3004
Sök

Jag är ägare och någon annan kör bilen och åker dit, Vad?

4 001 Inlägg
9 mars 2009
Finns ca 18000 trådar här på g.org om detta och där finns hänsvisningar till både lagtexter & vv!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80769/large/491616_conwez.jpg

http://www.vv.se/templates/page3____124 … 3%A4llning

som många sagt innan, lyssna inte på din morbrors halvsysters kusins kompis storebrorsa!!!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

284 Inlägg
9 mars 2009
Du kanske iof inte undrade om fartkameragrejen såg jag sen? tongue Ajja, men jag är lika säker på det andra med iaf, jag fick böter för dåliga däck och felaktig belysning när jag körde en kompis bil, och då var han ändå med i bilen.. Höll även på att få böter för att jag körde avställt här för några veckor sedan (hade precis köpt bilen och ställde på den via ägarbytet men gamla ägaren segade med att skicka in papper, sååå) ajja, jag slapp det iaf då jag verkade "trovärdig" smile

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

1 758 Inlägg
9 mars 2009
Fel på bilen som du som ägare är medveten om måste du meddela till den som lånar den. Ägaransvar på sånna grejer. T.ex. om ett bromsljus är trasigt så ska du upplysa den som eventuellt lånar bilen om detta.
I övrigt är det så att allt som är olagligt och kan innebära böter eller fängelsestraff är förarens ansvar. Så om du lånar ut bilen till någon som t.ex. kör rattfull eller dundrar in i en busshållplats full med småbarn så är det förarens ansvar.
Att parkera fel är inte olagligt och inte straffbart med böter eller fängelse - där är det bilens ägare som är ansvarig för att betala.

284 Inlägg
9 mars 2009
schnauz skrev:
Fel på bilen som du som ägare är medveten om måste du meddela till den som lånar den. Ägaransvar på sånna grejer. T.ex. om ett bromsljus är trasigt så ska du upplysa den som eventuellt lånar bilen om detta.
I övrigt är det så att allt som är olagligt och kan innebära böter eller fängelsestraff är förarens ansvar. Så om du lånar ut bilen till någon som t.ex. kör rattfull eller dundrar in i en busshållplats full med småbarn så är det förarens ansvar.
Att parkera fel är inte olagligt och inte straffbart med böter eller fängelse - där är det bilens ägare som är ansvarig för att betala.

Men sluta gissa.. Det är föraransvar på allt som har med bilen att göra..

Edit: ...också...
Senast redigerat av my740is-fantastic (9 mars 2009)

/Anna

1 758 Inlägg
9 mars 2009
my740is-fantastic skrev:
schnauz skrev:

Nej. Det är ägaren som är ansvarig för själva bilen, t.ex. att den är i trafiksäkert skick.

284 Inlägg
9 mars 2009
schnauz skrev:
my740is-fantastic skrev:
schnauz skrev:

Nej. Det är ägaren som är ansvarig för själva bilen, t.ex. att den är i trafiksäkert skick.

Men seriöst, lägg av.. Nej det är det inte! Herregud vad less jag blir på Gorgare... roll
Kollar du upp i tråden så ser du i ett av mina tidigare inlägg att jag fick böter när jag körde en kompis bil pga. bland annat dåliga däck? Skriv om sånt du vet istället.

/Anna

97 Inlägg
9 mars 2009
Allt beror ju på vad de e för sitvationen.
Föraren ska se till att den är säker att fram föra tex däckmönstret och sånt.

8 883 Inlägg
9 mars 2009
Enda senariot som du som ägare kan råka illa ut om du lånar ut bilen, är att du kan bli utan eller nedsatt ersättning vid en olycka.
Om föraren tex kör ratfull så får man 0:- i ersättning för skador på bilen, det här gäller dom flesta FB.

Eller om man på annat sätt inte varit "Aktsam" som det så fint heter.
I övriga fall så är det föraren som får stå för böter, undantag är P-böter.

Fotograf på tierpidag.se

284 Inlägg
9 mars 2009
Hamilton skrev:
Enda senariot som du som ägare kan råka illa ut om du lånar ut bilen, är att du kan bli utan eller nedsatt ersättning vid en olycka.
Om föraren tex kör ratfull så får man 0:- i ersättning för skador på bilen, det här gäller dom flesta FB.

wohoo! smile

/Anna

KHRacing
9 mars 2009
Hamilton skrev:
smileOm föraren tex kör ratfull så får man 0:- i ersättning för skador på bilen, det här gäller dom flesta FB.

Stämmer inte - trafikförsäkringn gäller alltid, om än med ev. förhöjd självrisk.

Lastbilschaufför
19 Inlägg
9 mars 2009
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:
smileOm föraren tex kör ratfull så får man 0:- i ersättning för skador på bilen, det här gäller dom flesta FB.

Stämmer inte - trafikförsäkringn gäller alltid, om än med ev. förhöjd självrisk.

Minns jag inte helt fel gäller även helförsäkringen om det är någon annan än ägaren som kör rattfull, med visst avdrag så klart.....rätta mig om jag har fel

Sök