4615
Sök

Min 320i kokar över

9 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hallå!

Satt i bilkö häromdagen i och såg att temp mätaren började röra sig mot det röda fältet, körde vidare kanske 1min sen började lampan lysa så ja stanna så fort ja kunde.
Lät motorn svalna lite och öppnade försiktigt kylaren och det kom kokade ljusbrunt tjockt vätska från kylaren. Tog av locket och såg att det var mycket lite kylarvatten i så gick och hämta lite vatten och hällde i så det kom upp i sträcket.. Lät bilen svalna helt och startade sen och satte på full värme på fläkten. Körde på mycket låga varv hem.
Har tänkt lite och det verkar precis som om termostaten inte fungerar så ja bytte den men det gav inga resultat.
Så nu undrar ja om ni har någon ide på vad som kan vara fel. Kan topplockspackningen ha gått eller vattenpumpen?

Mycket tacksam för svar!

Gjorde ett kompressionstst och det var samma komp i alla cylindrar.
Senast redigerat av Seizure (26 oktober 2008)


9 108 Inlägg
27 oktober 2008
#2
Låter onekligen som topplockspackningen.


187 Inlägg
27 oktober 2008
#3
Yepp, topplockspackningen !


186 Inlägg
27 oktober 2008
#4
Att kylarvätskan var ljusbrun är pga. rost.. Efter att du hade fyllt på vätska pumpade du då runt kylarvattnet manuellt genom att klämma på slangen in och slangen ut från motorn?

Hade samma problem på våran slit o släng 318.. den kokade över och vätskan var ljusbrun, min svärfar som varit mekaniker kom och fyllde på och sedan pumpade han manuellt runt den och sedan har vi inte haft några problem... Så det behöver inte vara topplockspackningen, och om det hade varit olja så skulle kylarvätskan varit vitaktig...

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

9 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#5
Echelon skrev:
Att kylarvätskan var ljusbrun är pga. rost.. Efter att du hade fyllt på vätska pumpade du då runt kylarvattnet manuellt genom att klämma på slangen in och slangen ut från motorn?

Hade samma problem på våran slit o släng 318.. den kokade över och vätskan var ljusbrun, min svärfar som varit mekaniker kom och fyllde på och sedan pumpade han manuellt runt den och sedan har vi inte haft några problem... Så det behöver inte vara topplockspackningen, och om det hade varit olja så skulle kylarvätskan varit vitaktig...

Ja ja försökte pumpa runt det så gott ja kunde men det vill liksom inte gå runt helt tror ja.. När ja hade kommit hem så tömde ja hela systemet och gjorde rent kylaren och så skulle ja hälla i nytt kylarvatten fast ja fick bara i kanske 1 liter och så försökte ja pumpa runt de men det gick typ inte.. Och när ja har motorn igång så pumpas det inte heller runt. Så enligt mina erfarenheter så är det vattenpumpen som inte pumpar runt det. Eller har ja fel? Eftersom det va samma komp i alla cylindrar så är väl topplockspackningen hel eller? Eller har ja fått det om bakfoten med? tongue

Mycket tacksam för era svar gubbar smile Tack!

Har nu bytt vattenpump och termostat på bilen och rensat ur kylarsystemet men ja får inte kylarvattnet o pupmas runt, det kommer bara tillbaka.
Senast redigerat av Seizure (28 oktober 2008)


9 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#6
"min svärfar som varit mekaniker kom och fyllde på och sedan pumpade han manuellt runt den och sedan har vi inte haft några problem"

Hur gjorde han det?

Startade bilen förut o lät den gå på tomgång i kanske 10min så bilen kom upp i arbetstemperatur. Körde 1 varv runt området sen började den bli överhettad. Stängde av bilen och kände på slangarna på kylet och ena slangen var varm och den andra var kall. Om man står framför bilen så var den högra slangen varm (den som sitter uppe) och den vänsta (den som sitter nere) var kall.. Kommer inte kylarvattnet genom kylet då eller? annars hade ju den vänstra slangen oxå varit varm. Kan det vara så att den är någon uber stor luftbubbla? Hur får man bort en sådan isåfall?

Vad händer om man kör utan termostat? Tänkte om man inte har någon termostat så är det ju vatten 24/7 som kyler motorn.

Mvh Daniel
Senast redigerat av Seizure (30 oktober 2008)


187 Inlägg
24 mars 2009
#7
Seizure skrev:
"min svärfar som varit mekaniker kom och fyllde på och sedan pumpade han manuellt runt den och sedan har vi inte haft några problem"

Hur gjorde han det?

Startade bilen förut o lät den gå på tomgång i kanske 10min så bilen kom upp i arbetstemperatur. Körde 1 varv runt området sen började den bli överhettad. Stängde av bilen och kände på slangarna på kylet och ena slangen var varm och den andra var kall. Om man står framför bilen så var den högra slangen varm (den som sitter uppe) och den vänsta (den som sitter nere) var kall.. Kommer inte kylarvattnet genom kylet då eller? annars hade ju den vänstra slangen oxå varit varm. Kan det vara så att den är någon uber stor luftbubbla? Hur får man bort en sådan isåfall?

Vad händer om man kör utan termostat? Tänkte om man inte har någon termostat så är det ju vatten 24/7 som kyler motorn.

Mvh Daniel

Det i fet stil där har jag också problem med för tillfället, vore tacksam om någon kunde svara på det!



Sök