor konarea. jag tror antingen du har seriekopplat högtalarna, eller att dom spelar i olika fas, alltså den ena högtalaren är "felkopplad".

koppla basarna parallellt, och i rätt fas, så ska du se på andra bullar... ^^

Okej, jag är iof en färsking på billjud. Ska se över en extra gång hur högtalarna är kopplade. Finns det något bra bild på hur man paralellkopplar 2st bas med sluttseget?

Bild? Behöver du en bild?
Plus på basarna till plus på steget,minus på basarna till minus på steget. Hur svårt är det? wink

Men nåväl....här kommer en bild smile
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmSVC_2ohm.gif

Du skrev att basarna ligger på 200W RMS var och att steget ger 200W RMS i 2 ohm....varje bas får 100W RMS var. Jag skulle själv inte förvänta mig ngr underverk precis.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
30 januari 2009
Nomble skrev:
Lonefox skrev:
Nomble skrev:

Okej, jag är iof en färsking på billjud. Ska se över en extra gång hur högtalarna är kopplade. Finns det något bra bild på hur man paralellkopplar 2st bas med sluttseget?

Du skrev att basarna ligger på 200W RMS var och att steget ger 200W RMS i 2 ohm....varje bas får 100W RMS var. Jag skulle själv inte förvänta mig ngr underverk precis.....

Så du menar att det ska vara skillnad om jag kopplar ur ena basen?

Både ja och nej.....
Det KAN spela högre i verkligheten iom att en bas får dubbla effekten mot två basar, fast i teorin spelar dubbla element ca: 3 db högre än ett element.
O andra sidan KAN det spela högre med båda av just vad jag sade, dock med mktsämre kontroll OCH en större risk att sabba basarna pga alltför oren signal ur steget iom att ja.varje bas får mindre effekt och du troligen kommer att hissa upp basen och höja basboost och då kommer distortionen som ett brev på posten.

Så det enkla svaret är:
Testa och jämför båda.
Det du gillar bäst av en ensam bas eller båda parallellt ärdet DU skall köra på.
För ingen annan kan tala om för dig vad DU tycker om för typ av ljud wink

7 278 Inlägg
30 januari 2009
Det är inte så att du har råkat tagit ena basens minus och kopplat in den på plus och tvärtom?
Då blir det ett fasfel och man blir av med en väldans massa bas.

7 241 Inlägg
30 januari 2009
Ser ju bra ut mot steget iaf, så jag får hålla med de övriga i tråden.
Kolla fasen på basarna så att du verkligen har kopplat rätt där smile

21 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Nu har jag dragit om alla högtalarsladdar och det ska vara rätt, om dom inte märkt ut fel på basarna :p Samma problem, om bara en är ikopplad så börjar bilen hoppa. Men om jag kopplar in båda så är det som jag har en liten vibratorapparat där bak.

21 761 Inlägg
1 februari 2009
Prova då att koppla om plus och minus på bara ena basen och lyssna hur det blir. smile

21 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Prova då att koppla om plus och minus på bara ena basen och lyssna hur det blir. smile

Jo, det är väl det ända kvar. Men jag har provat att koppla ur och köra på ena och vise verse. Aja, får prova alla kombinationer.

121 Inlägg
5 februari 2009
Skulle även kunan vara så att just det steget är lite klent ^^

Köpte ett baspaket GAS för ett par år sedan och tyckte också att det spelade väldigt mesigt, sen köpte jag nytt steg med lite mer power å wipps så dunka det i öronen smile

Sök