3255
Sök

4 basar till monosteg

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Det är så att jag tänkt köra 4 basar på mitt MDS GP-800 (800rms @ 2 ohm) steg och undrar lite hur jag ska koppla för bästa resultat. Högtalarna jag ska koppla är 2 st 10" på 450w max, en 12" på 1300w max och en 6.5" på 150w max.

Eftersom att steget klarar 2 ohm så tänkte jag att jag kanske skulle kunna seriekoppla 10orna för att där fortfarande ha 4 ohm och seriekoppla 12an och 6.5an och fortfarande ha 4 ohm, sedan parallellkoppla dessa för att få 2 ohm (och få ut maxeffekt på steget)?

Sen undrar jag, om jag nu seriekopplar 12an och 6.5an. Tappar jag effekt på 12an för att jag har den ihop kopplad med en liten 6.5" som dessutom har en rätt lång och klen kabel (kanske också en extern volymkontroll senare)?
Senast redigerat av slice_max (2 mars 2009)

1 534 Inlägg
2 mars 2009
slice_max skrev:
Det är så att jag tänkt köra 4 basar på mitt MDS GP-800 (800rms @ 2 ohm) steg och undrar lite hur jag ska koppla för bästa resultat. Högtalarna jag ska koppla är 2 st 10" på 450w max, en 12" på 1300w max och en 6.5" på 150w max.

Eftersom att steget klarar 2 ohm så tänkte jag att jag kanske skulle kunna seriekoppla 10orna för att där fortfarande ha 4 ohm och seriekoppla 12an och 6.5an och fortfarande ha 4 ohm, sedan parallellkoppla dessa för att få 2 ohm (och få ut maxeffekt på steget)?

Sen undrar jag, om jag nu seriekopplar 12an och 6.5an. Tappar jag effekt på 12an för att jag har den ihop kopplad med en liten 6.5" som dessutom har en rätt lång och klen kabel (kanske också en extern volymkontroll senare)? (har 1m 4mm2 på 12an och 4 m 2.5mm2 på 6.5an)

du kan ju inte koppla 3 olika element på ett monosteg?

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
det skall gå att koppla 18 element enligt mds, det står dock inte hur

329 Inlägg
2 mars 2009
slice_max skrev:
det skall gå att koppla 18 element enligt mds, det står dock inte hur

ja av samma sort ja... du kan koppla 100 också om det är så... se på elvis van han hade väl 98 basra eller vad det var på ett steg... dock samma basar.. blir inte ricktigt bra att blanda men gör du det garanterar att din 6½ går sönder fottare än fort... och inte kommer det spela bra heller...   och sen kan du ju fundera vad mono står för...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 mars 2009
Du kan koppla det så, men du kommer få allt annat än bra ljud. För du har 3 olika effekter på högtalarna, 3 olika storlekar, 3 olika "typer" av basar. Nöj dig men en av dina alternativ och du kommer garanterat bli mer nöjd än om du sätter i alla! Och vill du tvunget ha alla rekommenderar jag dig att du kör t.ex. ett steg på 10", ett på 12" och ett på 6,5".
/Marcus

16 197 Inlägg
2 mars 2009
ANTINGEN kopplar du 10"arna elle 12" på de steget..

den där andra "soppan" du tänkt dig skulle ja skippa.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 mars 2009
evilaudio skrev:
ANTINGEN kopplar du 10"arna elle 12" på de steget..

den där andra "soppan" du tänkt dig skulle ja skippa.

And here comes the caraudio guro wink

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Okej. Att inte 6.5an inte funkade ihop gör mig inte speciellt mycket och det kände jag på mig, vore ologisk om de skulle funka, därför jag undra. Synd att det inte funka bra med 10orna och 12an.

Problemet med volymen hjälps inte med att 10orna tillsammans har nästan samma effekt 12an?

16 197 Inlägg
2 mars 2009
slice_max skrev:
Okej. Att inte 6.5an inte funkade ihop gör mig inte speciellt mycket och det kände jag på mig, vore ologisk om de skulle funka, därför jag undra. Synd att det inte funka bra med 10orna och 12an.

Problemet med volymen hjälps inte med att 10orna tillsammans har nästan samma effekt 12an?

varför ens blanda stolekar??

om steget e 2ohms stabilt i mono så kör me 2st 10" med 4 ohms talspolar.. sen parallelkopplar du dom så får du 2 ohm.

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 mars 2009
slice_max skrev:

Basarna kräver olika lådvolym i sig själva med, så du skulle inte kunna sätta dom i samma låda ens. Plus att eftersom du har olika effekt så när du kanske fått 10"arna att låta okej, så låter inte 12an bra, och gör du tvärt om mår 10orna dåligt. Så hela teorin med din fundering går inte riktigt ihop. Bättre att satsa på antingen 10" eller 12". Och ska du tvuget ha båda storlekarna, köp ett steg till!

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Jag använder 10or i nuläget. Tanken med att blanda basar var att jag med de slutna 10orna skulle spela de lite högre bastonerna med lite punsch i och den portade 12an de lite lägre tonerna. Har dessutom designat en låda för detta, finns under min bil
Senast redigerat av slice_max (2 mars 2009)

16 197 Inlägg
2 mars 2009
slice_max skrev:
Jag använder 10or i nuläget. Tanken med att blanda basar var att jag med de slutna 10orna skulle spela de lite högre bastonerna med lite punsch i och den portade 12an de lite lägre tonerna. Har dessutom designat en låda för detta, finns under min bil

om de nu e så du tänkt så kan du ju inte driva dom me samma steg... dom kräver helt olika mängd me effekt samt att du måste dela dom vid olika frekvenser..

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 mars 2009
Det kommer nog garanterat INTE bli bra om du kör 2 sorter, och dessutom 2 olika lådtyper. Så dina basar mår nog bäst i att lägga ner hela idén totalt! Skaffa ett steg till istället, så sparar du på basarna och får bättre tryck i ljudet dessutom..

Edit: Evilaudio hinner före, as usual tongue
Senast redigerat av _DamnIt (2 mars 2009)

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Får nog bli de i framtiden, tack för hjälpen

Sök