4046
Sök

Renault 19 -96 / Glykol / Värme

51 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#1
Har köpt mig en Renault 19, en 96:ans årsmodell.
När jag åkte hem igår så märkte jag att luften bara blev ljummen inne i kupen istället för varm, så jag höll koll på tempen på motorn och den var ok osv, fick senare tips om att termostaten kunde vara knas, och efter att suttit ett antal minuter på detta forum så fick jag tips om att det kanske är luft i systemet, så då kom jag ihåg att jag kollade burken med vatten igår, och nivån låg då på under min strecket, och jag har senare läst att nivån ska ju ligga på max strecket när man kollar en varm bil. Så iaf, så ska jag häva i mera glykol och vatten, och läser då i min handbok till bilen att man ska ha godkänt vätska....  smart va tongue

Så frågan är denna, röd, gul, blå... vad ska man ha... och jag kollade upp det i nuvarande burk, men allt var brunfärgat, så man kan inte veta vad som är i nu.

Så jag tänkte göra detta ganska så grundligt med att tömma systemet, och helst så skulle jag vilja spola rent det litegrann för att få bort det värsta. sedan fylla på systemet igen.

Och nu till saken: Jag är helt ointresserad av bilmek och kan inte ett skit om det hela, så tänkte mig att jag skulle kunna få lite instruktioner lätta och små saker att tänka på och hur jag kan göra detta.

Vad jag förstår så kan jag göra så här:

Alltså, jag har en Renault 19 -96:ans årsmodell.

1) Töm ur systemet på vatten. (Ta lämpligtvis bort den nedre slangen, eller finns det ngt annat sätt?)
2) Spola rent i kylaren med hjälp av en vattenslang? (För att få rent från det värsta?)
3) Fyll upp kylaren med vatten och glykol. (Med vilken färg då på glykolen?)
4) Fyll upp kylarbehållaren med glykol och vatten till lämpligt streck (Max och bilen är varm. min om bilen är kall?)
5) Tuta och kör, och kontrollera vätskenivån och fyll på vid behov.
6) Hoppas på att värmen börjar ströma in i kupen med, annars byt termostat.

Så där, har ni andra tips, och har ni svar på mina frågor. Kom med alla förslag ni har.

Tack.

uhlin
9 februari 2009
#2
Hej!

Ja.... som så många andra har de säkert haft fel kylvätska i så värmepaketet har slammat igen, mycket vanligt på Renault.

Tappa ur kylsystemet och försök spola rent värmepaketet bakåt, alltså från andra hållet än cirkulationen är i bilen. Har du tur så får du rent det, har du inte tur så ja, bara att byta värmepaket.

Köp sedan färdigblandad ELF-glykol, Coolelf är väl det lättaste att få tag på. Andra sorter går bra med, bara den är anpassad för ljust renault, ha inte i vanligt kranvatten i en Renault. Behöver du fylla på använd färdigblandad kylvätska. Eller destillerat vatten.

Lycka till!

Peter Uhlin Hagfors/Värmland

51 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#3
uhlin skrev:
Köp sedan färdigblandad ELF-glykol, Coolelf är väl det lättaste att få tag på. Andra sorter går bra med

Vad betyder det? Att det går bra med gul, grön, röd och blå eller? (Så länge jag inte blandar dom alltså)

uhlin
9 februari 2009
#4
Tror den i regel är grön, men det finns även andra sorter av grön kylvätska som inte passar renault.
Färgen har ingen större betydelse bara det är elf, och du använder samma sort.

51 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#5
uhlin skrev:
Tror den i regel är grön, men det finns även andra sorter av grön kylvätska som inte passar renault.
Färgen har ingen större betydelse bara det är elf, och du använder samma sort.

oki oki, kan du länka till en sådan flaska så man ser hur den ser ut, har de sånt på biltema/micro eller en vanlig mack?

uhlin
9 februari 2009
#6
http://www.millbrooks.com/millbrooks/elf.htm

Här kommer en länk, om du scrollar ner längst ner på denna sida så hittar du kylvätskan där.
Helmia, mekonomen har den i sitt lager. Ett annat billigt alternativ är www.autofrance.se
På macken vet jag inte om de har just den sorten.

