3784
Sök

K&N / Simota Filter

1 581 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, funderar på att byta ut luftburken i min s40N T5 med ett sportinsug. Ska man köra på slutet Simota eller öppet K&N?

Sam bilmode har ett K&N insug som enligt pappren ska ge 14+hk. Känner mig väldigt skeptisk till dessa siffor och eftersom denna kostar 5500 kr jämfört med Simota 1600 kr, vad är bäst?

Sen en fråga. Är det värt att köpa halvsats avgassystem eller spara så man har råd med downpipe också? Ska sakta men säkert börja höja effekten i bilen.
Senast redigerat av Fellow (12 februari 2009)

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
12 februari 2009
#2
Finns det verkligen filterboxar som kostar 5500kr.?
Det verkar rena rånet. Satsa på ett K&N öppet. Bygg nån egen konstruktion.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
12 februari 2009
#3
Jag kör med simota set i min impreza och min LMM tycker om den än så länge och jag tycker det fungerar utmärkt!

Ja alltså egentligen kan du ju köpa halvsats på avgassystemet sen när du har råd med downpipe + racekat så svetsar du bara ihop det efteråt. Ska inte vara några större problem smile

En gång Evo alltid Evo...

1 581 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#4
Fanns ett K&N öppet hos sam för 5500 men bsr har ett för 2200 kr. Känner mig lite diffus över om man ska ha öppet eller slutet sportfilter.

Blir väl o köpa halvsats först då o bygga på med downpipe o kat=)

Leg. Fartdåre
306 Inlägg
12 februari 2009
#5
Det beror ju helt på om din LMM klarar av det. Kan inte mkt när det gäller volvo och hur tåliga deras LMM är. Det jag vet är att en imprezas LMM kan pajja direkt när man kör med tex öppet filter. Min simota luftbox har jag haft i väldans många mil nu och min LMM överlever än. Ring till bsr och fråga dem sitter antagligen på mer information smile

En gång Evo alltid Evo...

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
12 februari 2009
#6
Jag har själv en Simota CCI box i min bil och tycker att det är ett bättre alternativ mot ett öppet filter smile

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

1 581 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#7
På vilket sätt är slutna sportfilter bättre?
Är de på de viset att LMM kan skadas så är ju valet klart iaf.
Men fjantig som man är så gillar jag insugsljudet:P haha

Byggare Behm
562 Inlägg
13 februari 2009
#8
Ja, dom flesta öppna filter är dränkta i olja, den oljan följer med luften in i LMM.
Oljan bränner fast på tråden som mäter luftflödet och tillsist går tråden av = Kass LMM.

AEM har kommit med en ny serie öppna filter som inte har oljebeläggning, kanske kan vara ett alternativ.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

151 Inlägg
13 februari 2009
#9
_Jonex_ skrev:
Ja, dom flesta öppna filter är dränkta i olja, den oljan följer med luften in i LMM.
Oljan bränner fast på tråden som mäter luftflödet och tillsist går tråden av = Kass LMM.

AEM har kommit med en ny serie öppna filter som inte har oljebeläggning, kanske kan vara ett alternativ.

Tack för tipset ang AEM ska beställa ett sådant!

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

1 581 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#10
Blir väl antingen då AEM filter eller slutet Simota. Tack för svar smile

8 156 Inlägg
13 februari 2009
#11
K&N brukar ha ett förlängningsrör till sina luftfilter för att placera luftfiltret vid en kallare plats.
Detta ger dom fler hk än konkurrenterna som inte gör samma sak.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök