2994
Sök

Renovering av M3àn.

Ingenjör & Extremsportare
140 Inlägg
9 april 2008
gött, ser arg ut smile (det är positivt alltså ^^)

Fartblind extremsportare.

Pedant med passion för bankörning
113 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
Haha tack! Nja jag tycker nästan den ser lite snäll och beskedlig ut mot vad den skall smile

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!

Galen
849 Inlägg
9 april 2008
så jävla avis på dig wink

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

113 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
Håller nu på att slipa karosslisterna för att sedan lacka dem. Stod i valet och kvalet vilken kulör, men de blir svart. Tror de blir för mkt lila om man lackar i samma färg som bilen så det passar nog bra med något som bryter av lite.
Om inte annat så går de ju att göra om utifall man inte blir nöjd!

113 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Nu va det allt ett bra tag sedan man skrev nåt här...!!

Har hänt litegrann iaf. Bilens utsida är helt klar förutom diffusorn bak.
Listerna är lackerade och monterade, huvlåsen monterade och injusterade, Lackerat den lilla originalläppen under frontspoilern i samma kulör som listerna och monterat den och GT-läppen, monterat dörrsidorna, satt när vid dimljusuttagen, monterat främre emblem, mm, mm..

Har tagit onödigt lång tid kanske, men jag har inte alltid haft sugen till att meka bil på helgerna och pengarna rusar iväg på annat. Nu ska undersidan få sitt är det tänkt. Påbörjade ju med att rengöra hjulhusen och ytorna mellan tröskellåda och kardantunneln, men la det åt sidan för att fortsätta med karossen. Bör även få mina nya 19" i veckan vilket blir spännande hur de blir.

Slänger upp ett par bilder för de intresserade!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16653/327186_vcwoi0.jpg
Som innan fast som nytt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16653/327188_72hlxk.jpg
Satte nät för dimljusuttagen. Ska senare göra nån kylkanal från de ena upp till insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16653/327191_g6wv14.jpg
Nya dropplister samt rutlister.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16653/327195_9dldqw.jpg
Alla demonterade skruvar, muttrar, clips osv har ersatts med nytt.

113 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Nu har de nya hjulen kommit på med. Jag blev helnöjd!! Kika gärna in och kolla...
Va orolig över att de skulle ta i skärmkanter osv, men de ser lugnt ut nu när de är monterat. Lite mer plats än förväntat tack vare skärmvalsningen.

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
11 maj 2008
Underbart läcker smile Vad är det för färg? (ser lite ut som min)

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

260 Inlägg
11 maj 2008
fan vad snyggt, och en m3a ska vara så orginal som möjligt, inga feta kjolar eller så smile

113 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Tusen tack! Nej jag gillar inte vulgär styling.. Lagom är bäst. Föredrar smådetaljer osv där man får tänka en gång extra för att komma på vad skillnaden är! Dessutom lägger jag hellre pengar på att hålla bilen i toppskick istället för att kanske kompromissa och köpa nån billigare reservdel för att samtidigt kunna ha råd med dedär feta kjolpaketet.. Som nytt och snyggt ska de va smile

4 586 Inlägg
11 maj 2008
a_wingard73 skrev:
Har sedan sensommaren -07 då min bil blev vandaliserad (totalrepad) under en semestervistelse på Gotland, hållt på att renovera, fräscha upp och återställa bilen till ett skick som förhoppningsvis ligger ett bra snäpp över de flesta andra M3 E36ór! Tanken är alltså att få bilen i ett skick så nära det den hade när den lämnade fabriken.. Jag är inte mkt för stora kjolpaket eller liknande, iaf inte på BMW, så något sådant är uteslutet. Små detaljer som gör skillnad utan att de är för utmärkande och att man får tänka till samt kolla lite närmare för att se arbetet som ligger bakom gillar jag däremot.

Hittills har jag hunnit med följande & lite till:

*Demontera allt nödvändigt + lite till inför lackering av hela bilen.
*Lackering (Utfört av Landeryds billackering, mellanslipad mellan klarlackslagerna, 4 lager klarlack)
*Rengöra, rostskyddsbehandla innanför framskärmar samt insida framskärmar
*Montera bakre stötfångare, bagagelucka, vingen, baklampor, PDC-kablage, V-framskärm, bakrutor
*Alla lister nya, bla: runt rutor, tätningslister bagage - huv osv osv.
*Monterat Eisenmann "race" Rostfritt avgassystem från kat
*Påbörjat rengöring av innerskärmar samt underrede
*MM, MM

Eftersom det inte enbart är på ytan bilen skall bli som ny läggs minst lika mkt arbete på det som är dolt. Alla demonterade skruv, bult, muttrar, clips mm ersätts med nytt. Underredet ska rengöras från så mkt skit mm som möjligt utan att skruva ner bilen i molekyler... Gammal rostskyddsmassa ersätts med ny, plåtdetaljer blästras och lackeras. Det är omöjligt att sitta här och rada upp allt jag tänkt göra punkt för punkt då det för var del man tar bort tillkommer något extra man anser sig kunna förbättra eller ersätta..

Det känns att man har kommit en bra bit på vägen men det återstår mkt jobb, delar och annat nödvändigt innan resultatet jag eftersträvar är nåt.Tid & de ekonomiska är några faktorer som gör att det tar tid då jag på min vanliga lön för köpa delar, verktyg och annat efter hand. Det är också det som gör de hela extra kul, att kunna åstakomma något på egen hand utan att vara de minsta beroende av andra!

Ja nu har jag väl fått med de mest intressanta och jag kommer självklart uppdatera efter hand något händer!

http://www.garaget.org/gallery/archive/16653/281304_ruilaa.jpg
En bild tagen under nedplockningen inför lack - 07

det där insuget måste bara låta för gott. synd att folk inte kan hålla tassarna borta

113 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Jo de låter fint får jag hålla med om..smile

Ja det är tröttsamt med personer som inte kan skilja på mitt & ditt! Men de är väl så att har man något som är finare än nån annans så kan man kanske inte räkna med att få ha det ifred.. hmm

113 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
Då va de åter dags för projektet att ta ett steg närmare målet nu när ännu en vinter är på ingång. Bilen har vart avställd sen X-antal veckor tillbaka. Det första jag tänkt göra är en översyn av bromsarna bak. Se över oken osv.. Lite ny färg på oken hade jag också tänkt. Denna gång med lite mer arbete bakom... Oken är ju s.k glidok där jag ränkt lacka gliddelen i nån kulör och själva kolvdelen i någon annan. Det är även inristat M-logon i dem så de har jag tänkt försöka fylla i med den ljusblå, mörkblå och röda som Ex bakluckeemblemet har.  Lite småsaker i interiören är väl också tänkt att piffas upp lite. Bla aluringar runt mätartavlorna och ev nya kolfiberpaneler istället för träet som sitter där nu.

Rekondchef
265 Inlägg
7 mars 2009
En av mina favoritbilar som ja oxå följt på autopower! smile Mkt tid o omsorg nerlagt på bilen gillar vi! Nån uppdatering på projektet o bilder kanske så man själv får lite inspiration till sitt projekt?! smile Fälgarna e grymt snygga o hade som sagt beställt såna till min förra 328 men hann sälja bilen innan ja fick fälgarna..

Sök