Vattenkylning på turbo?

Robinho7
9 mars 2009 · 44 Inlägg

tjennatjenna behöver lite hjälp här nu. det är så att jag håller på o byter turbo på min 240 det sitter en b230et motor i nu och jag hade en tb0 363 turbo i den förut vattenkyld, men nu är det så att jag ska sätta i en annan turbo 13c turbo. och det är så om jag behöver ha vattenkylning på den turbon i en ET motor eller om det inte behövs, har läst lite att man inte behöver vattenkylning på turbon,, hoppas på svar! MWH Robin

Marlboroman
9 mars 2009 · 8 234 Inlägg

En 13C är vattenkyld, det går ju förvisso att bara köra olja till den. Vattenkylning är ju helt klart att föredra om det finns möjlighet till det. Men det är klart, ska man bara besikta och inte använda den nå länge så spelar det ju ingen större roll.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Burnout__
10 mars 2009 · 9 Inlägg

Marlboroman skrev:
En 13C är vattenkyld, det går ju förvisso att bara köra olja till den. Vattenkylning är ju helt klart att föredra om det finns möjlighet till det. Men det är klart, ska man bara besikta och inte använda den nå länge så spelar det ju ingen större roll.

Blandar mig in lite här,  om man skulle göra tvärtom, köra med en TB 03 turbo som är enbart olje, på en FT motor som normalt har vattenkyld, hur gör man då med vattenanslutningarna på lättaste sätt?

mvh

KHRacing
10 mars 2009 ·

plugga slangarna bara eller ev: sätt ihop dem

torpis Forummoderator
10 mars 2009 · 10 576 Inlägg

Sen måste vi även tänka på att...    en turbo avsedd för vattenkylning är inte byggd för att gå utan kylvatten, utrymmet runt lagerhuset är ihåligt och isolerar snarare än att kyla.

En bil avsedd för en vattenkyld turbo där man monterar en turbo utan vattenkylning kommer få en betydligt högre oljetemp iom turbon ny kyls med olja istället för vatten.

som exempel kan vi ta Volvo S40 T4, dem som väljer ett 400hk koncept med vattenkyld turbo har aldrig problem med oljetempen medans dem som väljer bort vattenkylning av turbon får skenande oljetemp.

och ja S40 T4 har oljekylare, den är bara inte dimensionerad för en turbo utan vattenkylning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TurbOla Reservdansk
10 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Dom mitsu-aggregaten är ju både vatten och oljekylda.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Robinho7
10 mars 2009 · 44 Inlägg

TurbOla skrev:
Dom mitsu-aggregaten är ju både vatten och oljekylda.

okey men går det att köra utan vattenkyld då? smile

tecman
10 mars 2009 · 1 741 Inlägg

Robinho7 skrev:

TurbOla skrev:
Dom mitsu-aggregaten är ju både vatten och oljekylda.

okey men går det att köra utan vattenkyld då? smile

Det har vi redan kommit fram till... ja det går men det är inte rätt eller bra...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
MattiasH
10 mars 2009 · 1 291 Inlägg

Missade du torpis inlägg just ovanför roll
Tyckte iaf han förklarade det rätt bra..

Burnout__
11 mars 2009 · 9 Inlägg

Robinho7 skrev:

TurbOla skrev:
Dom mitsu-aggregaten är ju både vatten och oljekylda.

okey men går det att köra utan vattenkyld då? smile

Om man säger så här då, han vill köra med ett 13c med vattenkylning, på sin ET motor som egentligen inte har vattenkylt agg orginal, rör och sådant är ju inte så svårt att fixa fram och få det att passa, men är det någon som vet hur det är med anslutningar för kylvatten till turbon i ET blocken?

Finns det anslutningar då det egentligen inte är vattekyld turbo orginal som sagt? Om inte, hur gör man det lättast? Eller finns det inget lätt sätt utan att man får köpa ett utan vattenkylning som det är orginal??

Moon_Walk
12 mars 2009 · 49 Inlägg

Burnout__ skrev:

Robinho7 skrev:

TurbOla skrev:
Dom mitsu-aggregaten är ju både vatten och oljekylda.

okey men går det att köra utan vattenkyld då? smile

Om man säger så här då, han vill köra med ett 13c med vattenkylning, på sin ET motor som egentligen inte har vattenkylt agg orginal, rör och sådant är ju inte så svårt att fixa fram och få det att passa, men är det någon som vet hur det är med anslutningar för kylvatten till turbon i ET blocken?

Finns det anslutningar då det egentligen inte är vattekyld turbo orginal som sagt? Om inte, hur gör man det lättast? Eller finns det inget lätt sätt utan att man får köpa ett utan vattenkylning som det är orginal??

gjorde liknande för en kompis för inte så länge sen


vattenkylningen går in i undre kylarslangen och slangen som går till expansionskärlet.

så räcker att koppla in sig på dom

/mvh micke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang