2693
Sök

Bromsen ligger på

55 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
var ute och körde med bilen idag.när jag hoppade ut så kände jag att det luktade bränt och det kom från bilen.jag gick runt och kände på fälgarna,höger bak gick knappt att ta på för den var så varm.kollade beläggen och det finns mycket kvar på dom,bilen har stått i nästan 1 år så dom kärvar nog lite,någon som har nått bra förslag på hur jag kan fixa detta smidigast?

3 650 Inlägg
20 mars 2009
Bäst är att köpa nya ok..troligen har kolvarna fastat i utpressat läge. Bort med oket och beläggen, spruta massa smörjmedeloch pressa in kolvarna, bromsa ut dom igen ,pressa in osv så det går fritt..funkar inte det så är det bara köpa nya ok.

35 Inlägg
20 mars 2009
Du får motionera dom (lättast när man är 2).. ta ut klossarna, smörj på lite runt trummorna.
Den ena personen får trycka på bromsen medans den andra trycker in trummorna med antingen stor skruvmejsel eller verktyg som finns till sånt!

Och gör så fram och tillbaka.. eller in o ut snarare =p

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett

dARKiE
5 031 Inlägg
20 mars 2009
Javisst,

Börja med att plocka bort hjulet.
Tag bort dem 2 skruvarna som håller bromsoket på plats.

Tag bort bromsbeläggen. ta en liten skruvmejsel och pilla upp gummit runt bromskolven så du kan spraya in lite smörjande medel. Be en kompis trycka försiktigt på bromsen så kolven åker ut en liten bit (obs inte för mycket så den trillar ur då blir det extra jobb...)

Tag en stor rörtång eller liknande så du kan trycka in kolven igen. Och upprepa detta tills du känner att kolven går lätt igen..

Sen är det bara att börja återmontera..

mvh skog.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

55 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
tack så jätte mycket för svaren.ska fixa detta imon bitti då.

4 682 Inlägg
20 mars 2009
kan även var i skit i bromsvätskan som gör att oket inte åker tillbaka (byt bromsvätskan), eller packningen i cylindern som har svällt.

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 mars 2009
Moparboy440 skrev:
kan även var i skit i bromsvätskan som gör att oket inte åker tillbaka (byt bromsvätskan), eller packningen i cylindern som har svällt.

De e sällan man lyckas rädda gummipackningen om den en gång fastnat...därför håller jag med dig...Ny packning...

Sök