3290
Sök

Lågnivå!

168 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
ja håller på kollar på 2 st huvudenheter som ja funderar på.. men ja ha kollat nu å på den ena så är de 3st 2.5V lågnivå och på den andra är det 3st 5V... nu undrar jag helt enkelt vilket som är bäst?

Drive Like You Stole It!

Team Tondöv
649 Inlägg
8 juni 2006
Om man bara ska se till lågnivån, så är det det med 5V!

168 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
okej.. de va bara de jag va lite osäker på vilket som e bäst.. tongue men då va de klart.. tack så mycke för svaret

Drive Like You Stole It!

10 287 Inlägg
8 juni 2006
Låt inte det avgöra ditt köp. 2.5V funkar lika bra som 5V.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

168 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
aha.. jonå funkar lika bra gör de ju.. men de blir inge sämre signal eller nånting då? varför är det så olika spänning på lågnivån`annars?

Drive Like You Stole It!

10 287 Inlägg
8 juni 2006
För länge sedan så fanns det lågnivå som var bara 0.1V. Det var ganska uselt då det var lätt att signalen blev störd. Numera så lämnar dom flesta stereos mycket mer än 1V och huruvida dom lämnar 2 , 4 eller 6V spelar rätt liten roll.

Jag orkar inte skriva en lång förklaring, men är det nån som absolut vill - så kan jag.

/Göran

(Groucho Marx).

168 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
okej.. nåja allt jag behöver veta då:P

tack för svaren

Drive Like You Stole It!

Team Tondöv
649 Inlägg
8 juni 2006
Sharky skrev:
Låt inte det avgöra ditt köp. 2.5V funkar lika bra som 5V.

/Göran

Med risk för att framkalla ett skitlångt svar från dig wink, vidhåller jag i alla fall att 5V är bättre än 2,5V.
Som jag skrev, om det bara är utnivåspänningen han fundrar över, så är det så. Finns ju lite annat runt ikring med som spelar roll..
Senast redigerat av freddan70 (8 juni 2006)

168 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
hm.. vi gör väl såhär..   

jag funderar på: http://www.mds.se/?artnr=cqc7703

eller den  http://www.mds.se/?artnr=cqc8803

men priser borde ju säga en hel del vilken som e bättre.. men jag vet inte riktigt ändå.. jag tycker dom e så lika i prestanda..

men man e ju ganska ny inom ljud så man vet aldrig vad man kan ha missat

...aha.. displayen e lite annorlunda.. kanske kan förklara prisskillnaden
Senast redigerat av Freezer (8 juni 2006)

Drive Like You Stole It!

Team Tondöv
649 Inlägg
8 juni 2006
Du har bättre display och EQ på 8803:an, tillsammans med högre utspänning på lågnivån. Sen är det upp till dig om det är värt 2000:- extra..
Finns säkert lite annat pyssel med, men dom verkar ändå inte skilja sig så jäkla mycket åt..

168 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
ajo märkte de där me displayen när ja skulle fixa länk tongue
nåja får väl se va de blir för någe..

Tack för alla svar!

Drive Like You Stole It!

10 287 Inlägg
8 juni 2006
Du slipper skitlånga svar.

Fyra saker i ämnet:

1: Ofta spelar man på en mycket lägre nivå än dessa 2.5 eller 5V. Ofta ligger man runt 40 - 60dB under maxnivå när man lyssnar "normalt" och i tystare partier på även hög nivå. 40 - 60dB under maxnivå motsvarar spänningar på någon eller några tiotals millivolt , och då spelar dessa 2.5 eller 5V ingen betydelse alls.

2: Det som är intressantast är hur bra störningar undertrycks, och detta beror väldigt mycket på vilken inre impedans stereons lågnivåutgångar har. Detta är mycket mera intressant än max utsignal.

3: Dom flesta slutsteg har en potentiometer på ingången som ändå dämpar dessa 2.5 eller 5V till måhända runt 100mV - 1V. Ju högre signal man har från sin HU - desto mer måste man dämpa signalen i slutsteget. Korkat och beroende på att det inte finns vettiga standarder.

4: Ska man nu ändå vilja tillgodogöra sig dessa 5V, så krävs det att man mäter in systemet korrekt så att man inte hamnar i den situationen att man tar ut max effekt ur steget när en HU matar 0.5V på lågsignalen.

Jag vet att jag tänker i krokiga banor, men som gammal konstruktör så har man en tendens att vända ut och in på saker för att se vad som egentligen händer.

/Göran

freddan70 skrev:
Med risk för att framkalla ett skitlångt svar från dig wink, vidhåller jag i alla fall att 5V är bättre än 2,5V.
Som jag skrev, om det bara är utnivåspänningen han fundrar över, så är det så. Finns ju lite annat runt ikring med som spelar roll..

(Groucho Marx).

914 Inlägg
9 juni 2006
har även fått förklarat för mig att man inte kan lita på att det är dom volten som det står. Många hu har en massa flashiga funktioner som gör att hu:n inte kan leverera så mycket signal som det står angivet.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 juni 2006
Egentligen är ju inte det viktiga spänningen som nämnt innan utan hur bra signal den ger rent distrotionsmässigt...

10 287 Inlägg
11 juni 2006
Den harmoniska distorisionen från en lågnivåutgång är, även på en billig stereo, många gånger lägre än summan av distorision i slutsteg och högtalare.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök