a_wingard73 skrev:
Har sedan sensommaren -07 då min bil blev vandaliserad (totalrepad) under en semestervistelse på Gotland, hållt på att renovera, fräscha upp och återställa bilen till ett skick som förhoppningsvis ligger ett bra snäpp över de flesta andra M3 E36ór! Tanken är alltså att få bilen i ett skick så nära det den hade när den lämnade fabriken.. Jag är inte mkt för stora kjolpaket eller liknande, iaf inte på BMW, så något sådant är uteslutet. Små detaljer som gör skillnad utan att de är för utmärkande och att man får tänka till samt kolla lite närmare för att se arbetet som ligger bakom gillar jag däremot.
Hittills har jag hunnit med följande & lite till:
*Demontera allt nödvändigt + lite till inför lackering av hela bilen.
*Lackering (Utfört av Landeryds billackering, mellanslipad mellan klarlackslagerna, 4 lager klarlack)
*Rengöra, rostskyddsbehandla innanför framskärmar samt insida framskärmar
*Montera bakre stötfångare, bagagelucka, vingen, baklampor, PDC-kablage, V-framskärm, bakrutor
*Alla lister nya, bla: runt rutor, tätningslister bagage - huv osv osv.
*Monterat Eisenmann "race" Rostfritt avgassystem från kat
*Påbörjat rengöring av innerskärmar samt underrede
*MM, MM
Eftersom det inte enbart är på ytan bilen skall bli som ny läggs minst lika mkt arbete på det som är dolt. Alla demonterade skruv, bult, muttrar, clips mm ersätts med nytt. Underredet ska rengöras från så mkt skit mm som möjligt utan att skruva ner bilen i molekyler... Gammal rostskyddsmassa ersätts med ny, plåtdetaljer blästras och lackeras. Det är omöjligt att sitta här och rada upp allt jag tänkt göra punkt för punkt då det för var del man tar bort tillkommer något extra man anser sig kunna förbättra eller ersätta..
Det känns att man har kommit en bra bit på vägen men det återstår mkt jobb, delar och annat nödvändigt innan resultatet jag eftersträvar är nåt.Tid & de ekonomiska är några faktorer som gör att det tar tid då jag på min vanliga lön för köpa delar, verktyg och annat efter hand. Det är också det som gör de hela extra kul, att kunna åstakomma något på egen hand utan att vara de minsta beroende av andra!
Ja nu har jag väl fått med de mest intressanta och jag kommer självklart uppdatera efter hand något händer!
http://www.garaget.org/gallery/archive/16653/281304_ruilaa.jpgEn bild tagen under nedplockningen inför lack - 07