4645
Sök

Turbo bygge, kan man använda Oljeadapter?

23 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#1
Tjennare!

Skall nu börja på mitt första turbo bygge på en Volvo 740. Och min undran är om man kan ta oljetryck och retur i en sån där oljefilter adapter?
Blev lite osäker om det funkar för hörde av en att oljetrycket kommer bli än 4-5bar som kommer gå igenom turbon och då skulle oljan spruta in i kompressor och avgashus? Stämmer det?

Måste man sätta Oljereturen till sumpen/blocket? och sedan ta oljetrycket ifrån en annan oljekanal i motorn där trycket inte är lika mycket som det som blir i oljefiltret?

Sen blev jag även lite fundersam hur man justerar laddtrycket? så många som säger olika så vill veta vad som är sanningen!
Är det så att man justerar wastegate staget? alltså kortar man staget blir det mer laddtryck och länger man staget så blir det mindre laddtryck?
Eller måste man sätta ett t-kors mellan slangen på tryckklockan och kompressor huset och sedan en pysventil? eller funkar bägge varianterna lika bra?

Tack för snabba svar då jag skall börja bygga imorn:) Tack på förhand!

Kör för tillfället
Kompressor matad Fiddy(Ten7)

23 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#2
någon som vet? måste verkligen få ett svar tills imorn!tongue

Kör för tillfället
Kompressor matad Fiddy(Ten7)

39 Inlägg
20 december 2008
#3
oljefilter adaptern är det bara tryck i..lämpmig för oljetrycksgivare samt olje temp...oljereturen drar du ner i blocket..lämplig plats se länk   

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=524291

9 Inlägg
22 december 2008
#4
det finns en plugg framtill på blocket i jämnhöjd med oljetrycksgivaren, där kan du ta oljetryck.

som man bäddar får man ligga

Billackerare
58 Inlägg
22 december 2008
#5
Det där med att det skulle vara för högt tryck vid oljefiltret kan jag ju säga är bara rent skitsnack. ju högre tryck desto bättre.

Att justera laddtrycket på staget är nog det som är lämpligast. Att fiffla med slangen till klockan fungerar alldeles utmärkt, men kan ge upphov till lite ostabilt laddtryck ( fladdrande ). Dock är det inte överdrivet mkt du kan höja via staget, kanske kan höja med 0.4 bar på sin höjd. Lycka till!


12 086 Inlägg
22 december 2008
#6
Kör man vanliga konventionella turbosar med nållager så kör man med orginal tryck.

Därimot om man har 360 graders lager så måste man reducera trycket.
Det är vad jag läst mig till iaf.

945 Inlägg
22 december 2008
#7
Kanon tråd!

Allex_ander skrev:
det finns en plugg framtill på blocket i jämnhöjd med oljetrycksgivaren, där kan du ta oljetryck.

Alex, kan du ordna en bild på anslutningen där jag kan ta oljan, alltså inte returen, utan oljan till turbon?

Mvh ..


'EDIT'
Så om man drar oljan Till turbon ifrån oljeadaptern så blir trycket genast väldigt högt förstod jag.
Men går det inte att leva med att oljetrycket Till turbon blir lite högre??
Måste samtidigt vara positivt med mer oljetryck än för lite, till snurran..

Hoppas på svar!! smile
Senast redigerat av Bjare (22 december 2008)


Larssa91
22 december 2008
#8
Bjare skrev:
Kanon tråd!

Allex_ander skrev:
det finns en plugg framtill på blocket i jämnhöjd med oljetrycksgivaren, där kan du ta oljetryck.

Alex, kan du ordna en bild på anslutningen där jag kan ta oljan, alltså inte returen, utan oljan till turbon?

Mvh ..


'EDIT'
Så om man drar oljan Till turbon ifrån oljeadaptern så blir trycket genast väldigt högt förstod jag.
Men går det inte att leva med att oljetrycket Till turbon blir lite högre??
Måste samtidigt vara positivt med mer oljetryck än för lite, till snurran..

Hoppas på svar!! smile

själv tog jag bort oljetrycks givaren som satt i blocket och fixade ett rör till turbon. sumpen fixades igenom att ja svetsade på ett rör på oljetråget. lycka till smile

945 Inlägg
22 december 2008
#9
Larssa91 skrev:
Bjare skrev:
Kanon tråd!

Allex_ander skrev:
det finns en plugg framtill på blocket i jämnhöjd med oljetrycksgivaren, där kan du ta oljetryck.

Alex, kan du ordna en bild på anslutningen där jag kan ta oljan, alltså inte returen, utan oljan till turbon?

Mvh ..


'EDIT'
Så om man drar oljan Till turbon ifrån oljeadaptern så blir trycket genast väldigt högt förstod jag.
Men går det inte att leva med att oljetrycket Till turbon blir lite högre??
Måste samtidigt vara positivt med mer oljetryck än för lite, till snurran..

Hoppas på svar!! smile

själv tog jag bort oljetrycks givaren som satt i blocket och fixade ett rör till turbon. sumpen fixades igenom att ja svetsade på ett rör på oljetråget. lycka till smile

Oljetrycks givaren är det den anslutningen som sitter till höger om oljefiltret? ( Där filtret alltså ska sitta )
https://www1.garaget.org/gallery/archive/99486/526105_dw2hkk.jpg


832 Inlägg
23 december 2008
#10
Men om man har större retur än in så måste det väll bli mindre tryck i själva turbon?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

945 Inlägg
24 december 2008
#11
Kul om jag får ett litet svar på mitt inlägg med bilden, god jul gott folk smile


Larssa91
29 december 2008
#12
Bjare skrev:
Larssa91 skrev:
Bjare skrev:
Kanon tråd!


Alex, kan du ordna en bild på anslutningen där jag kan ta oljan, alltså inte returen, utan oljan till turbon?

Mvh ..


'EDIT'
Så om man drar oljan Till turbon ifrån oljeadaptern så blir trycket genast väldigt högt förstod jag.
Men går det inte att leva med att oljetrycket Till turbon blir lite högre??
Måste samtidigt vara positivt med mer oljetryck än för lite, till snurran..

Hoppas på svar!! smile

själv tog jag bort oljetrycks givaren som satt i blocket och fixade ett rör till turbon. sumpen fixades igenom att ja svetsade på ett rör på oljetråget. lycka till smile

Oljetrycks givaren är det den anslutningen som sitter till höger om oljefiltret? ( Där filtret alltså ska sitta )
http://www1.garaget.org/gallery/archive/99486/526105_dw2hkk.jpg

just precis. du bara skruvar ur den givaren som sitter framför oljefiltret. och de lättaste med sump röret är att svetsa på ett rör på tråget.. men kontrolera riktigt noga så du får det helt tätt. lycka till smile

9 Inlägg
3 januari 2009
#13
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48613/533596_a3kigj.jpg
Oljetryck

Jag ber om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. Det är lite dålig bild, pluggen sitter mitt under vattenpumpen och den demonteras ganska lätt med en insektsnyckel, den leder direkt in till oljekanalen. Jag satte bara dit en nippel som jag tog ifrån ett insug till en volvo, och sedan drog en slang till turbon. Det funkar bra och jag fick tipset av en kompis som jobbar på en bilverkstad. Jag hoppas att du lyckas lika bra som jag. MVH//Alexander

som man bäddar får man ligga

Gasglad
3 244 Inlägg
20 februari 2009
#14
Hmm, om man tar olja ifrån oljefilter adaptern till turbon så bör du använda en såkallad restrictor så inte trycker blir för högt. Finns färdiga att köpa på tex. airtune.

//Carfreak


Sök