4409
Sök

Lameller på Saab 9000

102 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#1
Har en Saab 9000 2.3L T årsmodell 1992. Det är så att jag upplevt att när jag gasar så får turbon upp tryck, men med bilen händer det inte alls mycket, detta är speciellt markant på 2:ans växel. Kan man beskriva det som att det inte känns dom att man får något fäste på lamellerna, jag trycker full gas, turbon går upp i fullt tryck, men bilen accelerarar knappt. sen hugger den när man kör, om jag slår på full gas så rycker det till (hoppar) som att den får för lite bränsle, men med tanke på att motorn går och turbon laddar på riktigt fint, men att bilen vägrar accelerera på 2:an i vissa fall, men i andra fall går han skapligt, blir bättre i övriga växlar, men man märker att den har tappat "kraft" på sista tiden. Är det någon som varit med om detta eller känner igen sig med det jag skriver? Annars finns möjlighet för provkörning och bedömning, var inte rädd för att svara, jag lånar ut bilen utan problem om någon kan hjälpa mig med mitt dilemma smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

Random Hero
4 047 Inlägg
18 februari 2009
#2
åk i 70-80km/h o tryck ner kopplingen o varva upp o släpp kopplingen fort, slirar den o inte hugger tag o drar iväg så är kopplingen kass

Dog food lid. Backwards

102 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
åk i 70-80km/h o tryck ner kopplingen o varva upp o släpp kopplingen fort, slirar den o inte hugger tag o drar iväg så är kopplingen kass

Kanon, jag testar detta imorgon smile


Men fortfarande ingen som har större erfarenhet av Saab 9000 som kan komma och provköra?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

102 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#4
DusanMandick skrev:
åk i 70-80km/h o tryck ner kopplingen o varva upp o släpp kopplingen fort, slirar den o inte hugger tag o drar iväg så är kopplingen kass

Menar du att jag ska köra på 5:an, ellar någon annan växel?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

7 277 Inlägg
18 februari 2009
#5
Sålänge som motorn inte varvar överdrivet mer än vad bilen accelererar så slirar antagligen inte kopplingen iaf.

Svar på tidigare fråga, hög växel ja.
Senast redigerat av Brains (18 februari 2009)


12 086 Inlägg
19 februari 2009
#6
Kan inte folk lära sig att en koppling i regel har EN lamell tongue sluta säg lameller vafan.

Förövrigt kollar du kopplingen på de sättet ovan skriver, jag brukar bara gasa fullt på 3-4an kanske 2-3' rpm sen stampa kopplingen några ggn som man gjorde när man hade moppe tongue fast den ska inte låta som en gammal dt50 utan det ska hugga stadigt när du släpper upp.

Dåliga kopplingar brukar till en början börja slira på höga växlar och låga varvtal av någon anledning.

Ang hoppandet på full gas har garanterat med din magnetventil o göra. Den är paj och ger för högt laddtryck vilket gör att tryckvakten slår ifrån tändningen. En ny kostar drygt 2000kr tyvärr.
Senast redigerat av JapMax (19 februari 2009)

102 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#7
JapMax skrev:
Kan inte folk lära sig att en koppling i regel har EN lamell tongue sluta säg lameller vafan.

Förövrigt kollar du kopplingen på de sättet ovan skriver, jag brukar bara gasa fullt på 3-4an kanske 2-3' rpm sen stampa kopplingen några ggn som man gjorde när man hade moppe tongue fast den ska inte låta som en gammal dt50 utan det ska hugga stadigt när du släpper upp.

Dåliga kopplingar brukar till en början börja slira på höga växlar och låga varvtal av någon anledning.

Ang hoppandet på full gas har garanterat med din magnetventil o göra. Den är paj och ger för högt laddtryck vilket gör att tryckvakten slår ifrån tändningen. En ny kostar drygt 2000kr tyvärr.

Okej okej, Hädanefter heter det lamellen wink

Tack så mycket för bra svar, ska försöka låna en ny magnetventil och se om problemet löser sig. Tackar allihopa för bra och snabba svar smile

Mvh Ettehag
Senast redigerat av Ettehag (19 februari 2009)

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !


Sök