3159
Sök

Köpråd: Saab 9-3 biopower 2.0T / biopower 1.8T

182 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Hej jag funderar starkt på en förstakärra här snart

Saab 9-3 2,0t Bio Power Vector SS
årsmodell: 2008
miltal: 5000

med minsta nordicchipet så blire 225hk och 330nm.
jag räknade lite kort med en försäkring på          7000kr / år (källa: compricer.se)
e85kostnad på                                                  15000kr / år
bilskatt på                                                         1250kr / år
nordictuning                                       2500kr / år (i 2 år på avbetalning(månadsbetalning uträknat per år)
billån                                              29916kr / år

vilket blir ca.                                    4638kr / månad excl. service och underhåll

______________________________________________________________________________________

Saab 9-3 1,8t Bio Power Vector SS
årsmodell: 2008
miltal: 3800

med minsta nordicchipet så blire 225hk och 330nm.
jag räknade lite kort med en försäkring på          6500kr / år (källa: compricer.se)
e85kostnad på                                                  15000kr / år
bilskatt på                                                         1250kr / år
nordictuning                                       2500kr / år (i 2 år på avbetalning(månadsbetalning uträknat per år)
billån                                              25224kr / år

vilket blir ca.                                    4206kr / månad excl. service och underhåll

då får jag ju en helt acceptabel bil till ett acceptabelt pris.
vad är era resonemang?
vad har jag missat?

finns det en billigare lösning som omfattar ovanstående "krav" på prestanda, "kvalitetskänsla" och ny bil säg till för 17 gubbar! smile tack på förhand

Hur pass mycket bör jag räkna med i service och underhåll?
Senast redigerat av kimish (2 mars 2009)

8 883 Inlägg
2 mars 2009
Du har missat service och underhåll .
Senast redigerat av Hamilton (2 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

514 Inlägg
2 mars 2009
som första bil hade inte jag köpt en "ny" bil, sen när det gäller avbetalning.... så ska man vara säker på att man har de 5000kr varje månad smile

BMW = Bil Med Wasakredit

182 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Du har missat service och underhåll och att nordictuning inte längre finns.

det var som fan, enligt hemsidan har de började dem sälja en ny turbo i fredags. det är en femhundring i marginal inräknat i månadskostnaden det får räcka till en början tänkte jag.

DeFlo skrev:
som första bil hade inte jag köpt en "ny" bil, sen när det gäller avbetalning.... så ska man vara säker på att man har de 5000kr varje månad smile

5000kr har jag över varje månad så det behöver du inte oroa dig för smile detdär med ny bil är nog sant, dock förlitar jag mig på min förmåga att inte krocka smile kört farsans bil i 2 år regelbundet nu så jag känner mig säkrare än "The Stig"
Senast redigerat av kimish (2 mars 2009)

8 883 Inlägg
2 mars 2009
kimish skrev:
Hamilton skrev:
Du har missat service och underhåll

det var som fan, enligt hemsidan har de började dem sälja en ny turbo i fredags. det är en femhundring i marginal inräknat i månadskostnaden det får räcka till en början tänkte jag.

DeFlo skrev:

5000kr har jag över varje månad så det behöver du inte oroa dig för smile detdär med ny bil är nog sant, dock förlitar jag mig på min förmåga att inte krocka smile kört farsans bil i 2 år regelbundet nu så jag känner mig säkrare än "The Stig"

Blev fel i mitt första inlägg, har raderat det nu...

Fotograf på tierpidag.se

514 Inlägg
2 mars 2009
kimish skrev:
Hamilton skrev:
Du har missat service och underhåll och att nordictuning inte längre finns.

DeFlo skrev:

ahh, du har haft körkort ett tag då tongue trodde att det var ny taget "ursäkta" smile om inget hindrar dig så kör på. Men om jag hade varit du så hade jag tagit något sportigare XD

BMW = Bil Med Wasakredit

2 600 Inlägg
2 mars 2009
tycker att du ska köpa en me 1,8 men är ju jag de men som jag såg så blev det samma hk och nm me minsta chipet som i 2,0. men har du råd och tänkt över det noga så bara kör dom är ju jäkligt snygga smile

gör som jag kör gubba racer=)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 mars 2009
Om du ändå ska trimma så köper du ju självklart 1,8t Biopowern! Samma motorn som 2,0t men med lägre effekt från fabrik, sen så hade ju 1,8t SSen gått kortare. Men övrig utrustning då, är det samma på dom?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

182 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du ändå ska trimma så köper du ju självklart 1,8t Biopowern! Samma motorn som 2,0t men med lägre effekt från fabrik, sen så hade ju 1,8t SSen gått kortare. Men övrig utrustning då, är det samma på dom?

Ja vad jag kan se så är det ungefär samma utrustning. Samma klädsel och större funktioner

1 814 Inlägg
2 mars 2009
ChriZtoffer skrev:

Är du säker på det där? Låter inte vettigt för 5 öre, måste ju vara minst 200cc större

182 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
expect1991 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Är du säker på det där? Låter inte vettigt för 5 öre, måste ju vara minst 200cc större

Enligt nordictuning.com så är det så.

337 Inlägg
2 mars 2009
det stämmer faktiskt smile

3 liters diesel, mumma!

Bilmekaniker
199 Inlägg
2 mars 2009
expect1991 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Båda motorerna är på 2,0 liter.

182 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Saab_Emil skrev:
expect1991 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja det är det tamme fan! såg det nu. vafan står 1.8T för då?

Bilmekaniker
199 Inlägg
2 mars 2009
kimish skrev:
Saab_Emil skrev:
expect1991 skrev:

Det är helt enkelt så att det blev dumt med 3 st motorer alla med beteckningen 2,0. Så den med minst effekt fick namnet 1,8 istället.

7 275 Inlägg
2 mars 2009
Saab_Emil skrev:
kimish skrev:
Saab_Emil skrev:

Det är helt enkelt så att det blev dumt med 3 st motorer alla med beteckningen 2,0. Så den med minst effekt fick namnet 1,8 istället.

Ja för det låter ju vettigt med en 2.0 motor som heter 1.8 roll

3 Inlägg
3 mars 2009
Precis som bmws modeller, 525 som är en 3-litersmaskin i numera, o.s.v. neutral

Sök