Jag köpte en hoj för att övningsköra på (vaddå inte sporthoj som förstahoj?!?
) men han jag skulle övningsköra med fick sin hoj stulen så min stod bara.. Klarade mig helt utan övningskörning på 7 dubbellektioner så jag vart allt nöjd, hade inte moppe när jag var liten kis heller. Har du någon att övningsköra med bör du klara dig på ännu mindre men det kanske är bäst att vänta med köp annars blir man bara sugen på att busköra utan kort om man har möjligheten.
En kompis har en fd körskolehoj som bara står, snuskigt lättkörd gammal suzuki. Den kanske är till salu.
Lite tips: Kolla upp vad körskolorna har för hojar, på min skola hade vi en splajtans BMW 650GS med ABS-bromsar (inga problem att klara bromsprovet) och hur lättkörd som helst på hög/lågfartsbanan, sjukt mycket svårare med vissa hojar. Dom första 4-5 lektionerna hade jag en Suzuki gsx750f och det var som natt och dag när dom fick den nya hojen.
Se till att gå till körskolan tidigt då det brukar vara många som vill ta MC-kort lagom till sommaren, boka in ett gäng körlektioner åt gången, gör teoriprovet tidigt så det är gjort (men tänk på att du måste göra om det om det dröjer mer än ett år till uppkörning) och se till att du har råd med allt så du inte behöver ta några uppehåll i körningen för att vänta på pengar. En dubbellektion kostar runt 1000 spänn och bara uppkörningen kostar runt 2300 spänn inkl hyrning av hoj.
Angående köpråd måste vi veta vad du är ute efter, touring, sporthoj, supermotard, glidare?