3374
Sök

Hur mycket motorolja går det i en Saab 9-3ss 2.0t -03?

14 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Frågan lyder som rubriken, hur mycket motorolja går det i en Saab 9-3ss 2.0t -03?
Jag har nämligen bytt olja och oljefilter. Men när jag kollar oljenivån med oljestickan så är den snustorr.
Ingen varningslampa eller varningsmeddelanden i SIDen heller.

Men jag blir lite orolig när oljestickan är snustorr, jag har hällt i 4 liter, men det kanske behövs mer?
Tacksam för svar.

MVH Jim

645 Inlägg
17 mars 2009
peugeot206cc skrev:
Frågan lyder som rubriken, hur mycket motorolja går det i en Saab 9-3ss 2.0t -03?
Jag har nämligen bytt olja och oljefilter. Men när jag kollar oljenivån med oljestickan så är den snustorr.

Men jag blir lite orolig när oljestickan är snustorr, jag har hällt i 4 liter, men det kanske behövs mer?
Tacksam för svar.

MVH Jim

Hur snabbt efter du fyllt på har du kollat? Tar ju en liten stund för oljan att samlas i tråget samt kolla att bilen står plant när du kollar stickan. Tror det brukar stå i handboken hur mkt olja din motor ska ha.
Senast redigerat av Quantic (17 mars 2009)

14 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jag har kollat flera gånger, men senaste gången jag kollade var väll 15min efter jag hällt i oljan, och den stod plant. Har också kollat i handboken utan framgång.

Vet någon hur man nollställer räknedonet för servicetiden?

MVH Jim

424 Inlägg
17 mars 2009
peugeot206cc skrev:

Tacksam för svar.

MVH Jim

tror nog att du behöver med olja, min gamla 460 2.0 vill ha 5.7 liter med olje filtret tror jag att de var smile
häll på en halv liter till och kolla väl

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Random Hero
4 047 Inlägg
17 mars 2009
har su satt tillbaka oljepluggen o satt filtret rätt då ?

Dog food lid. Backwards

424 Inlägg
17 mars 2009
DusanMandick skrev:
har su satt tillbaka oljepluggen o satt filtret rätt då ?

lollollol

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

1 019 Inlägg
17 mars 2009
peugeot206cc skrev:

6 liter, har du ingen instruktionsbok?

14 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
ja, pluggen sitter , inget läckage, filtret går väll inte och sätta på så många sätt.

6 liter?? du skojjar hoppas jag?!

Random Hero
4 047 Inlägg
17 mars 2009
peugeot206cc skrev:
ja, pluggen sitter , inget läckage, filtret går väll inte och sätta på så många sätt.

du kan ha gängat fel, satt o-ringen konstigt så de inte går skruva in hela vägen, m.m

läs i instruktionsboken om du e osäker på mängden olja, står långt bak i den har ja för mig

Dog food lid. Backwards

8 883 Inlägg
17 mars 2009
peugeot206cc skrev:

Nej det är 6-Liter till SS, står även i instruktionsboken.
Får man fråga vad det är för olja du hält i. Eftersom du inte vet mängden så kanske du inte vet vilken olja det ska vara
Senast redigerat av Hamilton (17 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

14 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Det är olja från OKQ8 "SAE 5-40w" stod det på den. helsyntet, det skulle fungera enligt mekonomen.
O-ringen sitter som den ska och det är inte felgängat hmm

8 883 Inlägg
17 mars 2009
Är det OKQ8 "G" Longlife så är det rätt, annars har du köpt fel olja
Senast redigerat av Hamilton (17 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

14 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Detta står på kvalitetsnivån: ACEA A3/B3  API SL/CF   CCMG G5, PD2.

Sedan står det på den att den fungerar till alla bilar året runt, med eller utan turbo, klarar högprestanda bilar.

MVH Jim

1 915 Inlägg
17 mars 2009
Har du hällt i 4liter, så häll i 2liter till så blir det bra.
Som det redan skrivits i tråden så går det i 6liter olja vid byte.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 883 Inlägg
17 mars 2009
peugeot206cc skrev:

Sedan står det på den att den fungerar till alla bilar året runt, med eller utan turbo, klarar högprestanda bilar.

MVH Jim

Som sagt. det är bara G Long-Life av OKQ8´s oljor du ska använda den är godkänd för specifikationerna GM-LL-A-025 och det är det du ska ha. Allt annat använder du på egen risk

Fotograf på tierpidag.se

14 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
peugeot206cc skrev:

MVH Jim

Som sagt. det är bara G Long-Life av OKQ8´s oljor du ska använda den är godkänd för specifikationerna GM-LL-A-025 och det är det du ska ha. Allt annat använder du på egen risk

Ok. men är det så noga med det de rekomenderar eller?
Det måste väll fungera med denna olja, vad är det med min olja som gör att det inte skulle fungera, då jag har läst att denna olja ska fungera till allt, och att den är en bra olja.

Jag bara undrar lite då jag inte kan något om oljor mer än vad jag har hört från mekonomen och vad jag läst från förpackningen.

MVH Jim

8 883 Inlägg
17 mars 2009
peugeot206cc skrev:
Hamilton skrev:
peugeot206cc skrev:

MVH Jim

Det måste väll fungera med denna olja, vad är det med min olja som gör att det inte skulle fungera, då jag har läst att denna olja ska fungera till allt, och att den är en bra olja.

Jag bara undrar lite då jag inte kan något om oljor mer än vad jag har hört från mekonomen och vad jag läst från förpackningen.

MVH Jim

Specifikationerna finns av en anledning, hur noga man är med sin bil är ju upp till var och en.
Man kan ju även köra med ett punkterat däckom man vill utan att det tar större skada......

Fotograf på tierpidag.se

14 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
peugeot206cc skrev:
Hamilton skrev:

MVH Jim

Specifikationerna finns av en anledning, hur noga man är med sin bil är ju upp till var och en.
Man kan ju även köra med ett punkterat däckom man vill utan att det tar större skada......

Känns surt att tömma ut nya fin olja, men jag vettfan alltså, det gäller ju samma sak med Opel att man ska ha G Long-Life, men jag använde denna olja som jag har nu till min Opel Calibra och det gick bra, jag fyller nog på 2 liter och kör. Men tack ändå för ditt råd, får se vad lönen blir s kanske det blir att byta olja iaf.

MVH Jim

14 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Har även ringt till Bilcenter i Eskilstuna och de sa att det inte var några problem med den olja jag köpt, dock tyckte de att oljan var dyr.

MVH Jim

gruvarbetare
152 Inlägg
19 mars 2009
peugeot206cc skrev:
Vet någon hur man nollställer räknedonet för servicetiden?

MVH Jim

du ska hålla in "clear" ?  o då vrida på ratten dig till olika menyer har jag för mig.ska bara gå när du får upp det service meddelande ..hm har inte provat själv men nått i den vägen skulle man göra roll..

Sök