2823
Sök

6*9:an gick sönder direkt.

337 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Tjabba

Köpte GAS 6*9:or. Spelade på normalt högt, då gick en högtalare sönder, det skorrade i den i vissa toner. När jag reklamerade den sa dem att den var totalt slutkörd.
Jag undrar om det bara kunde varit fel på varan från början el. om jag kanske gjort något fel? För det ska väl ej gå sönder när man spelar normalhögt?

Huvud-enheten driver dem tilllsammans med 6,5:or.

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
15 juni 2006
Du fick väll dom utbytta mot nya? En kompis hade liknande problem. Fick nya direkt på garanti.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

337 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Jadå, nya fick jag! Men det var bara dålig kvalite' på varan då?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

199 Inlägg
15 juni 2006
kan ju hoppas på ett måndags-exemplar

1 417 Inlägg
16 juni 2006
Det var nog inte ditt fel, om det är det du undrar över.
Bör man spela in vanliga högtalare också, eller gäller det bara basar?

13 Inlägg
16 juni 2006
Du bör spela in allt , du kan ju spela hur högt du vill men när det börjar låta illa så är det bra o sänka , till dom är inspelade..

279 Inlägg
16 juni 2006
jag har ett par GAS 6/9 o dom har hängt med ett bra tag med ett 300watts steg, så jag tycker dom är rätt så bra, fast jag har ställt in steget så dom knappt spelar nån bas, utan bara mellan o diskant.. så kke "basen" i dom inte håller? fast jag tror på måndagsex

two lies don´t cancel each other out

4 Inlägg
16 juni 2006
Hej...
Jo, det går att spela sönder en högtalare på normal volym. Effekten på stereon, i det här fallet är oftast för klen. När man spelar normalhögt så kan det ändå komma "peakar" från tex bastoner..Då bilstereons effek inte är tillräcklig så får du en distortion i signalen...detta är en högtalares värsta fiende..En högtalare mår för det mesta bättre av en hög ren effekt än en låg distad...Distortion är det du hör som ett "grumligt" ljud..
När jag var aktiv som butikschef så informerade jag alltid kunden att spela försiktigt om man bara använde inbyggd effekt...Du fick tydligen inte det rådet? eller att du skulle välja den mest lättdrivna högtalaren..?
Nåväl, det finns mycket tekniskt att berätta om effekt och verkningsgrad på högtalare och slutsteg.
Jag ville bara säga att det är nästan oundvikligt att inte spela sönder högtalare med lite effekt..Jag hoppas bara att du blev informerad om det vid köpet..Om inte, så kan du ju alltid nämna det för säljaren...
Lycka till...

Sök