Är det värt extra jobbet med polish?

Torlejf Bilvårdstönt.
10 januari 2009 · 1 109 Inlägg

Bjork skrev:

Torlejf skrev:

Bjork skrev:
Ett tips:
Använd INTE biltemas vita trissor (som dessutom följer med maskinen) dom är jättemjuka.
Köp med dig ett par hårdare trissor.

Va för cleaner å vax ska du använda?

Det tipset var det en smart kille längre upp som tipsade om... just det ja, det var ju jag. smile

mvh. David.

Ja säger att han inte ska använda dom alls utan att köpa en extra uppsättning gula trissor.
Tkr inte dom vita är bra till ngt tongue

Varför ha hårda trissor till vax för? Totalt meningslöst! Jag har mjukare än Biltemas vita och lägger lackskydd med. Skitbra!

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Bjork OEM <3
10 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Torlejf skrev:

Bjork skrev:

Torlejf skrev:

Det tipset var det en smart kille längre upp som tipsade om... just det ja, det var ju jag. smile

mvh. David.

Ja säger att han inte ska använda dom alls utan att köpa en extra uppsättning gula trissor.
Tkr inte dom vita är bra till ngt tongue

Varför ha hårda trissor till vax för? Totalt meningslöst! Jag har mjukare än Biltemas vita och lägger lackskydd med. Skitbra!

Mvh. David.

Okaj, finns ju fler trissor än biltemas tongue men ja gilla inte dom vita alls, tror mekonomen hade någa turtle vax som va en aning hårdare än dom vita, inte fullt lika hårda som dom gula från biltema.
tänkte en sak...skrev en annan tongue

OEM <3
Torlejf Bilvårdstönt.
10 januari 2009 · 1 109 Inlägg

Bjork skrev:

Torlejf skrev:

Bjork skrev:

Ja säger att han inte ska använda dom alls utan att köpa en extra uppsättning gula trissor.
Tkr inte dom vita är bra till ngt tongue

Varför ha hårda trissor till vax för? Totalt meningslöst! Jag har mjukare än Biltemas vita och lägger lackskydd med. Skitbra!

Mvh. David.

Okaj, finns ju fler trissor än biltemas tongue men ja gilla inte dom vita alls, tror mekonomen hade någa turtle vax som va en aning hårdare än dom vita, inte fullt lika hårda som dom gula från biltema.
tänkte en sak...skrev en annan tongue

Klart det finns fler trissor, jag har nog närmare 100 trissor just nu.
Men när man ändå köper maskinen och dessutom är nybörjare så kan man ju faktiskt använda trissorna man får med till att lägga vaxet med. För dåligt blir det inte. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Bjork OEM <3
10 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Torlejf skrev:

Bjork skrev:

Torlejf skrev:

Varför ha hårda trissor till vax för? Totalt meningslöst! Jag har mjukare än Biltemas vita och lägger lackskydd med. Skitbra!

Mvh. David.

Okaj, finns ju fler trissor än biltemas tongue men ja gilla inte dom vita alls, tror mekonomen hade någa turtle vax som va en aning hårdare än dom vita, inte fullt lika hårda som dom gula från biltema.
tänkte en sak...skrev en annan tongue

Klart det finns fler trissor, jag har nog närmare 100 trissor just nu.
Men när man ändå köper maskinen och dessutom är nybörjare så kan man ju faktiskt använda trissorna man får med till att lägga vaxet med. För dåligt blir det inte. smile

Mvh. David.

Neä de e sant, bara man har tålamod så kan man fixa till lacken ganska bra med denna maskinen.
Har en sj, samt en med enkeltrissa från Jula i samma prisklass, den från Jula klarar inte av minsta lilla belastning (om man nu måste pressa lite lite) den dör av direkt tongue

OEM <3
lindell90
10 januari 2009 · 876 Inlägg

Bjork skrev:
Ett tips:
Använd INTE biltemas vita trissor (som dessutom följer med maskinen) dom är jättemjuka.
Köp med dig ett par hårdare trissor.

Va för cleaner å vax ska du använda?

jag använde biltemas cleaner sist och tyckte det blev helt okey men sen kör jag med Turtle Nano Tach vax.

