2436
Sök

Livet på vägen en livsstil

Åkeri ägare
226 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Hej Jobbat som yrkesförare sedan 1990 för mig är det inte bara ett jobb det är en livsstil. Hur känner ni är det bara ett jobb? Nu menar jag inte bara lastbilsförare utan killar/tjejer i yrkesmässigtrfik

https://www1.garaget.org/gallery/archive/22432/592663_axk10t.jpg

Här är två nya Scania R480 XPI Motor Utan tramset med AD-blue viklet aldrig funkat riktit bra ha rätt stora förhoppningar runt denna motorn. Vad fan är AD-blue undrar säkert många jo kort kan man säga att det sitter en tank till brevid dieslen där man fyller på en typ av Etanol blandning lite kort fattat som blandas med dieslen för att minska utsläppen men det är både dyrt och funkar i bland men en massa krabb och besvär.
Senast redigerat av cool blue (13 mars 2009)

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby

Åkeri ägare
226 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Båda byggs i Falkenberg på Interconsult

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby

36 Inlägg
13 mars 2009
ad-blue kör vi i våra nyaste bussar, är väl till största delen urin i det 30% om jag minns rätt?sprutas in i avgasröret innan katten, ska förhindra kristalliseringar i katalysatorn och hjälpa till att rena avgaserna.
Senast redigerat av merten (13 mars 2009)

Åkeri ägare
226 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
merten skrev:
ad-blue kör vi i våra nyaste bussar, är väl till största delen urin i det 30% om jag minns rätt?sprutas in i avgasröret innan katten, ska förhindra kristalliseringar i katalysatorn och hjälpa till att rena avgaserna.

Sant och problemet med detta är att katalysatorn inte klara av detta vilket i sin tur innerbär att dom få byta den till en nett summa av 60000 för katten och ljud dämpare kul och detta på bilar som inte är två år än hur blir det när dom blir fyra hmm våga knappt tänka tanken

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2009
att köra lastbil är drömjobbet big_smile dock har jag inget kort ännu men letar kurser smile

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
13 mars 2009
cool blue skrev:
merten skrev:

Sant och problemet med detta är att katalysatorn inte klara av detta vilket i sin tur innerbär att dom få byta den till en nett summa av 60000 för katten och ljud dämpare kul och detta på bilar som inte är två år än hur blir det när dom blir fyra hmm våga knappt tänka tanken

En sån katalysator har jag bytt på en buss som stog ovanför en smörjgrop. Jag har aldrig vatt så rädd att tappa en ljuddämpare som jag var då.
Senast redigerat av Pierre_r (13 mars 2009)

36 Inlägg
13 mars 2009
cool blue skrev:
merten skrev:

Ja det har inte varit någon hit hos oss häller smile tror snart dem fyller halvåret bara och redan börjat krångla, inte säker vi har ju fortfarande garanti på dem så Volvo får meka skiten än så länge. Tror knappast dem kommer hålla lika länge som våra Scania h18 som snart vart med i 15år big_smile

-utan 940
1 728 Inlägg
13 mars 2009
Jag kör långtradare i fjärrtrafik och för mig är det bara ett jobb.

4 005 Inlägg
13 mars 2009
cool blue skrev:
Vad fan är AD-blue undrar säkert många jo kort kan man säga att det sitter en tank till brevid dieslen där man fyller på en typ av Etanol blandning lite kort fattat som blandas med dieslen för att minska utsläppen men det är både dyrt och funkar i bland men en massa krabb och besvär.

ADBlue är en blandning av många ämnen, men det är mest ämnet UREA som även finns i urin, men i adblue så är den syntetiskt framställd.
http://www.din70070.com/

Jag fick det på händerna först och trodde det var urin smile
Är nästintill luktfritt dock.

De distributionsbilar jag körde var bland annat Mercedes Actros, de fungerade toppen med adblue, fick fylla på en gång i veckan ungefär på ~600mil.
Dock så hade en hel serie sidopåkörningskyddet felmonterat, så munstycket från tanken gick inte in, så jag fick köpa 4 st 25liters dunkar löst och fylla på manuellt. Tog typ 30 min/dag heh...

Köra lastbil/buss är väldigt roligt och utmanande, men att göra det varje dag livet ut vet jag inte...

-utan 940
1 728 Inlägg
13 mars 2009
Det går väl lika bra att fylla vatten i adblue-tanken?

4 005 Inlägg
13 mars 2009
Andreas 940 skrev:
Det går väl lika bra att fylla vatten i adblue-tanken?

Det har jag ingen aning om, däremot får man ALDRIG köra adbluetanken tom - då går saker sönder skrek mercedesverkstadskillen på mig.

-utan 940
1 728 Inlägg
13 mars 2009
linuslinje skrev:
Det har jag ingen aning om, däremot får man ALDRIG köra adbluetanken tom - då går saker sönder skrek mercedesverkstadskillen på mig.

Ok, att något skulle gå sönder för att man kör slut på adblue har jag aldrig hört, däremot så ställer motorn ner sig till runt 200hk om man gör det. Jag kommer inte ihåg var jag hörde om att köra med vatten istället, vi har bara en adblue-bil (Scania) på jobbet och den slipper jag köra som tur är.

Nu har det blivit lite off topic tror jag. neutral

Sök