2160
Sök

740 -90 GL, Dör på Tomgång och hoppar fram!

4 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#1
Min 740 blir bara värre o värre.

På tomång går den upp och ner mellan 700 rpm till 1500 rpm för att sedan dö efter 20 sek.
När man ska köra iväg dör den om man inte gasar rejält.
Efter det svarar han inte på gasen vid gas pådrag och hoppar fram tills man kommer upp i ca 70 km
och då måste man hålla gasen jämn lr gasa mera, annars hoppar den igen. =Jag hoppar fram i staden!

Motor lampan lyste för en vecka sen och gick på tre cylindrar, felet var lambdasonden (har ej bytt) men nu lyser den ej längre.

Vi har kollat/gjort=
Tänd kablarna,
luftmängds mätaren,
luftfilter bytt,
k-sprit i tanken.

Är tacksam för svar/ Eveline...

Entreprenör
1 784 Inlägg
2 mars 2009
#2
Wonderfulsky skrev:
Min 740 blir bara värre o värre.

På tomång går den upp och ner mellan 700 rpm till 1500 rpm för att sedan dö efter 20 sek.
När man ska köra iväg dör den om man inte gasar rejält.
Efter det svarar han inte på gasen vid gas pådrag och hoppar fram tills man kommer upp i ca 70 km
och då måste man hålla gasen jämn lr gasa mera, annars hoppar den igen. =Jag hoppar fram i staden!

Motor lampan lyste för en vecka sen och gick på tre cylindrar, felet var lambdasonden (har ej bytt) men nu lyser den ej längre.

Vi har kollat/gjort=
Tänd kablarna,
luftmängds mätaren,
luftfilter bytt,
k-sprit i tanken.

Är tacksam för svar/ Eveline...

prova koppla ur lambdakabeln å se hur den går...

197 Inlägg
2 mars 2009
#3
dra ur kontakten till lmmå se om den går riktigt på tomgång då

BadBoys_Club

Åk men häng:D
15 Inlägg
9 mars 2009
#5
Kolla så att numrena är samma på din gamla lmm och den nya är samma.


Byggare bob
173 Inlägg
9 mars 2009
#6
* Fel i motorstyrningssystemet
* Luftfilter igensatt
* Slitna eller defekta  tändstift, eller felaktigt elektrodgap
* Vakuumläcka vid insugsgrenröret eller tillhörande slangar
* Felaktigt ventilspel
* Ojämn eller låg cylinderkopression
* Kamlober slitna
* Kamaxeldrivrem felaktigt spänd
* Kamkedja eller spännare slitna

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 mars 2009
#7
Har du kollat så att den inte tar tjuvluft? Bara att spraya startgas kring insugsdelarna. Går den upp i varv så tar den tjuvluft.

Angående LMM är det viktigt att du har samma nummer på din nuvarande som på din gamla, iom att spänningen för tomgången kan skilja mellan dem och då får styrboxen spel. Kolla upp det!

Tänkte på det, före du bytte luftfilter, hade du något smörjt sportluftfilter då?

Man kan få helskeva lambdavärden om bilen läcker ur avgassystemet, framför allt om den läcker framför lambdan. (Dessutom dödar du katten tillslut om motorn går för fett). Så pröva dra ur lambdasondskabeln, sitter vid höger fjädertorn. Du behöver bara dra ur signalkabeln.

Ta ett kompressionsprov också om du har möjlighet.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

471 Inlägg
11 mars 2009
#8
Kan inte nåt direkt om just den modellen.sad
Men typen på problemet liknar det som brukar hända på 850,när det är nåt strul med tomgångsmotorn.
Brukar hjälpa att rengöra den,är den dålig så lär det inte dröja länge innan problemet uppstår igen.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 mars 2009
#9
Hur gick det med bilen? Du har inte kollat några felkoder btw?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök