3807
Sök

Typ av växellåda 940 2.3 -91

61 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Har en 940 med automatisk växellåda. Tror att det är en ZF4HP22.

Finns det något sätt man kan se vilken typ av låda man har?

Vad är skillnaden mellan ZF4HP22 och AW70/71/72?

När man byter växellådsolja, ska man då även skölja ur "systemet" med ny olja på något sätt?

Kan man skölja ur "systemet" genom att, tömma-fylla på-köra-tömma-fylla på, via avtappningspluggen eller måste man tömma den via oljekylningens returkoppling som haynes vekstadshandbok föreslår?

mvh rj

Jag försöker inte ens längre...

61 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Finns det ingen som har bytt oljan i en automatisk växellåda på en volvo 940?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 februari 2009
kolla gör de sj boken för 940 på automatlådor.... ska vell bara va tappa ur oljan plugga igen den igen fylla på

61 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
ok tack för svar, enligt haynesboken ska man koppla loss returledningen från oljekylningen, koppla på en genomskinlig slang och sedan köra motorn till dess att det börja bubbla i oljan, fylla på olja göra om osv. Hade hoppats på att man skulle slippa koppla loss ledningen till oljekylningen. Men men.

1 758 Inlägg
7 februari 2009
Det är det bästa sättet för att få ut all gammal olja. Oljekylet till automaten är ju inbyggt i "vanliga" kylaren och tappar du bara ut oljan genom tråget på lådan får du inte ur oljan i kylaren ordentligt.
Skillnaden mellan ZF och AW är att ZF har "riktig" fjärde växel, medan AW har tre växlar och en elektroniskt styrd överväxel som sitter efter lådan. Spakställen ser annorlunda ut, enklaste sättet att se skillnad (iaf att beskriva i ett forum hur man ser skillnad) är att ZF lådorna har stegen "PRND321" medan AW har "PRND21" och en knapp på vänstersidan av spaken som kopplar ur fyran.

61 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
Tack för svaret, mycket bra, all info jag ville ha fick du med!

Sök