51 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
http://www.millbrooks.com/millbrooks/elf.htm

Här kommer en länk, om du scrollar ner längst ner på denna sida så hittar du kylvätskan där.
Helmia, mekonomen har den i sitt lager. Ett annat billigt alternativ är www.autofrance.se
På macken vet jag inte om de har just den sorten.

Oki, oki, tackar för svaren... Då får jag åka förbi mekonomen, eller kanske Rejmes som har Renault med och se om de har det hemma.

uhlin
9 februari 2009
#8
Lycka till!

Hoppas du får värme i bilen, inte roligt att åka i en halvkall bil. Renaulterna ska va väldigt varma, åker själv Renault 19, en -92. Den är jättevarm, faktiskt en av de varmaste bilar jag haft. Annars får man väl skruva sig varm emellanåt. wink

51 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#9
Hum....
Mek nr 1 = Misslyckande, efter att ha tömt ur systemet och fyllt på med nytt vatten och ny glykol och låtit det lufta ur en stund och efter några varmkörningar och påfyllningar av vatten så fick jag inte in mera värme i kupen, lika småljummet som igår.

Nästa steg borde väl bli att kolla termostaten?

2 849 Inlägg
10 februari 2009
#10
kiptanoi skrev:
Hum....
Mek nr 1 = Misslyckande, efter att ha tömt ur systemet och fyllt på med nytt vatten och ny glykol och låtit det lufta ur en stund och efter några varmkörningar och påfyllningar av vatten så fick jag inte in mera värme i kupen, lika småljummet som igår.

Nästa steg borde väl bli att kolla termostaten?

Hej!

Du Försökte med att spola rent värmepaketet va?  Såg inte du skrev nåt om just det?

Hur ligger tempmätaren förresten? Min ligger strax under mitten på skalan, och värmen är kanon!

51 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#11
Okej, inget hjälpte....

Jag har bytit termostat, jag har tömt systemet, fyllt på systemet och jag får fortfarande inte varm värme in i kupen, alla kylslangar blir varma som det ska, men värmen går inte in i kupen, jag får endast ljummet, typ så det räcker till att värma rutan, vid körning runt 5-6 mil så är det ljummet i kupen fram till ca 3 mil, efter det känns luften kallare och kallare.

Och vid körning utan varmgarage så sitter man och fryser hela sträckan man kör.
Vad kan vara felet och hur åtgärdar man det?

OBS, förklara svaren väl då jag är helt grön på att meka bilar. tongue

2 849 Inlägg
15 februari 2009
#12
Hejsan!

Det lyckas inget vidare för dig med värmen? Du har bytt kylvätskan, bytt termostat, och fortfarande ingen särskild värme! Du måste spola rent värmepaketet om det går.

Vi tar detta från början wink Tappa ur kylvätskan ur bilen, ta loss slangarna som går in till värmepaketet, de sitter bakom motorn, går igenom torpedväggen, ta loss bägge dem i motorrummet. se efter var slangarna sitter, du kanske inte kan sätta dom fel, minns inte riktigt hur det ser ut. Sen behöver du vatten under lite tryck, trädgårdsslangen har jag använt, sätt bara inte på högtryckstvätten.
Sedan sätter du munstycket först i ena slangen, sen den andra och spolar ut skiten. låt det rinna igenom ordentligt, ett par eller tre minuter i varje slang. Sen är det bara att skruva fast slangarna och i med kylarvätskan och hoppas det kommer värme. Med tur så kommer det värme, har du inte tur.... ja, då är det dessvärre bara att byta ut värmepaketet, och det är lite mera jobb det.
Men vi hoppas att detta funkar....lycka till, håller tummarna för dig. big_smile

//Peter


Sök