3671
Sök

Köpråd Volvo v70 T5/R- vad bör man tänka på osv?

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#21
Christian S skrev:
Ja det kostar endel att byta gasspjället, har för mig jag har hört en summa på 4000-5000:- då det inte är något man kan fixa själv för det nya spjället måste programeras ihop med bilen.
Det är ingen fara att köpa en sån bil för dom allra flesta bör vara bytta vid det här laget, jag hade själv en C70 T5 ´99 förrut och den hade det gamla gasspjället och jag hade inga problem med det under dom åren jag hade den.

Ah, alright så man bör inte vara typ extra försiktig om man köper en från de året eller så då?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 februari 2009
#22
jag har en T5 -97 å den är jag nöjd med!

visst, lite reparationer har man ju fått stå ut med;

Pckboxen som nämndes innan
Spindelleder

Dock så tror jag lådan börjar ge upp nu (AUT och den har varit chippad sedan ny, rullat 23000mil)

roligt dra i dem så fort de e chippade, men man vänjer sig fort... =P


Saaboholic
3 129 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#23
hehe fy för automat det funkar bara på v8 bil wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 079 Inlägg
28 februari 2009
#24
TurbOla skrev:
Syst3m skrev:
Nä, för det finns det inte. V70n T5 är alltid FWD. Troligtvis pga att AWD inte hänger med pga 250 hk.

Då antar jag att R-modellerna är felbyggda?
Alla R modeller med AWD har minst 250hk.
S80 V8 AWD har ju 311hk.



Två stycken V70 T5 AWD bara för att motbevisa dig.
http://www.blocket.se/vi/20083558.htm?ca=23_4_s
http://www.blocket.se/vi/19780726.htm?c … amp;last=1

Lär dig att läsa, tack. Sen är V70 T5 AWD "bara" 225 hk.
Senast redigerat av Syst3m (28 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#25
Syst3m skrev:
Lär dig att läsa, tack. Sen är V70 T5 AWD "bara" 225 hk.

Det är skillnad på V70n och V70N, om du inte misstycker.
Den V70n, eller en V70N, som ett exempel.

Jag vill fortfarande väldigt gärna höra din exceptionella förklaring på varför en T5 inte kan ha AWD p.g.a 250hästkrafter. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

59 Inlägg
28 februari 2009
#26
Styrenheten till Abs´en krånglade på min o en bekants, båda ifrån -98, ska tydligen vara bättre efter -99 ?!? inget jag vet utan bara har hört.


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
28 februari 2009
#27
hedley skrev:
Christian S skrev:
Ja det kostar endel att byta gasspjället, har för mig jag har hört en summa på 4000-5000:- då det inte är något man kan fixa själv för det nya spjället måste programeras ihop med bilen.
Det är ingen fara att köpa en sån bil för dom allra flesta bör vara bytta vid det här laget, jag hade själv en C70 T5 ´99 förrut och den hade det gamla gasspjället och jag hade inga problem med det under dom åren jag hade den.

Ah, alright så man bör inte vara typ extra försiktig om man köper en från de året eller så då?

Min V70AWD -99 gick gasspjället igår till dom sälla jaktmarkerna ! Har gått ca 15000mil nu . Enligt volvo skulle det kosta 5-6000:- att fixa sad

Schipperke rules !

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#28
usch saftig nota det där hmm

Hur kan man enklast kontrollera bilen när man kollar på den så den inte är sönderkörd förutom de uppenbara sakerna som koppling osv?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#29
hedley skrev:
usch saftig nota det där hmm

Hur kan man enklast kontrollera bilen när man kollar på den så den inte är sönderkörd förutom de uppenbara sakerna som koppling osv?

Lyft på oljestickan eller skruva upp oljelocket, och se efter om det ryker från någondera änden.

Gör det det, så är nog vevhusventilationen igentäppt. Bör åtgärdas snarast.
Känn om det skrapar om du växlar snabbt på treans eller tvåans växel.
Då är sync-ringarna dåliga, det går att misshandla i växlarna...

Sväng fullt och kör runt lite, lyssna efter klonkanden från drivknutar.
Om möjligt, lyssna på motorn när bilen är kall, och nystartad, ifall den tickar högt.
Detta brukar vara typiskt på en bil runt 20 000 mil.

Det är faktiskt jättesvårt att upptäcka fel ibland, min bil gick jättebra och verkade helt ok nybytt koppling och packning mellan växellåda, nytrimmad, men efter 300 mil så bara klappade den ihop utan anledning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#30
ah okej, tackar för tipsen iallafall!

Tråkigt att höra om missödet också sad

Är det värt pengaskillnaden mellan 855 och v70 får man mycket mer "bil" eller hur man ska formulera sig om man köper v70 istället för 855?

"Liberty of thought is the life of the soul"

4 822 Inlägg
1 mars 2009
#31
Skiljer väll inte så mycket om man tittar på en 97a med samma motor, likvärdiga miltal osv.
850 och X70 är i princip samma bil, bara det att dom är ändrade på 1800 punkter.
X70 tycker jag känns modernare, kanske inte så mycket på ut sidan men på in sidan då det är en helt annan interiör.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
#32
Det är mer gocart-känsla i 850n om man säger så.
Känns lite mer "oldstyle", mer vägljud, sämre isolerad kupé, man hör motorn tydligt, även om man fortfarande sitter riktigt skönt och så, och kan njuta av motorljudet istället.

V70n har en modernare kupé, lite annan utformning på inredningen och är bekvämare, och mer isolerad.
De där 1800 punkterna som skiljer märker man inte av så mycket i övrigt. smile
Senast redigerat av TurbOla (1 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 878 Inlägg
1 mars 2009
#33
hedley skrev:
ah okej, tackar för tipsen iallafall!

Tråkigt att höra om missödet också sad

Är det värt pengaskillnaden mellan 855 och v70 får man mycket mer "bil" eller hur man ska formulera sig om man köper v70 istället för 855?

Frågar du mig Marcus så tycker jag du ska lägga pengarna på en v70 istället för en 855.
Interiören är snyggare, man sitter goare i stolarna, mer isolerad kupé.

äsch, bara att dra PM om du vill nåt smile


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
3 mars 2009
#34
Angående byte av gasspjäll ! Har bytt idag och det gick på 7158:- på volvo i Sandviken .

Schipperke rules !


Sök