3232
Sök

Opel astra f -96 nya stötdämpare bak?

56 Inlägg
10 juni 2006
Trådstartare
Ska man välja gasstötdämpare eller oljestötdämpare??

Jag har olja på dom gammla bak men dom läcker...

Vilket e bäst om man kör lite hårt med bilen?vad e det för skillnad på gas och olja??

MVh Sandman

21 761 Inlägg
10 juni 2006
Oljedämparen dämpar fjäderrörelserna både uppåt och nedåt. Den är också generellt billigare än gasdämparen. Om du inte är ute efter enbart väghållning så duger oljedämpare bra.

Gasdämparen har ett inbyggt gastryck som pressar dämparen uppåt hela tiden vilket innebär att den nästan blir som en extra liten fjäder i sitt sätt att jobba. Med en gasdämpare känns bilen stabilare och stummare, bilen kan kännas lite stötig. Är man bara ute efter väghållning så är gasdämpare bättre än olja.

460 Inlägg
10 juni 2006
Drönirettab skrev:
Oljedämparen dämpar fjäderrörelserna både uppåt och nedåt. Den är också generellt billigare än gasdämparen. Om du inte är ute efter enbart väghållning så duger oljedämpare bra.

Gasdämparen har ett inbyggt gastryck som pressar dämparen uppåt hela tiden vilket innebär att den nästan blir som en extra liten fjäder i sitt sätt att jobba. Med en gasdämpare känns bilen stabilare och stummare, bilen kan kännas lite stötig. Är man bara ute efter väghållning så är gasdämpare bättre än olja.

och en oljedämpare får ett litet glapp pga skummande olja när den får jobba mycket på tex kullerstengata.
Är oljan under tryck som i gasdämpare kan inte oljan skumma och kan inte få ett glapp som oljedämpare får(försök få en öl att skumma i en oöppnad flaska)

A.E
bilverkstadsägare i 25år

21 761 Inlägg
10 juni 2006
Jaha, det där med skummande olja hade jag inte koll på. Bra info.
Finns det trycksatta oljedämpare?

460 Inlägg
11 juni 2006
Drönirettab skrev:
Jaha, det där med skummande olja hade jag inte koll på. Bra info.
Finns det trycksatta oljedämpare?

Gasdämpare är trycksatta oljedämpare.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

21 761 Inlägg
11 juni 2006
Ojdå, visste jag inte faktiskt. Har alltid trott att det har varit fyllt med någon sorts gas.

Sök