hedley skrev:
usch saftig nota det där
Hur kan man enklast kontrollera bilen när man kollar på den så den inte är sönderkörd förutom de uppenbara sakerna som koppling osv?
Lyft på oljestickan eller skruva upp oljelocket, och se efter om det ryker från någondera änden.
Gör det det, så är nog vevhusventilationen igentäppt. Bör åtgärdas snarast.
Känn om det skrapar om du växlar snabbt på treans eller tvåans växel.
Då är sync-ringarna dåliga, det går att misshandla i växlarna...
Sväng fullt och kör runt lite, lyssna efter klonkanden från drivknutar.
Om möjligt, lyssna på motorn när bilen är kall, och nystartad, ifall den tickar högt.
Detta brukar vara typiskt på en bil runt 20 000 mil.
Det är faktiskt jättesvårt att upptäcka fel ibland, min bil gick jättebra och verkade helt ok nybytt koppling och packning mellan växellåda, nytrimmad, men efter 300 mil så bara klappade den ihop utan anledning.