Ska försöka hålla mig till ämnet utan att racka ner på motortyper.
Wankelmotorn sitter inte i familjens andrabil som TANTEN i maklig taktpuffar iväg till affären för att köpa ommärkt köttfärs.
Wankelmotorn sitter i bilar med lite sportbilsambition och körs därefter, ett säkert sätt att aktivt förkorta livslängden på dom i originalskick är att övervarva dom. Visst motorn går mysigt och gillar att varvas, därtill går de vibrationsfritt och man kan luras att tro att de har ingen övre gräns. I originalskick så gör man klokt i att inte övervarva!
Mazda har varit geniala, de har satt en varvräknare i bilen och rödmarkerat det som är övervarv, finns även en summer som ljuder för att varna för övervarv. Precis så geniala som alla andra motortillverkare är gällande varvräknare och färgmarkering. Originalprylarna, apextätningarna är utformade på ett sätt som fungerar bra om man kör som Mazda tänkt. Vill man gå in på det röda så bör originaltätningarna bytas mot smartare utormade dylika.
Ska vi sedan gå in på motorer byggda för tävling så är det inget snack om saken, ute i den stora världen alltså det som finns utanför norden så är wankelmotorn prisad för sin tillförlitlighet. Motorn som satt i Mazdas Le Mans vinnare ifrån 1991 demonterades efter tävlingen och var i princip i nyskick. Fanns inga direkta spår av att den plågats i 24 timmar.