Hej
För nästan ett år sedan köpte jag bilen i Stockholm och skulle köra hem den till Västerås (ca. 10 mil resa). Bensinmätaren visade runt 30 liter när jag startade och när jag kom till Enköping (7 mil avklarat) så dog bilen och mätaren visade 20 liter. Jag trodde bilen hade fått något mer seriöst haveri så jag bogserade hem den sista 3 milen. Nästa dag så försökte jag få igång bilen utan resultat. Till slut testa jag med startgas och då gick den igång så länge man sprayade. Åkte till macken och hämta 20 liter bensin och hällde i BMW:n då gick den igång. Alltså var det soppatorsk som fått bilen att stanna vid Enköping.
Men nu när jag skulle köra bilen så började det baktända i insuget. Jag visste sen tidigare att bilen hade för högt bränsletryck så jag tänkte att det hade något med det att göra.
Bytte ut BTRen mot en justerbar och ställde in den till 2,5 bar. Nu gick bilen som vanligt på tomgången men så fort man gasade så small det i insuget. Mixtrade lite med bränsletrycket och märkte att den gick bättre (färre smällar) när trycket var högre. Bilen går knappt att rulla iväg med vid 2,5 bars tryck och vid 4 kan man gasa max 30% utan att det smäller. Varje gång det smäller så rycker det till rätt så bra också. Det är alltså inga roliga smällar
Efter att jag hade haft bilen i någon vecka så gick en vipparm och topplockspackningen i princip samma sekund. Jippi! Plockade av toppen och bestämde mig för att köpa en bättre begagnad eftersom kammen var rätt sliten. Sagt och gjort. Nu nästan ett år senare så är skiten ihopmonterad igen med "nya" toppen.
Bilen går riktigt bra på tomgången men så fort man vill gasa så blir det ett helvete. Förstår att man inte ska köra bilen när den går som den gör men... Varje gång det smäller till så hör man att LMM slår igen. På friläge går det att varva ur bilen så länge man har över 4 bars bränsletryck.
*Har testat och koppla ur LMM men då går den ännu sämre så den borde inte vara felet tycker jag.
*Har mätt motståndet på tändkablar och det låg på mellan 5,6 och 6,7 kohm på samtliga.
*Både rotor och fördelarlock är bytta
*Kammen står rätt! Har dubbelkollat
*Har testat att köra på etanol med samma resultat (med 30% högre bränsletryck)
*Bränslefiltret är bytt
*Pumpen levererar max runt 7-8 bar tror jag. Borde inte vara något fel på den.
*Bränsletrycket är kollat med 2 olika mätare för säkerhets skull.
*Har gnista på alla stiften och dom är nybytta
Motorinfo:
m106 på 3,4l (typ m30 fast lite andra grejer på)
Original bränsletryck: 2,5 bar
Original chip
Har börjat få slut på idéer om vad det kan vara för fel...
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig tro?
MVH Simon
För nästan ett år sedan köpte jag bilen i Stockholm och skulle köra hem den till Västerås (ca. 10 mil resa). Bensinmätaren visade runt 30 liter när jag startade och när jag kom till Enköping (7 mil avklarat) så dog bilen och mätaren visade 20 liter. Jag trodde bilen hade fått något mer seriöst haveri så jag bogserade hem den sista 3 milen. Nästa dag så försökte jag få igång bilen utan resultat. Till slut testa jag med startgas och då gick den igång så länge man sprayade. Åkte till macken och hämta 20 liter bensin och hällde i BMW:n då gick den igång. Alltså var det soppatorsk som fått bilen att stanna vid Enköping.
Men nu när jag skulle köra bilen så började det baktända i insuget. Jag visste sen tidigare att bilen hade för högt bränsletryck så jag tänkte att det hade något med det att göra.
Bytte ut BTRen mot en justerbar och ställde in den till 2,5 bar. Nu gick bilen som vanligt på tomgången men så fort man gasade så small det i insuget. Mixtrade lite med bränsletrycket och märkte att den gick bättre (färre smällar) när trycket var högre. Bilen går knappt att rulla iväg med vid 2,5 bars tryck och vid 4 kan man gasa max 30% utan att det smäller. Varje gång det smäller så rycker det till rätt så bra också. Det är alltså inga roliga smällar
Efter att jag hade haft bilen i någon vecka så gick en vipparm och topplockspackningen i princip samma sekund. Jippi! Plockade av toppen och bestämde mig för att köpa en bättre begagnad eftersom kammen var rätt sliten. Sagt och gjort. Nu nästan ett år senare så är skiten ihopmonterad igen med "nya" toppen.
Bilen går riktigt bra på tomgången men så fort man vill gasa så blir det ett helvete. Förstår att man inte ska köra bilen när den går som den gör men... Varje gång det smäller till så hör man att LMM slår igen. På friläge går det att varva ur bilen så länge man har över 4 bars bränsletryck.
*Har testat och koppla ur LMM men då går den ännu sämre så den borde inte vara felet tycker jag.
*Har mätt motståndet på tändkablar och det låg på mellan 5,6 och 6,7 kohm på samtliga.
*Både rotor och fördelarlock är bytta
*Kammen står rätt! Har dubbelkollat
*Har testat att köra på etanol med samma resultat (med 30% högre bränsletryck)
*Bränslefiltret är bytt
*Pumpen levererar max runt 7-8 bar tror jag. Borde inte vara något fel på den.
*Bränsletrycket är kollat med 2 olika mätare för säkerhets skull.
*Har gnista på alla stiften och dom är nybytta
Motorinfo:
m106 på 3,4l (typ m30 fast lite andra grejer på)
Original bränsletryck: 2,5 bar
Original chip
Har börjat få slut på idéer om vad det kan vara för fel...
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig tro?
MVH Simon
0
0
0
0