2913
Sök

Fråga ang bilprovningen.

mulle mek
679 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#1
hej, jag köpte en bil som vart inne på besiktning och det står att den underkänts vid kontrollbesiktning
med följande fel. däck ett st, mönsterdjup för litet, avgassystem, läckage.


men det jag undrar  är ifall den klarat besiktningen lr inte :S

på besiktnings resultatet står det :
Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.
Ägaren är ansvarig att felen åtgärdas snarast.
Fordonet behover inte återkomma till en ny besiktning.


låter ju skumt står att den underkänts sen längre ner att den inte behöver besiktas igen :S

snabba svar tack

Gasar tills det Rasar !!!

1 853 Inlägg
7 mars 2009
#2
har du fått bra att veta på någon av dessa ?

om inte så är det nog ombesiktning som gäller angående däck mönster djup vet jag inte om du får ombesiktning på, men på ett läckande avgas borde du nästan fått det på...

lägg upp en bild på protokollet om du har möjlighet känns skumt alltså...

/mvh soyd

12 086 Inlägg
7 mars 2009
#3
"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.
Ägaren är ansvarig att felen åtgärdas snarast.
Fordonet behover inte återkomma till en ny besiktning."

Står det på samma papper som det övre så behöver du inte besikta igen, nej.
De måste dock åtgärdas snarast (lr innan nästa besiktning wink )
Bilen har fortf underkänts, men med 2st 1or, dvs att du inte behöver visa upp reparationen igen.

Men jag tycker att mönsterdjup bör va en 2a på men vad vet jag tongue
Senast redigerat av JapMax (7 mars 2009)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 mars 2009
#4
r3zz1 skrev:
Ägaren är ansvarig att felen åtgärdas snarast.
Fordonet behover inte återkomma till en ny besiktning.
dvs blir du stoppad finns risken att dom kollar om du åtgärdat felen annars blir det böter/ombesikting...


Driver
2 111 Inlägg
7 mars 2009
#5
Fordonet behover inte återkomma till en ny besiktning.
smile

Tuta o kör! (Fixa felen också wink )

Låter skumt att den "gick igenom" med avgasläckage dock. Då kan dom inte testa lambda osv...
Är då min erfarenhet av sbp.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 mars 2009
#6
Inget fel är godkänd typ blank.
Du har fått unerkänd på grund av olika fel som dom skrev men inte fått 2or det är förmodligen därför du inte behöver återköra till bilprovningen men ändå bör åtjärda det dom skrev.
Jag tror att om du inte åtjärda det och hamnar på en flygande besiktning då kan du får lite problem.
Senast redigerat av alain (7 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 198 Inlägg
7 mars 2009
#7
Bilen behöver inte ombes, men felen skall åtgärdas snarast.

519 Inlägg
7 mars 2009
#8
Janken skrev:
Fordonet behover inte återkomma till en ny besiktning.
smile

Tuta o kör! (Fixa felen också wink )

Låter skumt att den "gick igenom" med avgasläckage dock. Då kan dom inte testa lambda osv...
Är då min erfarenhet av sbp.

MVH Janken
Kan ju vara en gammal bil eller lättlastbilsreggade...

mulle mek
679 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#9
här så står det tongue låter ju märkligt när det stå underkänts men  endå inte  behöver besiktas om tongue

här är bilder iaf :

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/26480000-26489999/640x480/26483957.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/26480000-26489999/640x480/26483958.jpg

Gasar tills det Rasar !!!

56 Inlägg
7 mars 2009
#10
Du är skyldig som ägare till fordonet att fixa felen snarast. felen är av den karaktär enkla att laga själv.
Skulle felen mot förmodan vara kvar vid antingen en flygande besiktning eller nästa kontrollbesiktning blir det automatiskt en ombesiktning.
Avgasläckage behöver inte leda till ombesiktning (kan vara läckage i en skarv tex)
Mer än ett slitet däck leder till ombesiktning.
Bilprovningen säger 1.6 mm mönster oavsett sommar eller vinter.
Polisen säger 1.6 mm sommar och 3 mm vinter!

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

mulle mek
679 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#11
däck har jag fixat men sommar däck ska inte köra med bilen  än , om 2 månader så ett fel är åtgärdat sen
avgasläckaget ska jag kolla vart det läcker . så det är inga större bekymmer tongue går snabbt att fixa. tack ska ni alla ha wink

Gasar tills det Rasar !!!

Golfare
164 Inlägg
7 mars 2009
#12
1:orna finns inte längre, däremot så har du fått 2st 2:or som ligger under ägaransvar som folk tidigare sagt.
Vid en flygande besiktning alt nästa gång du besiktigar måste dessa vara åtgärdade, annars åker du på ombesiktning.

mulle mek
679 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#13
Karl_Kravall skrev:
1:orna finns inte längre, däremot så har du fått 2st 2:or som ligger under ägaransvar som folk tidigare sagt.
Vid en flygande besiktning alt nästa gång du besiktigar måste dessa vara åtgärdade, annars åker du på ombesiktning.
okej då vet jag,  bilen är avställd nu så jag ska fixa det innan den ställs på igen wink

Gasar tills det Rasar !!!

Wankel
1 080 Inlägg
7 mars 2009
#14
JapMax skrev:
Men jag tycker att mönsterdjup bör va en 2a på men vad vet jag tongue
besiktade en gång med blankslitna däck, förväntade mig en 2a på det men skulle fått körförbud annars så tänkte fixa dom så fort som möjligt efteråt, men han sa bara att dom inte ger 2or för sånt, men påpekade att jag får problem om polisen ser det...

MDS Västerås

mulle mek
679 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#15
StiFf skrev:
JapMax skrev:
Men jag tycker att mönsterdjup bör va en 2a på men vad vet jag tongue
besiktade en gång med blankslitna däck, förväntade mig en 2a på det men skulle fått körförbud annars så tänkte fixa dom så fort som möjligt efteråt, men han sa bara att dom inte ger 2or för sånt, men påpekade att jag får problem om polisen ser det...
jaa det klart du får böter utav poliserna tongue

Gasar tills det Rasar !!!

Driver
2 111 Inlägg
7 mars 2009
#16
mtudiesel skrev:
Janken skrev:
Fordonet behover inte återkomma till en ny besiktning.
smile

Tuta o kör! (Fixa felen också wink )

Låter skumt att den "gick igenom" med avgasläckage dock. Då kan dom inte testa lambda osv...
Är då min erfarenhet av sbp.

MVH Janken
Kan ju vara en gammal bil eller lättlastbilsreggade...
Sant.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Wankel
1 080 Inlägg
8 mars 2009
#17
r3zz1 skrev:
StiFf skrev:
JapMax skrev:
Men jag tycker att mönsterdjup bör va en 2a på men vad vet jag tongue
besiktade en gång med blankslitna däck, förväntade mig en 2a på det men skulle fått körförbud annars så tänkte fixa dom så fort som möjligt efteråt, men han sa bara att dom inte ger 2or för sånt, men påpekade att jag får problem om polisen ser det...
jaa det klart du får böter utav poliserna tongue
ja men poängen var att enligt honom så får man inte nerslag på besiktning för däcken tongue

MDS Västerås


Sök