3714
Sök

Någon med erfarenhet av ford 460 bigblock

1 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#1
Jag har nyss skaffat en ford Thunderbird från 73 oh de sitter en 460 big block i den.  Någon som har erfarenhet av dessa motorerna och kan ge lite tips om hur man ska få bättre fart på dem.
Eller vet skillnaden på motorn från 70 och 73?   
och slutningen, någon som har koll på någon svensk försäljare av delar till denna bilen?


Rycketofta Racing
292 Inlägg
27 november 2007
#2
tjenna.
har själv en 460 som jag håller på att renovera och trimma. så har du några frågor så kan jag göra mitt bästa för att svara på dem..
vad menar du med mera fart? xD

//Rycketofta Racing

152 Inlägg
27 november 2007
#3
Skillnaden mellan 70 och 73 är väl avgasreningen,med allt vad det innebär(eller???)
Smoggat och EGR.....brrr!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

4 Inlägg
28 november 2007
#4
precis...troligen sitter det lågkompskolvar i din motor eftersom den är byggd efter oljekrisen...kompet brukar ligga runt 8-8,5 på dessa motorer...om man ska trimma en v8a så ska man upp i minst 10,5 för att insug, toppar och förgasare skall kunna leverera som dom e tänkta...allt detta har att göra med hur stark vacuum signal motorn kan få fram...byte av kolvar är ett måste...kolla med Keith Black i USA...billiga kolvar en blandning av gjutna och smidda...mycket prisvärt..kolla även med enginekit racing här i sverige har mycket grejer till ford snurror...Insugsventilerna är väldigt små på dessa motorer...fräs upp eller köp andra toppar, typ edelbrock eller thickflow eller ett par från någon äldre ford (alu är att föredra) . en vassare kam, kolla in compcams hemsida,enligt mig mycket bra och prisvärda kamaxlar...förgasare väljer du efter hur mycket du skall varva och storleken på motorn(CUI*Varv=X    X/3460=Förgasarens CFM) skulle tro att om du kör på gata så räker en holley750CFM...
Sen är det helt upp till dig hur mycket grejer du vill byta och hur mycket flås du vill ha...det är en bra motor att trimma med tanke på den stora volymen...ett par kolvar och en annan kam kommer ensamma att göra under...!!hoppas detta hjälper dig lite grann iaf=)

I would rather push my Mopar up the road, then drive a ricer!

2 Inlägg
22 februari 2009
#5
JBoy skrev:
Jag har nyss skaffat en ford Thunderbird från 73 oh de sitter en 460 big block i den.  Någon som har erfarenhet av dessa motorerna och kan ge lite tips om hur man ska få bättre fart på dem.
Eller vet skillnaden på motorn från 70 och 73?   
och slutningen, någon som har koll på någon svensk försäljare av delar till denna bilen?

Hejsan

Nyfiken på om du har gjort något med maskinen än?

73ans toppar är faktiskt inte så tokiga .... om man inte skall ha över 600hk ... annars duger de alldeles utmärkt.

/Mattias



Sök