Haniball_s
10 januari 2009 · 455 Inlägg

märkte ingen skilnad på corollan med polish! iallafall inte så det är värt att lägga ner 2timar till!

>syns man inte finns man inte<
Torlejf Bilvårdstönt.
10 januari 2009 · 1 109 Inlägg

corollaistheshit skrev:
märkte ingen skilnad på corollan med polish! iallafall inte så det är värt att lägga ner 2timar till!

Kasst medel, handhavandefel eller en jävligt bra lack som utgångspunkt.

Att inte märka skillnad efter polering, ja, då är nått knasigt.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
lindell90
10 januari 2009 · 876 Inlägg

det blev inget polerande av bil denna helgen då jag blivit lite sjuk. Men när man ska ta av vax och polish, ska man ta av det för hand eller med maskin?

Rickard-v
10 januari 2009 · 2 665 Inlägg

torka av både polish och vax för hand med några gamla frottehandukar.  eller polerduk(papper)

Håller med om att släng maskinen(tillbaka i garaget) din pappa köpte.

Lackrengörning och polish är nog ganska lika produkter. Läs på burken vad de innehåller.

Kör inte rubbing utan polish som du verkar ha valt. Rubbing är det slipmedel i och kanske man inte ska använda första gången man provkör sin nya polermaskin.

Köp med dig några uppsättningar gula trissor. Det kan gå åt om den inte är polerad på länge.

Senast redigerat av Rickard-v (10 januari 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
lindell90
10 januari 2009 · 876 Inlägg

okey, jag såg när jag hade köpt hem polishen att det stog rengör och polerar.

Han blev lite sne när jag sa att jag skulle köpa en sån. Han tyckte den gamla dög bra smile Ska visa han lite inlägg här så han kan ändra sig smile

Haniball_s
14 januari 2009 · 455 Inlägg

Torlejf skrev:

corollai:stheshit skrev:
märkte ingen skilnad på corollan med polish! iallafall inte så det är värt att lägga ner 2timar till!

Kasst medel, handhavandefel eller en jävligt bra lack som utgångspunkt.

Att inte märka skillnad efter polering, ja, då är nått knasigt.

Mvh. David.

mja jag vet inte sonax polish va det, nja lacken är ju inte dålig och inte eftersatt direkt men är ju inte nylackad direkt! så då är la det fel på mig haha!!!!lol får la prova till våren lite mer då kanske!!

>syns man inte finns man inte<
bombare
19 januari 2009 · 282 Inlägg

Kan garantera att du inte kommer ångra dig om du putsar upp den! Jag gjorde det med gammvolvon som inte hade blevit upputsad sen den åkte ut från fabriken.. Oh jävlar vad blank den blev! Rekomenderar starkt att du gör det!

jocke_gronberg
24 februari 2009 · 4 586 Inlägg

jag kör bara med polish sedan vax eller lackskydd har fungerat fint för mig

Senast redigerat av jorre83 (24 februari 2009)

Jesprut Arbetslös CNC-Operatör
1 mars 2009 · 218 Inlägg

när det ändå snackas lite om polermaskiner så kan jag passa på att fråga. Farsan köpte denna i somras  och jag har använt den en gång och ytan blev kass tyckte jag, är det denna ni menar med som en enkeltrissa och kräver "lite" erfarenhet ? tongue

Det är alltså denna man ska köpa egentligen så blir det idiotsäkert? smile

kolla gärna in min Projekttråd
lindell90
5 mars 2009 · 876 Inlägg

Jesprut skrev:
när det ändå snackas lite om polermaskiner så kan jag passa på att fråga. Farsan köpte denna i somras  och jag har använt den en gång och ytan blev kass tyckte jag, är det denna ni menar med som en enkeltrissa och kräver "lite" erfarenhet ? tongue

Det är alltså denna man ska köpa egentligen så blir det idiotsäkert? smile

japp, det är det smile

jocke_gronberg
5 mars 2009 · 4 586 Inlägg

ett annat tips är att tvätta bort polishen istället för att torka av den bra mycket enklare gärna med varmt vatten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang