4522
Sök

Hur ska jag få bort bilen från mitt namn?

32 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
För länge sen sålde jag en bil till en norsk snubbe. Han skulle bara ha motorn och sen skrota bilen.
Men vägverket vill ha tullpapper osv men jag har inte det, och får inte tag på han som köpte den.
Kan man skrota bilen eller på annat sätt få väck den så att den inte står på mig längre?

Jag har även skickat skriftlig brev till vägverket att jag inte äger bilen längre, vilket enligt de skulle göra att de tog bort bilen från mitt namn, men sen ville de inte ta bort den ändå.
Senast redigerat av bananpiren (6 mars 2009)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
6 mars 2009
Om inte självaste vägverket hjälper dig så kan nog inte någon annan det heller. Det är ju dom som bestämmer.

Men sa dom att bilen försvinner ur registret om du skickade in ett brev och sedan ångrade dom sig?

8 886 Inlägg
6 mars 2009
Knepigt läge, du kan inte skrota bilen utan skrotningsintyg och eftersom du saknar exportpapper på bilen så lär du stå som ägare tills du fixat en exportdeklaration.

Export av bil till land utanför EU
http://www.tullverket.se/sokordao/b/bil … 04614.html
Senast redigerat av Hamilton (6 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 mars 2009
Det är många som säljer sina bilar till Norge och tyvär är det alltid samma problem,
dom skulle lämna papper till tulen i Norge så att tulen skicka tillbaka i Sverige men dom som köper bilar stuntar i det annars dom måste betala skatt i Norge men de vill dom inte.
Som sagt, det är bara VV som kan hjälpa dig.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

3 650 Inlägg
6 mars 2009
bananpiren skrev:
För länge sen sålde jag en bil till en norsk snubbe. Han skulle bara ha motorn och sen skrota bilen.
Men vägverket vill ha tullpapper osv men jag har inte det, och får inte tag på han som köpte den.
Kan man skrota bilen eller på annat sätt få väck den så att den inte står på mig längre?

Jag har även skickat skriftlig brev till vägverket att jag inte äger bilen längre, vilket enligt de skulle göra att de tog bort bilen från mitt namn, men sen ville de inte ta bort den ändå.

Det handlade inte om en ford 302?

32 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
VV sa det ja.
Nej ingen ford.
Men jag kan beställa nytt ägarbevis, kan man inte bara gå till skroten med det och skrota skyltarna typ.
Senast redigerat av bananpiren (6 mars 2009)

BASS GLAD
1 381 Inlägg
6 mars 2009
bananpiren skrev:
VV sa det ja.
Nej ingen ford.
Men jag kan beställa nytt ägarbevis, kan man inte bara gå till skroten med det och skrota skyltarna typ.

så går gör BARA DU HAR MED DEJ REGGSKYLTARNA & RAGGPAPPRET.
SÅ GORDE VI PÅ EN BIL VI BYGGDE FOLKRACE AV smile

kanse inte funkar över allt ...

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

3 059 Inlägg
6 mars 2009
Kan testa att kryssa i "Skrotning utan intyg" på regpappret och skicka in det tillsammans med skyltarna.

358 Inlägg
6 mars 2009
I höstas exporterade jag en bmw till norge, skickade in tullintyg och senaste reg. bevis till vv men bilen finns fortfarande kvar i registret som avregistrerad och jag står som ägare. Vad jag vet så kan man inte göra något åt det.

Sök