2723
Sök

Svetsa i karossen:måste batteriet kopplas loss?

3 235 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Hej,

jag ska svetsa fast ett fäste i bagagerummet, och undrar om batteiet måste koppplas loss?
Finns det risk att man skadar bilelektroniken om man inte gör det?
Bilen: Mitsubishi Colt 2000, 1.3i.

Larssa91
2 mars 2009
viss risk finns vell. men koppla loss för att vara på den säkra sidan. tar ine många sekunder smile

3 235 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Ok,
jag är rädd för att få problem med bilen efter att den har varit strömlös. Hände samma sak med min brorsans volvo s80, och inte ens på volvo kunde de göra nånting. (det var strul med tomgången,och den dog ibland).

Larssa91
2 mars 2009
engolf skrev:
Ok,
jag är rädd för att få problem med bilen efter att den har varit strömlös. Hände samma sak med min brorsans volvo s80, och inte ens på volvo kunde de göra nånting. (det var strul med tomgången,och den dog ibland).

kör utan att ta av batteriet då. men sätt jordklamman så nära ytan där du ska svetsa som möjligt då ska de inte va några problem. har gjort de på många bilar och de har aldrig hänt något.

Truck förare
273 Inlägg
2 mars 2009
vi kopplar oftast inte loss batteriet när man e så lång ifrån hade vart en annan sak om det hade vart i motor rummet..men coltarna brukar inte ha problem när batteriet har vart bortkopplat..vi jobbar ju me mitsubishi..det som e å tänka på e om man har GDI motorn i sin mitsubishi då skall man helst inte koppla bort för då har man ingen tomgång sen...

3 235 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Tack!

1 800 Inlägg
2 mars 2009
Larzzon nr1 skrev:
jobbar ju me mitsubishi..det som e å tänka på e om man har GDI motorn i sin mitsubishi då skall man helst inte koppla bort för då har man ingen tomgång sen...

Det löser man genom att starta den och hålla den på ca 1000v/m i 10min, den måste alltså ställas in på nytt efter att batteriet varit bortkopplat.

Och ja, man bör koppla loss batteriet vid svetsning i karossen.
Men visst händer det att man slarvar...
Senast redigerat av Hilmer (2 mars 2009)

Följ strömmen..
233 Inlägg
3 mars 2009
Det är inte helt ovanligt att generatorn tar skada om man inte kopplar bort den, något att tänka på.

1 210 Inlägg
3 mars 2009
koppla bort dumt att förstöra elektronik för 1000 lappar för en sån skit sak...

blacken
4 mars 2009
Om du vill vara säker så bör du även koppla loss styrboxen (elektronikboxen).

Mångsysslare
303 Inlägg
4 mars 2009
Lossa jordkabeln på batteriet för att vara på den säkra sidan ,

796 Inlägg
4 mars 2009
Ryck ur hela kaberhärvan.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

3 650 Inlägg
4 mars 2009
Hasselstrom skrev:

ok..

Följ strömmen..
233 Inlägg
4 mars 2009
För att skydda generatorn måste den kopplas bort, det räcker inte med att koppla loss batteriet.

7 100 Inlägg
4 mars 2009
hmm,kanske därför starmotorn på 145:an är lite mongo pga svetsningarna tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Supraman
2 300 Inlägg
4 mars 2009
Sen finns svetsskydd att köpa för att sätta på batteriet för att skydda elektroniken när man av någon anledning inte kan koppla bort den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
4 mars 2009
strömen är lat och går snabbaste vägen, så om du ska svetsa i bak på bilen å du sätter jord kabeln till svetsen nära det du ska svetsa så är det ingen fara.
Jag har svetsat många bilar å aldrig tagit av batteripolen aldrig varit några problem.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

bonntrimmare
655 Inlägg
5 mars 2009
Hasselstrom skrev:

antar att du va extremt ironisk där .... jag skratta som fan  ! big_smile (inte ironisk)

379 Inlägg
5 mars 2009
svar ja du måste koppla bort elen från batteriet!!!

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

1 489 Inlägg
5 mars 2009
Hasselstrom skrev:

Okej, nu har jag gjort det men glömt var kablarna satt... yikes

• Även den starka måste ta i när han skiter

Sök