3279
Sök

Bygga om till 5 bult 5/120 på E30:n

235 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Jag tänker bygga om till 5 bult på min E30 istället för 4 bult.

Jag har tittat lite runt hos ppf, autopower hemsidor och hittade lite om att bygga om till 5 bult...

Så här har jag tänkt mig?:

fjäderben från E36 325 inkl bromsok och skivor. Byta övre fjäderbenslagringen till orginal E30 för att få det att passa i tornen. Montera på benen på orginal länkarmar, även modda bakre länkarmsbussningar för att få hjulet centrerat i hjulhus.

Sen har jag hört att bak var det lättare! Köpa länkarmar från en E36 compact som passar rakt av.

Funkar det? hmm

Bmw, när du älskar att köra!

Teknik Informatör
371 Inlägg
10 mars 2009
låter som ett fungerande recept...men är det inte lätt att hitta fjäderben från en M3 E30? så hade det ju varit smidigt...dem har ju 5 bult original smile

BMW E3 it takes one to catch one :)

96 Inlägg
10 mars 2009
Mrfleur skrev:
Jag tänker bygga om till 5 bult på min E30 istället för 4 bult.

Jag har tittat lite runt hos ppf, autopower hemsidor och hittade lite om att bygga om till 5 bult...

Så här har jag tänkt mig?:

fjäderben från E36 325 inkl bromsok och skivor. Byta övre fjäderbenslagringen till orginal E30 för att få det att passa i tornen. Montera på benen på orginal länkarmar, även modda bakre länkarmsbussningar för att få hjulet centrerat i hjulhus.

Sen har jag hört att bak var det lättare! Köpa länkarmar från en E36 compact som passar rakt av.

Funkar det? hmm

Det stämmer på dom flesta punkter.
Det du gör istället för att modda bakre fästet på länkarmen, är att du tar länkarmen från en M3 E36 3,2.
Den har nämligen en annorlunda vinkel om man jämför mot alla andra E36 och det medför att du får hjulet exakt som du vill ha hjulet i hjulhuset. Alla infästningar är samma som E30.

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 mars 2009
Det allra lättaste är väl annars m3 e30 nav bak och e36 nav fram (kräver att man svarvar till en hylsa dock)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

235 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
DrKamikaze skrev:
Det allra lättaste är väl annars m3 e30 nav bak och e36 nav fram (kräver att man svarvar till en hylsa dock)

Den där låter lättast... Har du gjort en liknande?  Blir det inte problem med handbroms då?

Tycker m3 har 18 cm, de flesta vanliga e30:n har 16 cm? Alltså innerdiametern på skivan där backarna?

Bmw, när du älskar att köra!

Sök